Anonym bruker Skrevet 13. mars 2015 #1 Skrevet 13. mars 2015 Vi har meldt oss på infomøte og pridekurs, men jeg vil gjerne høre litt fra dere. Vi tenker på et barn mellom 0-4 år. Helst gutt, siden vi har gutt fra før. Ser for meg at fosterbarnet kan se opp til en "storebror". Anonymous poster hash: 32fc1...ea6
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2015 #2 Skrevet 13. mars 2015 Jeg har vært korttidsfosterhjem (for barn vi egentlig var besøkshjem for og som måtte bo hos oss en periode). Ikke gjennomført PRIDE, men jeg jobber i barneverntjenesten og har jo et inntrykk av kurset. Jeg har ikke møtt noen fosterforeldre som ikke har opplevd kurset som nyttig. Det er stor mangel på fosterhjem til barn i alle aldersgrupper. Kjempefint at dere tenker tanken! Anonymous poster hash: 441c8...947
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2015 #3 Skrevet 14. mars 2015 stakkars unge, enkelte barn blir tatt fra foreldrene sine på feil grunn lag, skjedde min nevø på 1 år, bare fordi moren hadde et forhistorie som rusmisbruker, hun fkk 0 sjans til verken hjelp eller tilbud, de tok han når han var nyfødt og vi ser han 3 ganger i året, vondt for alle.. min svigerrinne tilbude seg til og med og bo på mødrehjem,men 0 hjelp og få av bv Anonymous poster hash: ff45d...c46
Nyttårs barn Skrevet 14. mars 2015 #4 Skrevet 14. mars 2015 stakkars unge, enkelte barn blir tatt fra foreldrene sine på feil grunn lag, skjedde min nevø på 1 år, bare fordi moren hadde et forhistorie som rusmisbruker, hun fkk 0 sjans til verken hjelp eller tilbud, de tok han når han var nyfødt og vi ser han 3 ganger i året, vondt for alle.. min svigerrinne tilbude seg til og med og bo på mødrehjem,men 0 hjelp og få av bv Anonymous poster hash: ff45d...c46 Det ligger nok mer bak dette enn du ser og kjenner til. Og "bare fordi hun hadde forhistorie som rusmisbruker" Det er ikke noe som er "bare".
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2015 #5 Skrevet 14. mars 2015 Som sagt over her så ligger det nm nok mer til for at de tar ungen fra hjemmet sitt. En annen tting er hvor mange sjanser skal d foreldrene få? Jeg vet om ei som har vært på "kjøret" til go fra I mange år....første barn som nå er over 20 ble fratatt å plassert hos bestemor....så ca 15 år etter fikk hun tvillinger. ..de var omtrent 3 år gamle å satt bare i fosterstilling å sugde på totten da de ble plassert hos bestemor....8 år etter velger de å få en til som også er under vurdering for å bli omplassert. Vi kunne tenke oss å være fosterhjem men vi ble gravid selv så da må vi vente ei stundfføler vi. av hensyn ttil de barna vi har. Å evt fosterbarn. Det er jo noen regler mtp egne barn å aldalder når det gjelder å ta til seg andre men når de er så desperat etter fosterforeldre som nå så gjør de unnunntak. .. Anonymous poster hash: 0d04c...aef
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2015 #6 Skrevet 14. mars 2015 stakkars unge, enkelte barn blir tatt fra foreldrene sine på feil grunn lag, skjedde min nevø på 1 år, bare fordi moren hadde et forhistorie som rusmisbruker, hun fkk 0 sjans til verken hjelp eller tilbud, de tok han når han var nyfødt og vi ser han 3 ganger i året, vondt for alle.. min svigerrinne tilbude seg til og med og bo på mødrehjem,men 0 hjelp og få av bv Anonymous poster hash: ff45d...c46 Hvilken unge er der du kaller "stakkars"? Nevøen din eller alle barn som blir satt i fosterhjem? Mener du seriøst at alle barn blir tatt uten grunn? Snakk om øye selvinnsikt og navlebeskuende innlegg. Anonymous poster hash: 852c5...b61
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2015 #7 Skrevet 14. mars 2015 Noen som er fosterforeldre og som vil dele litt erfaring da? Anonymous poster hash: 32fc1...ea6
februarprins2013 Skrevet 14. mars 2015 #8 Skrevet 14. mars 2015 hei noen i nær slekt har 3 fosterbarn og trives veldig med det. de fikk dem 2 elsde når de var 5 og 2 og minste 3 år, de er nå voksene på over 40 år alle sammen, og de er veldig glade for det gode livet de fikk, foreldrene til 2 elsde var slemme,ikke faren,men han var alkholiker og ikke så mye til stede for han var på sjøen. de dro fra barna i 1 uke,så elsde måtte ta av seg søskene sine på noen måneder og en på 2,5 ( det barnet havnet et annet sted ), mens minste orker ikke moren,fordi han ble født uten for ekteskap, hun hadde 7 barn fra før og faren hans døde
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2015 #9 Skrevet 14. mars 2015 Takk for svar. Jeg tenker litt sånn på hvordan det er. Om problemer i hverdagen, hvor mye en kan være med på å bestemme selv. Om en får vite litt om barna før de kommer, eller om en får si nei. Hva som er den største utfordringen med å ha fosterbarn. Hva du anbefaler ift alder på barnet og alder på egne barn? Anonymous poster hash: 32fc1...ea6
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2015 #10 Skrevet 14. mars 2015 Vi er fosterforeldre til to barn på 6 og 2 år. De har bodd hos oss siden fødsel og det har vært helt overveldende å få oppleve dette. Det følger med mye møter med Bvn og oppfølging av Tilsynsfører. Ekstra møter på skole og Bhg. Eldste har konsentrasjonsvansker og trenger ekstra oppfølging og hjelp... Vi håper å få adoptere barna etterhvert, men ting tar tid i Bvn... Det er så mange barn som trenger hjelp i Norge så jeg applauderer for alle som blir fosterhjem. Det er en stooor oppgave å ta på seg, men så utrolig givende og å kunne se barnas utvikling og å tenke på skjebnen de har hatt eller kunne hatt er hjerteskjærende, derfor føles det så godt å få tilliten av Bvn og den gleden av å ha barn i sine liv😊 Anonymous poster hash: 3c770...752
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2015 #11 Skrevet 14. mars 2015 Takk for svar. Jeg tenker litt sånn på hvordan det er. Om problemer i hverdagen, hvor mye en kan være med på å bestemme selv. Om en får vite litt om barna før de kommer, eller om en får si nei.Hva som er den største utfordringen med å ha fosterbarn. Hva du anbefaler ift alder på barnet og alder på egne barn? Anonymous poster hash: 32fc1...ea6 Jeg har jobbet litt med dette, og kan kanskje svare på noen spørsmål. Først må dere gå på pridekurs (bufetat) eller tilsvarende hos private, og bli godkjent som fosterhjem. En av dere må være villig til å bli frikjøpt minst 50% den første tiden, det kommer an på saken. Dere vil bli intervjuet i dybden, og barna i familien vil også bli hørt. Barne flytter inn til dere, og dere bestemmer i stor grad hverdagen selv, men må selvfølgelig ta hensyn til barnets utfordringer og problematikk. Flere aktører har 24 timers tilgjengelighet på telefon, og hjemmebesøk en gang pr uke, sjeldnere når barnet har falt til ro og ting går bra. Ofte får dere veiledningstimer hvor dere kan diskutere forskjellige utfordringer man møter på. Hver sak er unik, kommer an på hva som har blitt bestemt ift samvær med biologiske foreldre/søsken. En ideell plassering får dere god informasjon om barnet før det kommer, og mulighet til å bli kjent og besøke hverandre før barnet flytter inn. Dere kan velge bort barn, dersom dere tenker barnet ikke passer hos dere. Veldig sjeldent det skjer, da de som plasserer vil tenke svært nøye gjennom om barnet matcher familien og omvendt. Den største utfordringen er og holde ut over tid og å kunne jobbe traumebevisst og være kjent med tilknytningsproblematikk. Anbefaler å henvende dere til en privat aktør, da de er kjent for bedre og tettere oppfølging, og mer fokus på kursing og veiledning. Alder på egne barn kommer igjen an på barnet dere blir tiltenkt. Veldig flott dere ønsker dette, mange barn som venter på fosterfamilie. Anonymous poster hash: f5246...472
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå