Gå til innhold

Hva skal man med jordmor i svangerskapet...?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gravid med nr 2 nå. I mitt første svangerskap gikk jeg kun til fastlegen som gjorde det han skulle - urinprøver, målinger osv. Gikk heller ikke til fødselskurs eller slik. Ungen kom, og jeg hadde en veldig god fødselsopplevelse. 

Nå er jeg gravid med nr 2 (snart 27 uker) og går nå også kun til fastlege. Men jeg føler mange synes det er rart at jeg ikke går til jordmor og på fødselskurs osv osv.... til og med opplevd at folk tror jeg ikke vet at jeg KAN gå til jordmor.... så de skal liksom hjelpe meg med å ordne det :P 

Hvorfor synes folk det er så rart? Legen gjør en god jobb og tar de prøvene jeg trenger å ta.... føler ikke jeg trenger å sitte å snakke med en jordmor om fødsel og graviditet heller. Føler meg trygg på begge deler. Fødselskurs synes jeg er bortkasta tid. Ikke ønsker jeg at noen skal drive å tøye og tukle med livmortappen min heller. Ungen kommer når den er klar. 

Synspunkter? Hvorfor MÅ man liksom ha jordmor?? Og kurs??

Anonymous poster hash: 0ad68...bee
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde kjempe god hjelp av fødselskurs og ikke minst mange samtaler med jordmor. Skulle gjennom mitt livs største kroppslig utfordring og ville lære pustetenikker, lære om fødsler og ikke minst få d3n tryggheten jeg følte jeg manglet. Da fødselen nærmet seg og skjedde var jeg kjempe trygg.

Anonymous poster hash: e645e...ae8

Skrevet

For meg var jordmor viktig. Det var alltid lang ventetid på oppsatte timer på legekontoret. De rotet vekk blodprøven min.

Jeg var veldig dårlig og bare det å komme meg ut av huset til kontroll var stor nok utfordring om jeg ikke skulle sitte på et venterom med masse syke folk også. 2 sykehus snakket ikke sammen og nektet å høre på meg.

Hos jordmor ble barnets hjerterytme sjekket, hun ordnet opp med sykehusene, hun sjekket da jeg fikk svangerskapsforgiftning og fulgte tett opp. Kunne bare stikke innom for en test daglig når det passet meg. Hadde aldri i verden skjedd hos legen!

Anonymous poster hash: ad047...b01
Skrevet

Jeg hadde kjempe god hjelp av fødselskurs og ikke minst mange samtaler med jordmor. Skulle gjennom mitt livs største kroppslig utfordring og ville lære pustetenikker, lære om fødsler og ikke minst få d3n tryggheten jeg følte jeg manglet. Da fødselen nærmet seg og skjedde var jeg kjempe trygg.

Anonymous poster hash: e645e...ae8

Så flott :) Jeg forstår at noen ønsker det og har god nytte av det, og jeg kritiserer absolutt ikke de som har benyttet seg av tilbudene! :) Men selv har jeg ikke, og har ikke hatt behov for det.... men føler det allikevel forventes at jeg skal ha det... :/

Skrevet

Jeg gikk annenhver gang hos lege og jordmor første svangerskap. Kun lege andre svangerskap. Hadde ikke behov for "jordmorprat" i svangerskap 2. Kan bli litt mye "dill og føling" synes jeg.

Anonymous poster hash: 60147...61f

Skrevet

For meg var jordmor viktig. Det var alltid lang ventetid på oppsatte timer på legekontoret. De rotet vekk blodprøven min.

Jeg var veldig dårlig og bare det å komme meg ut av huset til kontroll var stor nok utfordring om jeg ikke skulle sitte på et venterom med masse syke folk også. 2 sykehus snakket ikke sammen og nektet å høre på meg.

Hos jordmor ble barnets hjerterytme sjekket, hun ordnet opp med sykehusene, hun sjekket da jeg fikk svangerskapsforgiftning og fulgte tett opp. Kunne bare stikke innom for en test daglig når det passet meg. Hadde aldri i verden skjedd hos legen!

Anonymous poster hash: ad047...b01

Oi, så bra! :) Jeg har nok vært heldig slik at jeg aldri har vært noe særlig dårlig under svangerskapene mine,og ikke har trengt ekstra oppfølging. Har liksom holdt for meg med den mnd legesjekken :P

Skrevet

Jeg følte det på samme måte som deg, og gikk kun til lege. Første gangen gikk jeg også til jordmor, men følte det var bortkastet. Hun hadde liten kapasitet da hun hadde en lite stilling i kommunen, og var derfor bare tilgjengelig en dag i uka. Jeg syns også samtalene ble for personlige på ett vis. Hun stresset med det fysiske, selv om jeg hadde vært hos lege noen dager før, og legen mente alt var tipptopp. Jeg følte hun alltid skulle skvise ut av meg noe vi kunne ta tak i når det gjaldt det psykiske. Klarte hun å lirke noe ut av meg ble en fjær til fem høns. F.eks dette med at jeg har vært veldig hissig som gravid, det har jeg ikke behov for å hverken utdype eller få hjelp til å håndtere av utenforstående. Det var bare mannen det gikk ut over uansett, og både han og jeg visste at det gikk over så snart babyen var født. Legen sjekket godt den fysiske helsen, og respekterte det jeg sa når det kommer til det mentale. Det gikk raskt, og etter legetimene følte jeg meg ikke nedstemt som jeg ofte gjorde etter time med jordmor. 

Skrevet

Med tanke på at du ikke nevner han ned ett ord, kan jeg jo anta at du ville hatt nytte av det jeg fikk mest ut av, og det er å ikke glemme mannen, forstå ham og å få ham engasjert i alt. Han hadde mange tanker og ideer og spørsmål som vi fikk snakket om.

Anonymous poster hash: 4307a...7cf

Skrevet

Nr. 1: Hadde rar lege, gikk kun til jordmor.

Nr 2 og 3: Hadde fantastisk lege, gikk bare til ham.

Føler du at du får god oppfølging der du er, så trenger du ikke gå noen andre steder. Fordelen med å gå bare til en er at man får kontinuitet. 

Drit i hva andre mener er best.

Skrevet

Med tanke på at du ikke nevner han ned ett ord, kan jeg jo anta at du ville hatt nytte av det jeg fikk mest ut av, og det er å ikke glemme mannen, forstå ham og å få ham engasjert i alt. Han hadde mange tanker og ideer og spørsmål som vi fikk snakket om.

Anonymous poster hash: 4307a...7cf

Du, han er godt ivaretatt og godt informert han så ikke tenk på det:)

Skrevet

Gikk kun til lege. Hadde ikke behov for timer hos jordmor.

Anonymous poster hash: bb65d...d97
Gjest MiffaBlir3Barnsmor
Skrevet

Jeg følte det på samme måte som deg, og gikk kun til lege. Første gangen gikk jeg også til jordmor, men følte det var bortkastet. Hun hadde liten kapasitet da hun hadde en lite stilling i kommunen, og var derfor bare tilgjengelig en dag i uka. Jeg syns også samtalene ble for personlige på ett vis. Hun stresset med det fysiske, selv om jeg hadde vært hos lege noen dager før, og legen mente alt var tipptopp. Jeg følte hun alltid skulle skvise ut av meg noe vi kunne ta tak i når det gjaldt det psykiske. Klarte hun å lirke noe ut av meg ble en fjær til fem høns. F.eks dette med at jeg har vært veldig hissig som gravid, det har jeg ikke behov for å hverken utdype eller få hjelp til å håndtere av utenforstående. Det var bare mannen det gikk ut over uansett, og både han og jeg visste at det gikk over så snart babyen var født. Legen sjekket godt den fysiske helsen, og respekterte det jeg sa når det kommer til det mentale. Det gikk raskt, og etter legetimene følte jeg meg ikke nedstemt som jeg ofte gjorde etter time med jordmor. 

Jeg går også til en slik ei, har henne langt opp i **** !

Skrevet

Nei, man må jo gjøre det man vil!

Jeg føler litt motsatt av deg, og føler "Hva skal jeg med lege-besøk?".

Mye koseligere å gå til jordmor, hun har bedre tid, og graviditet/fødsel er jo hennes felt.

Legen er alltid forsinket, og jeg har opplevd å forlate venteværelset etter 1 time 15min.. Da hadde jeg ikke tid til å vente lenger.

Fødselskurs hadde jeg bare med førstemann.

Ikke tenk på hva andre sier eller forventer!

Skrevet

Nr 1 gikk jeg til både lege og jordmor

nr 2 gikk jeg kun til lege

nr 3 kun til lege frem til uke 32, og deretter jordmor et par ganger de siste ukene.

Har også tenkt som deg at jordmor var bortkastet tid. Men er nå glad for de samtalene jeg har hatt hos jordmor på slutten. Deilig å prate med noen som har god tid og er ekspert på graviditet og fødsel

Anonymous poster hash: dedf4...4dd

Skrevet

Jeg gikk annenhver gang lege og jordmor.

Legen min er litt stillferdig og veldig mann, syns det var greiere å prate med jordmor.

Skrevet

Jeg tror ikke jeg hadde overlevd uten jordmor, spesielt med nr to. Jeg hadde hyperemesis og en lege som syntes at akkurat det var noe tull og at jeg fikk "ta meg sammen og slutte å kaste opp". Sykmelding var helt utelukket selv om jeg raste ned i vekt og var dehydrert.

Jordmor sørget for sykmelding og hjelpen jeg trengte. Mulig det er litt dramatisk av meg, men den dag i dag tror jeg at jeg ville dødd uten henne.

Skrevet

Jeg var akkurat som deg! Skjønte ikke helt greia med jordmora, så jeg foretrakk fastlegens kjappe kontroll. Godt man kan velge!

Skrevet

Jeg har en utrivelig lege, og verdens koseligste jordmor, så for meg er valget enkelt 😊

Skrevet

Jeg synes det er litt søtt når folk som ikke har gått på overtid, ikke har hatt plager i svangerskapet, ikke har hatt tøffe fødsler slik at de trenger å prate med jordmor og bearbeide fødselen osv sier at det er tull med jordmor, kurs og prat om svangerskap og fødsel.

Anonymous poster hash: f36ff...8f4
Skrevet

Jeg synes det er litt søtt når folk som ikke har gått på overtid, ikke har hatt plager i svangerskapet, ikke har hatt tøffe fødsler slik at de trenger å prate med jordmor og bearbeide fødselen osv sier at det er tull med jordmor, kurs og prat om svangerskap og fødsel.

Tja, hva vet du om det? Og er det noen her som har sagt at det er tull - på generelt grunnlag? Greia er at det må være ok å velge bare fastlegen.

Skrevet

Kun jordmor. Valgte heller en jordmor med 20 års erfaring, og som er spesialisert på feltet. Kontra en lege med relativt kort erfaring etter turnustiden. Ikke mye GYN/OBS. praksis på medisin. Forøvrig var det lite med "dulling" hos min jordmor, så jeg var veldig fornøyd.

Anonymous poster hash: 46d70...601

Skrevet

Jeg synes det er tull å gå til fastlegen når jeg ikke er syk. Jordmor kan ta alle blodprøvene som trengs, og timene der er ikke så forsinket som på legekontoret. I første svangerskap gikk jeg til fastlegen, men byttet til jordmor på slutten. Det angret jeg på at jeg ikke hadde gjort før..

Skrevet

Jeg er lege selv og gikk heller til jordmor enn fastlegen. Har en flink fastlege, men vet av erfaring at de har begrenset tid.

Jordmor hadde god tid til å lytte til meg og mye erfaring.

Kommer vel an på jordmor og ens behov.

Anonymous poster hash: 1b835...637

Skrevet

Jeg hadde 9 mnd med kvalme og kraftig bekkenløsning med førstemann. Gikk ti dager på overtid, og hadde en dramatisk fødsel som nesten gikk galt (etter 36 timer).

Men skjønner fortsatt ikke poenget med å gå til jordmor.

Anonymous poster hash: 11606...e4c

Skrevet

Jeg hadde mange plager og utfordringer i svangerskapet. Jordmor bare pratet, men tok ikke tak i det medisinske. Hadde både en infeksjon og til slutt alvorlig svangerskapsforgiftning. De to neste svangerskapene gikk jeg kun til lege, opplevde at de tok prøver og oppfølging mye mer nøye

Anonymous poster hash: d2b18...bdb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...