Gå til innhold

Fellesøkonomi, sammenheng med når forholdet startet ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og mannen (som begge er i slutten av tjueåra) har helt felles økonomi, bruker hverandres kort om hverandre og har vel ingenting vi ikke tenker på som familiens penger. Uten at dette hindrer mannen i å kjøpe nye ski, eller jeg ny sykkel osv. Men samtidig så snakker vi sammen om alle innkjøp av en viss verdi.

De fleste av våre venner har delt økonomi, hvor de betaler på fellesutgifter, men bankkorta er personlige. Og de kjøper seg det de ønsker uten å snakke med mannen (eller kona).

Vi har vært et par siden videregående, siden før vi hadde penger, mens våre venner møtte samboerne og ektefellene sine etter de hadde begynt å arbeide.

Det jeg lurer på er hvordan det er med deling av økonomien hos dere, og om det har noen sammenheng med hvor lenge dere har vært sammen. Altså om det er mer naturlig å ha fellesøkonomi for par som ble kjærester når pengene besto av småpenger fra foreldre eller avisbudpenger enn det er for par som blir sammen etter man har blitt mer etablert med jobb og store utgifter.

Anonymous poster hash: 63e82...d3d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har felles økonomi. Hatt det siden vi ble sammen for 6 år siden og begge hadde jobb

Skrevet

Vi hadde begge egen leilighet, bil og fast jobb da vi traff hverandre. Hatt felles økonomi fra den dagen vi flyttet sammen.

Anonymous poster hash: 13b99...ede

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Alltid hatt felles økonomi. Både med eksen og nåværende mann. Ble sammen når vi hadde jobb alle mann

Skrevet

Jeg og barnefar møttes da vi var 19 og 20 år. Så vi var helt i starten av livet, begge hadde lav inntekt og eide ingenting. Derfor ble det felles økonomi med en gang vi flyttet sammen.

Nå er jeg 37 år, singel, eier mitt eget hus. Og tror det hadde blitt annerledes hvis jeg møtte en mann nå. Da tror jeg det hadde tatt mange år før vi fikk felles økonomi.

Anonymous poster hash: f9456...01c
Skrevet (endret)

Vi har hatt felles økonomi fra vi flyttet sammen, etter 4 måneders bekjenntskap. Da skulle vi bli foreldre :babysmokk:

Vi var begge godt voksne og eide leilighet, bil og jobbet. Mannen var over 40, jeg noe yngre.

Tror fellesøkonomi gir seg litt selv når man har felles barn, og kanskje særlig kun det.

Alt havner jo der tilslutt uansett.

Endret av Nyttårs barn
Skrevet

Jeg giftet meg og flyttet sammen med mannen rett fra mine foreldre da jeg var ferdig som student. Han hadde hatt inntekter en stund, og han hadde langt høyere enn inntekter enn det jeg kunne klare i mitt yrke. Vi hadde felles økonomi fra starten. Det vil si at jeg betalte den maten jeg kjøpte inn, min egen mobilregning, fylte diesel på min bil og hadde til eget forbruk. Men det var samtidig jeg som kjøpte mest småutstyr til huset. Vi har hver våre kort og kontoer, men begge har tilgang til de andre, men vi har ikke dobbelt opp av kort. Går jeg tom må jeg enten overføre til meg selv, eller jeg kan bruke mastercard. Etter vi fikk barn har jeg vært hjemmeværende, og da sier det seg selv at jeg ikke kunne klart meg med barnetrygd og i perioder kontantstøtte. Vi hadde aldri kunne hatt separat økonomi. Da måtte vi i så fall bygd et lite hus, aldri/sjelden reist på ferier, jeg måtte hatt en billig bil, det hadde generelt blitt et helt annet forbruk og jeg kunne ikke vært hjemmeværende, noe som hadde gått ut over arbeidskapasiteten til mannen og redusert inntektene slik at vi i sum hadde tapt mye penger. 

Skrevet

Vi har delvis felles økonomi. Vi giftet oss midt i 30-åra og hadde begge opparbeidet oss en del verdier + at vi begge hadde brent oss stygt økonomisk i tidligere forhold. Vi deler oss på de store tingene, men er ikke nøye når det gjelder innkjøp til hverdags.

Anonymous poster hash: b700e...b1e
Skrevet

Vi ble sammen da vi var 24 og 28 år, flyttet sammen et år senere og har hatt felles økonomi siden.

Her er alle verdier felles.

Anonymous poster hash: 1ea1c...ddd

Skrevet

Vi er gift

Mannen vil ikke ha felles økonomi

Anonymous poster hash: 2bfda...5d1

Skrevet

Vi har felles økonomi, vi ble sammen da jeg ble 17 og vi hadde veldig lite penger. Det var ikke mer enn til mat og husleie og de absolutt nødvendige tingene, så det var liksom ikke noe å diskutere. :P

Jeg ville ikke hatt felles økonomi med en evt. ny mann nå.

Anonymous poster hash: d7ac0...473
Skrevet

Vi har helt felles økonomi. Vi ble sammen da vi var 19.

Skrevet

Vi er gift

Når man er gift har man etter loven felles økonomi. Da har man forsørgerplikt overfor hverandre, innsynsrett i husstandens økonomi og verdier som bygges opp i løpet av samlivet er felleseie.

Skrevet

Vi ble sammen da jeg var 26 år og han 30 år. Begge hadde da jobbet i mange år.

Var kjærester i 3,5 år før vi flyttet sammen.

Hadde % vis delt økonomi det første året som samboere frem til vi ble gift. Fikk første barnet like etter.

Hadde da felles økonomi fra vi ble gifte.

Anonymous poster hash: d7c8d...1bc
Skrevet

Vi er gift

Når man er gift har man etter loven felles økonomi. Da har man forsørgerplikt overfor hverandre, innsynsrett i husstandens økonomi og verdier som bygges opp i løpet av samlivet er felleseie.

Han vil ivertfal ikke at jeg skal ha innsyn

Han vil bestemme over sine penger.

Skrevet

Vi ble sammen da vi var 26 og 31 år, fikk felles økonomi når vi hadde vært sammen i ca 5 mnd og hadde flyttet sammen. Jeg ønsket separat siden min inntekt var vesentlig større enn hans, men det ble bare utrolig vanskelig tilslutt siden han var en økonomisk katastrofe. Så jeg tok over økonomien hans og etter det har vi hatt felles. Om vi hadde hatt separat hadde ikke han hatt råd til å forsørge datteren han har fra før, ei heller kunne fått råd til det han trenger selv. Ser på det som en investering i fremtiden, forhåpentligvis kan han dra det økonomiske lasset noen år etterhvert. 

Anonymous poster hash: 911f5...6f1
Skrevet

Vi ble sammen da vi var 24 og 28 år, flyttet sammen et år senere og har hatt felles økonomi siden.

Vi har forresten mange kontoer da, også hver vår "private" med lommepengene våre på.

Vi deler som i denne artikkelen egentlig

http://www.aftenposten.no/familieogoppvekst/Forbrukerokonom-Jeg-frarader-folk-a-ha-hele-okonomien-felles-502239_1.snd

Vi har to felles kontoer, en til lån og alle faste utgifter, og en til mat og husholdning. På lønningsdag har vi trekk fra lønningskontoene våre til disse felleskontoene, men mannen betaler inn 5000 kr mer enn meg i måneden siden han tjener mer. Tilbake på personkontoene våre star da penger til bensin på hver vår bil, personlig forbruk og sånt som gaver, lommepenger til ungene osv.

Vi har aldri kranglet om penger på våre 17 år sammen, vi har alltid til faste trekk og regninger, resten brukes etter behov. Har jeg trekt mitt kort når eldste var hos frisøren trekker han sitt når nest eldste trenger inngangspenger til klatreparken med en kompis. Ingen av oss sløser, og ingen av oss er gjerrige. Aldri sånn at en er blakk mens den andre har penger, vi har fullt innsyn og deler på utgifter som kommer, men ingen legger seg opp i privat forbruk heller. Jeg kan kjøpe meg et par sko eller han ta en tur på byen om det er penger til det på personkontoene våre, de styrer vi selv.

Skrevet

Vi er gift

Vi det si at du ikke får se selvangivelsen hans heller? De lønner det seg jo virkelig å skrive sammen...

http://gratisrettshjelp.no/blog/2-3-2-har-jeg-krav-pa-innsyn-i-min-ektefelles-okonomi/

http://www.risanger.no/familiejus/ektefeller-innsyn-i-det-meste-om-hverandres-okonomi

http://jusinfo.no/index.php?site=default/721/1870/1886/1888

Men når det er sagt så skjønner jeg at han vil ha en viss økonomisk frihet med sine egne penger, det vil de fleste voksne mennesker. Jeg og mannen har også det. Vi har felles regnings og matkonto med faste trekk til, han betaler inn mer enn meg fordi han tjener mer enn meg. De pengene vi har igjen på personkontoene våre er våre egne til personlig bruk, så ingen legger seg opp i hva den andre bruker på sminke, treningsutstyr eller en bytur. Men vi vet selvfølgelig hva hverandre tjener, vi har selvfølgelig omtrent like mye lommepenger i måneden, og har en av oss jobbet overtid, fått en bonus e.l. går de pengene inn til felleskassa og brukes på ting hele familien har glede av.

Skrevet

Vi er gift

Dere blir jo lignet sammen så hvordan gjør dere det med fradragene og passer på at ikke bare en får det?

Hadde ikke vært aktuelt å ikke ha jevnlig innsyn i ektefelles økonomi. Han kan jo kjøre deg helt i grøfta før du finner det ut.

Anonymous poster hash: d7c8d...1bc

Skrevet

Vi er gift

Vi har også delvis separat. Er gift. Har hver våre private bankkort og felles i tillegg. Det er fordi vi begge vil ha det sånn. Men lignes sammen så har jo fortsatt innsyn. Men han må ikke se hva jeg kjøpte i bursdagsgave, og jeg trenger ikke å samtykke til at han kjøper ny sykkel. Det tar vi ikke av felleskonto:)

Anonymous poster hash: 2d777...37f

Skrevet

Jeg er nylig separert, vi hadde ikke felles økonomi. Vi delte fellesutgiftene i to og betalte halvparten hver. Han tjente dobbelt så mye som meg, men det var jeg som foreslå skeivdelingen. Nå saksøker han meg for halvparten av alt jeg kjøpte til huset i ekteskapet, jeg var den som kjøpte mest til huset på tross av at jeg tjente halvparten av ham. Jippi.

Aldri mer (igjen) felles økonomi, og aldri mer ikke ektepakt.

Anonymous poster hash: 20811...8f8

Skrevet

Flyttet sammen etter 6 mnd. Har delt økonomi, men felles regningskonto.og matkonto.

Anonymous poster hash: 04afd...9d0

Skrevet

Vi har forresten mange kontoer da, også hver vår "private" med lommepengene våre på.

Vi deler som i denne artikkelen egentlig

http://www.aftenposten.no/familieogoppvekst/Forbrukerokonom-Jeg-frarader-folk-a-ha-hele-okonomien-felles-502239_1.snd

Vi har to felles kontoer, en til lån og alle faste utgifter, og en til mat og husholdning. På lønningsdag har vi trekk fra lønningskontoene våre til disse felleskontoene, men mannen betaler inn 5000 kr mer enn meg i måneden siden han tjener mer. Tilbake på personkontoene våre star da penger til bensin på hver vår bil, personlig forbruk og sånt som gaver, lommepenger til ungene osv.

Vi har aldri kranglet om penger på våre 17 år sammen, vi har alltid til faste trekk og regninger, resten brukes etter behov. Har jeg trekt mitt kort når eldste var hos frisøren trekker han sitt når nest eldste trenger inngangspenger til klatreparken med en kompis. Ingen av oss sløser, og ingen av oss er gjerrige. Aldri sånn at en er blakk mens den andre har penger, vi har fullt innsyn og deler på utgifter som kommer, men ingen legger seg opp i privat forbruk heller. Jeg kan kjøpe meg et par sko eller han ta en tur på byen om det er penger til det på personkontoene våre, de styrer vi selv.

Vi gjør det også på denne måten, men jeg vil si at dette er delt økonomi og ikke felles :) Vi var godt voksne når vi møttes og jeg hadde brent meg på å ha felles økonomi i et tidligere forhold.

Anonymous poster hash: 30313...f02

Skrevet

Gift i 12 år. Felles økonomi. En felles konto der begges lønn etc kommer inn. Der trekkes regninger. Vi har hvert vårt kort til denne. Utenom den har vi sparekonto som er felles.

Anonymous poster hash: 34270...f1a

Skrevet

I starten hadde vi separat økonomi, fordi samboer eide leiligheten, og han har to barn fra før. Så kjøpte vi bolig sammen, og fikk tilnærmet felles økonomi, men han sto for det meste av innkjøp til sine barn da.

Så fikk vi barn sammen, og siden har vi hatt helt felles økonomi.

Anonymous poster hash: 10721...c46

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...