Anonym bruker Skrevet 13. mars 2015 #1 Skrevet 13. mars 2015 to stk har sagt til meg at man faktisk lovlig kan ha 100% omsorg for èn unge hver, men at man kan praktisere å ha de annenhver uke. Altså at den ene uken bor den ene hos moren, samtidig som moren har da samvær med det andre barnet. Og visa versa. Dette utløser jo trolig økonomiske midler, som dobbel barnetrygd for eksempel. Kan dette stemme? Hvilke andre økonomiske rettigheter kan man ha rett på? Anonymous poster hash: 32be7...343
Gemini77 Skrevet 13. mars 2015 #2 Skrevet 13. mars 2015 Ja det stemmer. Da får dere en ekstra barnetrygd hver, altså barnetrygd for 2 barn hver frem til dere har hatt samboer i 12 mnd eller blir gift. Andre stønader er helt avhengig av inntekt. Jeg har aldri fått stønader da jeg hadde en inntekt på 500.000 kr da vi gikk fra hverandre.
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2015 #3 Skrevet 13. mars 2015 Det stemmer. Det som er litt ugunstig er at da har foreldrene hovedomsorgen for ett barn hver og står også fritt til å flytte med det ene barnet hvor som helst i Norge. Da risikerer man å skille søsken Anonymous poster hash: 14073...1c4
Gemini77 Skrevet 13. mars 2015 #4 Skrevet 13. mars 2015 Det stemmer. Det som er litt ugunstig er at da har foreldrene hovedomsorgen for ett barn hver og står også fritt til å flytte med det ene barnet hvor som helst i Norge. Da risikerer man å skille søsken Anonymous poster hash: 14073...1c4 Men hvem i all verden gjør det? Det er vel ingen oppegående foreldre som vil stikke fra et av barna sine? For oss var det en trygghet for oss begge at vi hadde hovedomsorgen for et barn hver da vi alltid må være enige om hvor vi skal bo.
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2015 #5 Skrevet 13. mars 2015 Det stemmer. Det som er litt ugunstig er at da har foreldrene hovedomsorgen for ett barn hver og står også fritt til å flytte med det ene barnet hvor som helst i Norge. Da risikerer man å skille søsken Anonymous poster hash: 14073...1c4 Men hvem i all verden gjør det? Det er vel ingen oppegående foreldre som vil stikke fra et av barna sine? For oss var det en trygghet for oss begge at vi hadde hovedomsorgen for et barn hver da vi alltid må være enige om hvor vi skal bo. Det er det mange som gjør. Nye partnere kommer ofte inn i bildet og da er plutselig den nye familien viktigst. Anonymous poster hash: 09c77...8d4
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2015 #6 Skrevet 13. mars 2015 Det stemmer. Det som er litt ugunstig er at da har foreldrene hovedomsorgen for ett barn hver og står også fritt til å flytte med det ene barnet hvor som helst i Norge. Da risikerer man å skille søsken Anonymous poster hash: 14073...1c4 Men hvem i all verden gjør det? Det er vel ingen oppegående foreldre som vil stikke fra et av barna sine? For oss var det en trygghet for oss begge at vi hadde hovedomsorgen for et barn hver da vi alltid må være enige om hvor vi skal bo. Det er ikke uvanlig å flytte fra barna sine. Vet om noen som delte ungene slik HI skriver. Etter 1 år tok far med seg baret "hans" og flyttet fra nord-Norge til Kristiansand. Det jeg sier er at muligheten er der og at man kan risikere at søsken blir skilt dersom den ene part finner det for godt å flytte. Anonymous poster hash: 14073...1c4
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2015 #7 Skrevet 13. mars 2015 En mottar vel en ekstra barnetrygd, men en har ikke rett på overgangsstønad. Anonymous poster hash: d69b4...5d3
Gemini77 Skrevet 13. mars 2015 #8 Skrevet 13. mars 2015 Det stemmer. Det som er litt ugunstig er at da har foreldrene hovedomsorgen for ett barn hver og står også fritt til å flytte med det ene barnet hvor som helst i Norge. Da risikerer man å skille søsken Anonymous poster hash: 14073...1c4 Men hvem i all verden gjør det? Det er vel ingen oppegående foreldre som vil stikke fra et av barna sine? For oss var det en trygghet for oss begge at vi hadde hovedomsorgen for et barn hver da vi alltid må være enige om hvor vi skal bo. Det er ikke uvanlig å flytte fra barna sine. Vet om noen som delte ungene slik HI skriver. Etter 1 år tok far med seg baret "hans" og flyttet fra nord-Norge til Kristiansand. Det jeg sier er at muligheten er der og at man kan risikere at søsken blir skilt dersom den ene part finner det for godt å flytte. Anonymous poster hash: 14073...1c4 Idioter har man overalt men vil tro at man kjenner partneren sin selv om det blir brudd. Er man usikker på hverandre så er ikke dette da løsningen. Mange deler barna slik HI skisserer (inkludert meg selv og eksen) og jeg har tid gode å høre om folk som drar fra et av barna. Hvilke barn er villig til å miste et søsken? Barna skal bli hørt etter en viss alder og forelderen kan da miste omsorgen. Her er både pappaen og jeg like glad og opphengt i begge barna våre at ingen av oss ville noengang "ofret" det ene barnet våres for å flytte et annet sted.
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2015 #9 Skrevet 13. mars 2015 Skal aldri søsken få bo sammen? Ha en unge hver uke? Da treffes søsknene aldri.. helt på tryne å skille søsken slik bare pga penger!! Anonymous poster hash: cc081...410
Tulisa Skrevet 13. mars 2015 #10 Skrevet 13. mars 2015 "to stk har sagt til meg at man faktisk lovlig kan ha 100% omsorg for èn unge hver, men at man kan praktisere å ha de annenhver uke" Om jeg forstår deg rett så er det er ikke lovlig. Da må dere ha en ordning på papiret og en ordning som dere praksiserer. Det er svindel. Om dere skal ha hovedomsorg for hvert deres barn, som innebærer at det er minimum en 60/40 løsning, så kan dere ikke praktisere delt omsorg - en 50/50-løsning. I forhold til NAV må dere både på papir og i praksis ha samme løsning. Noe annet er juks og bedrag.
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2015 #11 Skrevet 13. mars 2015 Det stemmer. Det som er litt ugunstig er at da har foreldrene hovedomsorgen for ett barn hver og står også fritt til å flytte med det ene barnet hvor som helst i Norge. Da risikerer man å skille søsken Anonymous poster hash: 14073...1c4 Men hvem i all verden gjør det? Det er vel ingen oppegående foreldre som vil stikke fra et av barna sine? For oss var det en trygghet for oss begge at vi hadde hovedomsorgen for et barn hver da vi alltid må være enige om hvor vi skal bo. Det er ikke uvanlig å flytte fra barna sine. Vet om noen som delte ungene slik HI skriver. Etter 1 år tok far med seg baret "hans" og flyttet fra nord-Norge til Kristiansand. Det jeg sier er at muligheten er der og at man kan risikere at søsken blir skilt dersom den ene part finner det for godt å flytte. Anonymous poster hash: 14073...1c4 Idioter har man overalt men vil tro at man kjenner partneren sin selv om det blir brudd. Er man usikker på hverandre så er ikke dette da løsningen. Mange deler barna slik HI skisserer (inkludert meg selv og eksen) og jeg har tid gode å høre om folk som drar fra et av barna. Hvilke barn er villig til å miste et søsken? Barna skal bli hørt etter en viss alder og forelderen kan da miste omsorgen. Her er både pappaen og jeg like glad og opphengt i begge barna våre at ingen av oss ville noengang "ofret" det ene barnet våres for å flytte et annet sted. Naivt å tro at alle er bestevenner for evig tid etter et brudd Anonymous poster hash: 14073...1c4
Gemini77 Skrevet 13. mars 2015 #12 Skrevet 13. mars 2015 Det stemmer. Det som er litt ugunstig er at da har foreldrene hovedomsorgen for ett barn hver og står også fritt til å flytte med det ene barnet hvor som helst i Norge. Da risikerer man å skille søsken Anonymous poster hash: 14073...1c4 Men hvem i all verden gjør det? Det er vel ingen oppegående foreldre som vil stikke fra et av barna sine? For oss var det en trygghet for oss begge at vi hadde hovedomsorgen for et barn hver da vi alltid må være enige om hvor vi skal bo.Det er ikke uvanlig å flytte fra barna sine. Vet om noen som delte ungene slik HI skriver. Etter 1 år tok far med seg baret "hans" og flyttet fra nord-Norge til Kristiansand. Det jeg sier er at muligheten er der og at man kan risikere at søsken blir skilt dersom den ene part finner det for godt å flytte. Anonymous poster hash: 14073...1c4 Idioter har man overalt men vil tro at man kjenner partneren sin selv om det blir brudd. Er man usikker på hverandre så er ikke dette da løsningen. Mange deler barna slik HI skisserer (inkludert meg selv og eksen) og jeg har tid gode å høre om folk som drar fra et av barna. Hvilke barn er villig til å miste et søsken? Barna skal bli hørt etter en viss alder og forelderen kan da miste omsorgen.Her er både pappaen og jeg like glad og opphengt i begge barna våre at ingen av oss ville noengang "ofret" det ene barnet våres for å flytte et annet sted. Naivt å tro at alle er bestevenner for evig tid etter et brudd Anonymous poster hash: 14073...1c4 Har ikke noe med å være bestevenner men at man vet hvordan forelder man er. Eksen kan hate meg hvis han ønsker det men ville aldri ha flyttet fra sønnen sin og tatt med datteren sin. Sånn er det bare.
Gemini77 Skrevet 13. mars 2015 #13 Skrevet 13. mars 2015 Skal aldri søsken få bo sammen? Ha en unge hver uke? Da treffes søsknene aldri.. helt på tryne å skille søsken slik bare pga penger!! Anonymous poster hash: cc081...410 Samværet hos hverandre vil åpenbart være samme uke. Så vanlig samvær. Hvem sier at barna må byttes i motsatte uker slik at de aldri er sammen?
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2015 #14 Skrevet 13. mars 2015 Dere kan ha hovedomsorgen for hvert deres barn, men da kan ikke den andre ha barnet 50% Om dere lovlig skal heve stønader for hvert deres barn må dere ha det barnet minst 60% og den andre 40% samvær. Anonymous poster hash: de833...aea
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2015 #15 Skrevet 13. mars 2015 Har ikke noe med å være bestevenner men at man vet hvordan forelder man er. Eksen kan hate meg hvis han ønsker det men ville aldri ha flyttet fra sønnen sin og tatt med datteren sin. Sånn er det bare. Det er ikke alle som lever i din verden eller i den virkelighet. Hva du og dine gjør er dessverre ikke slik alle andre gjør det. At din eks ikke hadde gjort det betyr slett ikke at alle andre er som ham. Poenget mitt er at man MÅ sikre seg og sikre barna fra å bli adskilt. Anonymous poster hash: 14073...1c4
Gemini77 Skrevet 13. mars 2015 #16 Skrevet 13. mars 2015 "to stk har sagt til meg at man faktisk lovlig kan ha 100% omsorg for èn unge hver, men at man kan praktisere å ha de annenhver uke" Om jeg forstår deg rett så er det er ikke lovlig. Da må dere ha en ordning på papiret og en ordning som dere praksiserer. Det er svindel. Om dere skal ha hovedomsorg for hvert deres barn, som innebærer at det er minimum en 60/40 løsning, så kan dere ikke praktisere delt omsorg - en 50/50-løsning. I forhold til NAV må dere både på papir og i praksis ha samme løsning. Noe annet er juks og bedrag. Hvorfor må det være minimum 60-40 når en har hovedomsorgen? Man kan fint ha privat samværsavtale på 50-50 selv om en av foreldrene har hovedomsorgen. Helt vanlig og ikke noe svindel av den grunn. Mange i NAV anbefaler dette selv så svindel er det ikke.
Tulisa Skrevet 13. mars 2015 #17 Skrevet 13. mars 2015 "to stk har sagt til meg at man faktisk lovlig kan ha 100% omsorg for èn unge hver, men at man kan praktisere å ha de annenhver uke" Om jeg forstår deg rett så er det er ikke lovlig. Da må dere ha en ordning på papiret og en ordning som dere praksiserer. Det er svindel. Om dere skal ha hovedomsorg for hvert deres barn, som innebærer at det er minimum en 60/40 løsning, så kan dere ikke praktisere delt omsorg - en 50/50-løsning. I forhold til NAV må dere både på papir og i praksis ha samme løsning. Noe annet er juks og bedrag. Hvorfor må det være minimum 60-40 når en har hovedomsorgen? Man kan fint ha privat samværsavtale på 50-50 selv om en av foreldrene har hovedomsorgen. Helt vanlig og ikke noe svindel av den grunn. Mange i NAV anbefaler dette selv så svindel er det ikke. Man kan ha det, men da kan man ikke søke stønader som aleneforelder på hvert sitt barn. Oppfattet at det var i forbindelse med stønader / økonomisk støtte HI kom med problemstillingen.
Gemini77 Skrevet 13. mars 2015 #18 Skrevet 13. mars 2015 Har ikke noe med å være bestevenner men at man vet hvordan forelder man er. Eksen kan hate meg hvis han ønsker det men ville aldri ha flyttet fra sønnen sin og tatt med datteren sin. Sånn er det bare. Det er ikke alle som lever i din verden eller i den virkelighet. Hva du og dine gjør er dessverre ikke slik alle andre gjør det. At din eks ikke hadde gjort det betyr slett ikke at alle andre er som ham. Poenget mitt er at man MÅ sikre seg og sikre barna fra å bli adskilt. Anonymous poster hash: 14073...1c4 Du trenger ikke være frekk. Ja jeg er fult klar over at ikke alle lever i min verden men de fleste vil vite om partneren ville forlatt et av barna eller ikke. Man vet som regel hvordan pappa man er etter mange års samliv og tar da en beslutning deretter. Man kan også gå rettens vei for hovedomsorg for barnet hvis den andre flytter og drar barnet ut av sine vante rutiner. Jeg har ikke sagt at alle bør gjøre dette. Jeg svarte på HI sitt spørsmål og jeg regner med hun kjenner sin egen eks og deres forhold best.
Gemini77 Skrevet 13. mars 2015 #19 Skrevet 13. mars 2015 "to stk har sagt til meg at man faktisk lovlig kan ha 100% omsorg for èn unge hver, men at man kan praktisere å ha de annenhver uke" Om jeg forstår deg rett så er det er ikke lovlig. Da må dere ha en ordning på papiret og en ordning som dere praksiserer. Det er svindel. Om dere skal ha hovedomsorg for hvert deres barn, som innebærer at det er minimum en 60/40 løsning, så kan dere ikke praktisere delt omsorg - en 50/50-løsning. I forhold til NAV må dere både på papir og i praksis ha samme løsning. Noe annet er juks og bedrag. Hvorfor må det være minimum 60-40 når en har hovedomsorgen? Man kan fint ha privat samværsavtale på 50-50 selv om en av foreldrene har hovedomsorgen. Helt vanlig og ikke noe svindel av den grunn. Mange i NAV anbefaler dette selv så svindel er det ikke. Man kan ha det, men da kan man ikke søke stønader som aleneforelder på hvert sitt barn. Oppfattet at det var i forbindelse med stønader / økonomisk støtte HI kom med problemstillingen. Det har dobbelt barnetrygd som det ble spurt om. Det får man og ingenting annet.
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2015 #20 Skrevet 13. mars 2015 Det er kun utvidet barnetrygd man får, pluss at foreldrene kan kreve barnebidrag av hverandre.. Jeg har hovedomsorgen for tenåringen, i den forstand at hun er folkeregistrert hos meg, men vi har 50/50. Jeg får bare halv barnetrygd for henne (jeg har flere barn), faren får en hel (altså, dobbelt av en halv barnetrygd ) Anonymous poster hash: e01f7...a73
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå