Gå til innhold

Bevisbyrde ved mistenkt diskriminering av gravid

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ligger bevisbyrden hos den som mener hun blir diskriminert? Eller må arbeidsgiver komme med saklige argumenter for hvorfor den gravide forbigås? 

Anonymous poster hash: bdbab...621
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Arbeidsgiver må legge frem bevis for at de IKKE diskriminerer hvis det er en ansettelsesprosess det er snakk om.

Anonymous poster hash: db175...e9e
Skrevet

Tusen takk for svar. Gruer meg til oppvasken, vil ikke være en sutrete gravid. Men en skal jo ikke finne seg i å bli forbigått med muntlig begrunnelse at de "trenger noen som kan begynne i jobben nå til tross for at du er best kvalifisert". 

Skrevet

Tror du taper den saken, gitt......

Anonymous poster hash: a9122...89f

Skrevet

Tror du taper den saken, gitt......

FordI? 

Skrevet

Tror du taper den saken, gitt......Anonymous poster hash: a9122...89f

Det har da virkelig ikke du noen grunn til å mene noe som helst om?

Jeg kan ikke si med ord hvor viktig det er at kvinner tar denne kampen! Kvinner blir diskriminert i arbeidslivet og alt for få gjør noe med det!

Anonymous poster hash: aa12b...973

Skrevet

Jeg kan ikke si med ord hvor viktig det er at kvinner tar denne kampen! Kvinner blir diskriminert i arbeidslivet og alt for få gjør noe med det!Anonymous poster hash: aa12b...973

Det har du ikke noen grunn til å uttale deg omn

Skrevet

FordI?  Anonymous poster hash: bdbab...621
Fordi de kan ansette nøyaktig hvem de ønsker å ansette på det grunnlaget de selv finner på

Skrevet

Fordi de kan ansette nøyaktig hvem de ønsker å ansette på det grunnlaget de selv finner på

Slik fungerer det ikke. Det er snakk om en kommunalstilling. I det offentlige gjelder kvalifikasjonsprinsippet, det betyr at den best kvalifiserte søkeren skal ansettes. 

Arbeidsgiver kan legge føringer på kvalifiaksjoner, men dette skal stå i utlysningen. 

Skrevet

Tusen takk for svar. Gruer meg til oppvasken, vil ikke være en sutrete gravid. Men en skal jo ikke finne seg i å bli forbigått med muntlig begrunnelse at de "trenger noen som kan begynne i jobben nå til tross for at du er best kvalifisert". 

Det er ulovlig diskriminering ja.

Anonymous poster hash: c4c43...8c2

Skrevet

Det er bra du tar opp kampen, men ikke regn med å få jobben. Kommunen får beskjed om at de har gjort feil, men har den som blitt innstilt fått et tilbud blir ikke det trekt. Du oppnår kanskje at slik diskriminering ikke skjer igjen hos denne arbeidsgiveren, men du kommer ikke til å få jobben.

Anonymous poster hash: 0143f...ec7

Skrevet

Fullstendig feil.

Enhver arbeidsgiver må forholde seg til likestillings- og diskrimineringsloven. Jobber man med ansettelser skal man kjenne til denne. Her fremgår det at både direkte og indirekte diskriminering på grunnlag av alder, kjønn, tro og legning er forbudt. Og arbeidsgiver har bevisbyrden når det gjelder å dokumentere at slike utenforliggende hensyn ikke har påvirket beslutningen, men at den bygger på et annet grunnlag. De kan i det private derimot fint ansette noen som ikke er mest kvalifisert, så lenge de har en saklig grunn som f.eks. lønnskrav eller et ønske om å få inn noen som passer i miljøet.

I det offentlige har man derimot i tillegg til diskrimineringslovverket også kvalifikasjonsprinsippet, som sier at man er pliktig å ansette den best kvalifiserte ut fra en helhetsvurdering av personlig egnethet og formalkompetanse.

Skrevet

Jeg tror det i en del tilfeller er lovlig å vektlegge at en person kan starte relativt snart, uavhengi av årsak. Utlyser du en stilling som iskremselger i en kiosk på stranda for sommeren 2015, kan du nok la vær å ansette dem som faktisk ikke kan begynne i jobben før i oktober for eksempel, men det skal være ganske spessielle omstendigheter før det er lovlig å forbigå noen pga graviditet i seg selv. Problemet er ofte å bevise at det er det som har hendt.

Anonymous poster hash: 36767...d7b
Skrevet (endret)

Det er bra du tar opp kampen, men ikke regn med å få jobben. Kommunen får beskjed om at de har gjort feil, men har den som blitt innstilt fått et tilbud blir ikke det trekt. Du oppnår kanskje at slik diskriminering ikke skjer igjen hos denne arbeidsgiveren, men du kommer ikke til å få jobben.

Anonymous poster hash: 0143f...ec7

Det er tydelig ulovlig diskriminering, og en større økonomisk erstatning kan de i verste fall bli pålagt.

Her ville jeg ha rådført meg med LDO, HI. Ironisk nok er faktisk menn som forbigås av arbeidsgivere i pappapermisjon flinkere til å fremme en klage for LDO, enn det kvinner som forbigås ved graviditet og permisjon er... Og de vinner ofte frem.

Endret av Ibsenfrue
Skrevet

Jeg tror det i en del tilfeller er lovlig å vektlegge at en person kan starte relativt snart, uavhengi av årsak. Utlyser du en stilling som iskremselger i en kiosk på stranda for sommeren 2015, kan du nok la vær å ansette dem som faktisk ikke kan begynne i jobben før i oktober for eksempel, men det skal være ganske spessielle omstendigheter før det er lovlig å forbigå noen pga graviditet i seg selv. Problemet er ofte å bevise at det er det som har hendt.

Anonymous poster hash: 36767...d7b

Slike kriterier for ansettelse er kun lovlig ovenfor ansatte som ikke har lovpålagt rett til permisjon, og en fødselspermisjon er en lovpålagt plikt og rett til å ta fri.

Skrevet

Jeg ble forbigått da jeg var gravid. Jeg klagde på innstillinge og den ble omgjort. Hun som var innstilt som nr.1 ble flyttet til nr.2. Jeg fikk den faste jobben og nr.2 fikk tilbud om vikariat i min permisjon.

Det var en kommunal stilling.

Anonymous poster hash: b6707...1f2
Skrevet

Jeg ble forbigått da jeg var gravid. Jeg klagde på innstillinge og den ble omgjort. Hun som var innstilt som nr.1 ble flyttet til nr.2. Jeg fikk den faste jobben og nr.2 fikk tilbud om vikariat i min permisjon.

Det var en kommunal stilling.

Anonymous poster hash: b6707...1f2

Slikt kan også skje ja :).

Skrevet

Takk for mange svar. Har sendt en henvendelse til LDO. 

Skrevet

Dette høres lovstridig ut. Oppdater gjerne med hvordan saken ender. 

Skrevet

Jeg kan ikke si med ord hvor viktig det er at kvinner tar denne kampen! Kvinner blir diskriminert i arbeidslivet og alt for få gjør noe med det!Anonymous poster hash: aa12b...973

Det har du ikke noen grunn til å uttale deg omn Anonymous poster hash: a9122...89f

Og det vet du fordi?

Vet du hvem jeg er? Hva jeg jobber med, evt forsker på? Vet du hvem jeg kjenner?

Ikke det nei. Det jeg kan si er at jeg absolutt har grunn til å uttale meg om det. Og jeg har også uttalt meg mye om det, også offentlig.det er ingen nyhet at kvinner blir diskriminert i arbeidslivet, og også gravide kvinner. På tross av at det har blitt vedtatt ved lov at gravide kvinner ikke skal diskrimineres skjer det, og det finnes flere eksempler på ledere som har innrømmet det.

Anonymous poster hash: aa12b...973

Skrevet

Akkurat det samme skjedde med meg, så jeg synes det er flott at du tar opp kampen. Jeg hadde ikke guts nok til det.

Skrevet

Akkurat det samme skjedde med meg, så jeg synes det er flott at du tar opp kampen. Jeg hadde ikke guts nok til det.

Det blir sikkert ikke noe gøy. Håper likevel de er profesjonelle nok til ikke å la dette farge samarbeidet vårt dersom jeg ender opp med å få jobben likevel. 

Skrevet

Liten oppdatering. 

Bevisbyrden ligger hos arbiedsgiver så lenge en kan mistenke diskriminering. Har fått medhold hos både fagforbundet og LDO. Arbeidsgiver derimot prøver seg på de mest utrolige manøvre for å komme unna. Tror det kan bli en lang kamp. 

HI 

Skrevet

Heia deg! Håper du orker å ta kampen!

Anonymous poster hash: be583...3ab

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...