Gå til innhold

Er det ok at 2-åring spiser sushi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren vår på 2 gafler i seg rå laks, men er det ok? Eller er det for tidlig synes dere?

Anonymous poster hash: 02a39...a80

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, bare pass på at den er tilberedt ordentlig! Det er viktig uansett for store og små

Anonymous poster hash: e7158...439
Skrevet

Ville ventet. Barn tåler det dårligere om det skulle være noe galt med kjøttet. Ville ventet til hun er 5 år, evt gi de med kokt reke.

Anonymous poster hash: ee5b6...214

Skrevet

nei, de skai ikke ha noe rått før etter 3 års alder pga allergi, gjelder også nøtter, spekemat og skalldyr

Skrevet

nei, de skai ikke ha noe rått før etter 3 års alder pga allergi, gjelder også nøtter, spekemat og skalldyr

Man går vel mer og mer bort i fra å ikke innføre "allergener" i kosten for å forhindre allergi, det viser seg at å vente har negativ effekt. Sier virkelig helsedirektoratet at barn ikke skal ha røkt, rå eller speket mat før tre år? Og alle skalldyr? Link?

Anonymous poster hash: efdff...1fb

Skrevet

Jeg har og hørt at de anbefaler og vente til barnet er over 3 år. Her ventet vi til han var 3 år, men etter det var det favoritt maten, og det er det fortsatt nå som han er 8 år.

Anonymous poster hash: b0eb5...bb0
Skrevet

Man går vel mer og mer bort i fra å ikke innføre "allergener" i kosten for å forhindre allergi, det viser seg at å vente har negativ effekt. Sier virkelig helsedirektoratet at barn ikke skal ha røkt, rå eller speket mat før tre år? Og alle skalldyr? Link?

jeg utsetter i alle fall ikke mitt barn for det, og følger helsesøsters råd, hun er fagperson

Skrevet

Min ettåring spiser sushi:) Hun elsker den ingefæren som følger med😜

Anonymous poster hash: ebbe3...cfb

Skrevet

Småbarn kan godt spise sushi.

Dette med allergihensyn er ren svada. At de tåler eventuell sykdom fra dårlig fisk dårligere, er jo riktig - men sannsynligheten for matforgiftning er mye større for mennesker som spiser f.eks kylling og salat enn sushi.

Anonymous poster hash: f6742...712
Skrevet

jeg utsetter i alle fall ikke mitt barn for det, og følger helsesøsters råd, hun er fagperson

Det forstår jeg godt om HS er din kilde, så dette går ikke på deg. Fordi jeg har lest en del om dette før (da barna mine var helt små) og aldri kommet over slike advarsler, tenker jeg at din HS kanskje ikke er så oppdatert.

Skrevet

Det forstår jeg godt om HS er din kilde, så dette går ikke på deg. Fordi jeg har lest en del om dette før (da barna mine var helt små) og aldri kommet over slike advarsler, tenker jeg at din HS kanskje ikke er så oppdatert.

Da bør du lese litt om temaet. Du framprovoserer allergi med resteiksjonenene dine. Dette er velkjent ig dokumentert. Evigheter siden disse rådene ble avleggs. Slutt i det minste å utsette andre barn for idiotien ved å legge det frem som fag.

Anonymous poster hash: 94953...48a

Skrevet

Da bør du lese litt om temaet. Du framprovoserer allergi med resteiksjonenene dine. Dette er velkjent ig dokumentert. Evigheter siden disse rådene ble avleggs. Slutt i det minste å utsette andre barn for idiotien ved å legge det frem som fag.

Anonymous poster hash: 94953...48a

Det er jo helsesøster som gjør det, ikke Blair Waldorf.

Skrevet

Små barn er mer utsatt hvis det er bakterier i den rå fisken. Små barn skal helst ikke ha spekemat både fordi den er veldig salt og fordi den ikke er varmebehandlet. For noen år tilbake var det en fire-åring som døde pga. Bakterier i morrpølse. Jeg er usikker på om dette også er en risiko ved sushi

Anonymous poster hash: 60340...649

Skrevet

Små barn er mer utsatt hvis det er bakterier i den rå fisken. Små barn skal helst ikke ha spekemat både fordi den er veldig salt og fordi den ikke er varmebehandlet. For noen år tilbake var det en fire-åring som døde pga. Bakterier i morrpølse. Jeg er usikker på om dette også er en risiko ved sushi

Anonymous poster hash: 60340...649

Barn (også større) bør ikke ha rått kjøtt/spekemat (inkl. salami) fordi det kan inneholde e-coli. Sushi inneholder ikke e-coli og kan fint spises av barn. Er ikke større skanse for matforgiftning av det enn annen mat. I tillegg er det mye sunnere enn stekt og kokt fisk siden fettsyrene ikke er behandlet og delvis ødelagt.

Anonymous poster hash: 7d860...143

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...