Gå til innhold

Perfekte blodverider :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har alltid vært mye trøtt, men de siste årene er det blitt verre. Jeg forsøker å sove nok hver natt (det er ikke alltid barna tillater det), legger meg til omtrent samme tid alle dager i uken, spiser sunt, trener tre dager i uken, forsøker å unngå stress osv. I det store og hele føler jeg at jeg gjør det meste rett.

Nå var jeg på ny til legen og fikk en ekstra utvidet blodprøve det jeg ble testet for alt mulig. I dag ringte legen meg og fortalte at jeg hadde glimrende blodverdier. Blant annet var kolesterolet: "... så lavt at jeg aldri har sett liknende på en dame på din alder som ikke tar tabletter for å regulere dette", og generelt var alt tipp topp. Det var også BT osv da legen målte dette. Slank og veltrent er jeg også, så jeg fikk høre at jeg var så tvers igjennom kjernesunn som en dame på 35 år kan være.

Men hvorfor er jeg alltid så himla trett da? Jeg hadde faktisk håpet at jeg hadde for lite av noe slik at jeg kunne ta noe tilskudd og så vips, så ville alt ordne seg. Nå er jeg rimelig frustrert ... Sånn, måtte bare få det ut! Og ja, jeg er selvsagt glad for å være sunn og frisk, ikke misforstå! Det er bare at det er kjipt å ikke finne ut av hva som forårsaker en plage som går utover hverdagen.

Anonymous poster hash: c2ed3...9b2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er faktisk blitt så kynisk oppigjennom årene at jeg ikke lenger stoler 100% på det legene sier. Derfor får jeg alltid ut mine prøvesvar og tar en rask vurdering av disse.

Det bør du også gjøre og så sjekker du at det er tatt stoffskifteprøver(TSH, Ft4 og Ft3), B12, d-vitamin og ferritin. 

Skrevet

Min erfaring med vanlige leger er å aldri ta slike svar for gitt!

Du må få ut prøveresultatene selv! Mange leger har en tendens til å fortelle at de har sjekket "alt" i disse utvidede blodprøvene... når det på ingen måte stemmer når man begynner å se etter.

Plutselig har legen glemt å sjekke vit. D (er jo noen som sier prøvene koster for mye, så legene ikke skal ta disse prøvene så ofte), så har legen kanskje sjekket jern, men glemt å sjekke vit. B12 og kobber.... eller glemt å sjekke stoffskiftet... eller sagt at de har sjekket stoffskiftet, men i realiteten bare sjekket et par av stoffskifteprøvene og ikke alle.

Listen over ting som kan være usjekket hos deg, HI, kan være lang.

Så det beste for deg er å få ut prøveresultatene og sjekke hva legen faktisk har sjekket.

Noen kan ha mangelsymptomer på vit. D, legen kan si at prøvene er normale, når de kanskje er 50 (absolutt nedre "normalverdi"... når forskermiljøene nå er enig i at absolutt nedre grense bør settes til minimum 75 nmol/L). Du kan være innenfor normalnivåene med andre ting også, men at din kropp trenger mer enn å hangle i nedre del av referanseverdiene.

En annen ting er hvordan kostholdet ditt er? Om blodsukkeret ditt er ustabilt vil du slite med å komme gjennom dagene.

Er det for mye stress i livet ditt som kan påvirke? I så fall, hva kan du gjøre med det?

Håper du finner ut av det.

Anonymous poster hash: 59a04...ce8
Skrevet

Jeg er faktisk blitt så kynisk oppigjennom årene at jeg ikke lenger stoler 100% på det legene sier. Derfor får jeg alltid ut mine prøvesvar og tar en rask vurdering av disse.

Det bør du også gjøre og så sjekker du at det er tatt stoffskifteprøver(TSH, Ft4 og Ft3), B12, d-vitamin og ferritin. 

Jeg er sikker på at legen tok med alt dette. De tok 7-8 glass av meg, og jeg ba spesielt om å sjekke B12 og stoffskifte. Legen leste alle resultatene opp for meg, og f.eks. ferritin vet jeg at jeg lå veldig godt an på (87), det samme med d-vitaminer. Absolutt alt var helt perfekt og svært gode verdier. Jeg skulle faktisk ønske at jeg heller hadde fått vite om en mangel og kunne fått noe tilskudd av noe ...

HI

Skrevet

Min erfaring med vanlige leger er å aldri ta slike svar for gitt!

Du må få ut prøveresultatene selv! Mange leger har en tendens til å fortelle at de har sjekket "alt" i disse utvidede blodprøvene... når det på ingen måte stemmer når man begynner å se etter.

Plutselig har legen glemt å sjekke vit. D (er jo noen som sier prøvene koster for mye, så legene ikke skal ta disse prøvene så ofte), så har legen kanskje sjekket jern, men glemt å sjekke vit. B12 og kobber.... eller glemt å sjekke stoffskiftet... eller sagt at de har sjekket stoffskiftet, men i realiteten bare sjekket et par av stoffskifteprøvene og ikke alle.

Listen over ting som kan være usjekket hos deg, HI, kan være lang.

Så det beste for deg er å få ut prøveresultatene og sjekke hva legen faktisk har sjekket.

Noen kan ha mangelsymptomer på vit. D, legen kan si at prøvene er normale, når de kanskje er 50 (absolutt nedre "normalverdi"... når forskermiljøene nå er enig i at absolutt nedre grense bør settes til minimum 75 nmol/L). Du kan være innenfor normalnivåene med andre ting også, men at din kropp trenger mer enn å hangle i nedre del av referanseverdiene.

En annen ting er hvordan kostholdet ditt er? Om blodsukkeret ditt er ustabilt vil du slite med å komme gjennom dagene.

Er det for mye stress i livet ditt som kan påvirke? I så fall, hva kan du gjøre med det?

Håper du finner ut av det.

Tusen takk for så utfyllende svar :) Som nevnt i det ande svaret leste legen opp verdiene for meg. Han har vært fastlegen min sin jeg var 18 år og gjennom fire svangerskap, så jeg er veldig trygg på at han ikke lurer meg på noen måte. Han er en veldig dyktig lege med lange ventelister.

Jeg synes selv at kostholdet mitt er bra. Nå for tiden spiser jeg ikke noe som inneholder raffinert sukker (tenkte jeg skulle prøve det, men etter 4 uker merker jeg ingen forskjell utover at jeg har litt mindre luft i magen). Jeg spiser alltid salat eller grønnsaker til middager, lager det meste fra bunnen, spiser grovt brød/knekkebrød og vanlig pålegg, frukt som mellommåltider osv. Selvsagt blir det mer usunt noen dager som pizza og taco, men vanligvis er det ganske sunn mat synes jeg. Jeg spiser også med ca 3-4 timers mellomrom hele dagen.

Med fire barn og full jobb blir det alltid litt stress, men vi er gode på å planlegge og organisere, så da blir det ikke så mye likevel. Jeg kan i hvert fall ikke redusere mer på stresset synes jeg, og er heller ikke den typen som blir lett stresset, jeg tar mer ting som de kommer.

HI

Skrevet

Min erfaring med vanlige leger er å aldri ta slike svar for gitt! Du må få ut prøveresultatene selv! Mange leger har en tendens til å fortelle at de har sjekket "alt" i disse utvidede blodprøvene... når det på ingen måte stemmer når man begynner å se etter.Plutselig har legen glemt å sjekke vit. D (er jo noen som sier prøvene koster for mye, så legene ikke skal ta disse prøvene så ofte), så har legen kanskje sjekket jern, men glemt å sjekke vit. B12 og kobber.... eller glemt å sjekke stoffskiftet... eller sagt at de har sjekket stoffskiftet, men i realiteten bare sjekket et par av stoffskifteprøvene og ikke alle.Listen over ting som kan være usjekket hos deg, HI, kan være lang. Så det beste for deg er å få ut prøveresultatene og sjekke hva legen faktisk har sjekket.Noen kan ha mangelsymptomer på vit. D, legen kan si at prøvene er normale, når de kanskje er 50 (absolutt nedre "normalverdi"... når forskermiljøene nå er enig i at absolutt nedre grense bør settes til minimum 75 nmol/L). Du kan være innenfor normalnivåene med andre ting også, men at din kropp trenger mer enn å hangle i nedre del av referanseverdiene. En annen ting er hvordan kostholdet ditt er? Om blodsukkeret ditt er ustabilt vil du slite med å komme gjennom dagene. Er det for mye stress i livet ditt som kan påvirke? I så fall, hva kan du gjøre med det? Håper du finner ut av det. Anonymous poster hash: 59a04...ce8

Hva mener du med vanlige leger?

Anonymous poster hash: 19c2c...a5e

Skrevet

Min erfaring med vanlige leger er å aldri ta slike svar for gitt! Du må få ut prøveresultatene selv! Mange leger har en tendens til å fortelle at de har sjekket "alt" i disse utvidede blodprøvene... når det på ingen måte stemmer når man begynner å se etter.Plutselig har legen glemt å sjekke vit. D (er jo noen som sier prøvene koster for mye, så legene ikke skal ta disse prøvene så ofte), så har legen kanskje sjekket jern, men glemt å sjekke vit. B12 og kobber.... eller glemt å sjekke stoffskiftet... eller sagt at de har sjekket stoffskiftet, men i realiteten bare sjekket et par av stoffskifteprøvene og ikke alle.Listen over ting som kan være usjekket hos deg, HI, kan være lang. Så det beste for deg er å få ut prøveresultatene og sjekke hva legen faktisk har sjekket.Noen kan ha mangelsymptomer på vit. D, legen kan si at prøvene er normale, når de kanskje er 50 (absolutt nedre "normalverdi"... når forskermiljøene nå er enig i at absolutt nedre grense bør settes til minimum 75 nmol/L). Du kan være innenfor normalnivåene med andre ting også, men at din kropp trenger mer enn å hangle i nedre del av referanseverdiene. En annen ting er hvordan kostholdet ditt er? Om blodsukkeret ditt er ustabilt vil du slite med å komme gjennom dagene. Er det for mye stress i livet ditt som kan påvirke? I så fall, hva kan du gjøre med det? Håper du finner ut av det. Anonymous poster hash: 59a04...ce8

Hva mener du med vanlige leger?

Anonymous poster hash: 19c2c...a5e

De fleste fastleger - med eller uten spesialisering i allmennmedisin.

Baserer det på egne og næres erfaringer samt 10-15 år i helsevesenet selv.

Skrevet

Hva mener du med trett? Er ikke det normalt å være trett med flere barn og 100% jobb? Vi har 2 barn på 1,5 og 4 år. Blir ofte vekket og er overrasket når jeg før sovet en hel natt. Er trett hele tiden og prøver å holde meg aktiv så jeg ikke skal sovne. Sovner i løpet av 15 min på kveldstid hvis jeg setter meg ned. Sovner da mens jeg feks ser på iPad, leser blader etc. Har holdt på å sovne på jobb også når jeg sitter å leser noe på pc.

Tok også full sjekk hos lege og det eneste som var litt lavt var d- vitamin. Tatt det i 2 mnd men er fortsatt stuptrøtt.

Et visst ikke alene om å ha det slik. Flere på jobb har det slik også. Mente det var normalt å være trøtt jeg?;)

Anonymous poster hash: 65543...787

Skrevet

Sikker på at du spiser nok da? Selv om du ikke stresser så høres det jo ut som du har høyt aktivitets niva...

Anonymous poster hash: 5eeed...5f7

Skrevet

Sikker på at du spiser nok da? Selv om du ikke stresser så høres det jo ut som du har høyt aktivitets niva...

Anonymous poster hash: 5eeed...5f7

Tenkte jeg også. Det er viktig å få i seg en del sunt fett fra avocado, nøtter, oliven-/rapsolje mm. Man legger ikke på seg av dette om man er forsiktig med de raske karbohydratene. Ville prøvd dette for å se om det hjelper.

Anonymous poster hash: 4f03a...5de

Skrevet

Har du sjekket synet ditt i det siste?

Anonymous poster hash: 38d8b...259

Skrevet

Har det nokså likt deg, men jeg har "bare" tre barn. Jeg blir ALDRI ferdig utsovet. Jeg har også kuttet ut sukker. Prøver å trene jevnlig og spise sunt. Er en reser på familielogistikk, er den som får familielivet til å gå rundt. Alt på stell, men ALLTID trett!! Er også 35, forresten ;)!

Det jeg merker, er at jeg i ferier får nok søvn. Dersom jeg en dag innimellom (veldig sjelden jeg får det til, altså!!) får hvilt en halvtimes tid på ettermiddagen, så blir kvelden mye bedre.

Jeg tror rett og slett at vi sliter oss ut, selv om vi selv ikke føler vi stresser. Så er vi nok personer som ikke har tid til å gå glipp av noe;)! Videre merker jeg også at jeg er trettere på vinterstid. Energien kommer liksom gradvis med sola!!

Jeg tror jeg må gå litt i meg selv, ta meg tid til å legge meg litt ned noen ettermiddager. Selv om jeg ikke aner hvordan jeg skal få det til...!

Skrevet

Jeg tenker at du bør se nøye på livet ditt og den totale belastningen og gjøre noe med det. Dersom trøtthet er eneste symptom er det ikke grunnlag for videre medisinsk utredning. Spesielt sersim du er mindre trett i ferier.

Anonymous poster hash: 034bf...b86

Skrevet

Får du tid til å bevege deg og trene?

Anonymous poster hash: 3a843...666

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...