Gå til innhold

Ang vaskehjelp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er bare nysgjerrig.. Jeg synes alle har vaskehjelp om dagen! Hvorfor det? Dette er ikke ment som kritikk, jeg skjønner jo på en måte at folk vil betale seg ut av noe så kjedelig. Jeg bare lurer på om dere har tenkt over hva slags signaler man sender barna sine? Jeg tenker kanskje at man bør lære dem at renhold og annet husarbeid er en del av det å leve i et hus for å ha det fint rundt seg. Man viser jo at man kan kjøpe seg ut av det meste. Hva skal barna gjøre når de flytter ut? Ingen har jo lært dem om husvask. Undrer meg bare

Anonymous poster hash: 65523...ac1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

at vi har vaskehjelp hver uke betyr jo ikke at barna ikke ser og erfarer at husarbeid må gjøres??

Vi har i hvert fall mer enn nok av husarbeid selv om vaskedama kommer hver mandag! Hun kommer uansett mens barna er i barnehagen, så det vet jeg ikke om de vet en gang når jeg tenker meg om.. tror i hvert fall ikke de reflekterer voldsomt over at det er rent og fint hver mandag når de kommer hjem..

vaskehjelp for meg dreier seg om å kjøpe meg tid sammen med barna og familien!

jeg har nok penger, altfor lite tid..

Skrevet

Vi lever i en annen tid enn tidligere generasjoner. Kvinner er likestilt med menn i arbeidslivet og vi har lange krevende dager på jobb, i tidsklemma av en hverdag hvor man bare har noen få timer med barna på ettermiddagen samt helgene vil man ikke prioritere å bruke den tiden på husvask. Noe må vike for å få hverdagen skal gå rundt. Og for vår del ofrer vi derfor det vi kan og det må bli husvasken.

Anonymous poster hash: 256a3...82a

Skrevet

Vi gjør litt her og der og har ikke en fast dag. Mannen støvsuger mens jeg lager middag, dusjen vaskes i forbindelse med egen dusjing, kjøkkenet vaskes hver dag etter middag, støv tørkes under nyhetene osv... Føler ikke dette stjeler noe tid egentlig. De fleste av mine venner har vaskehjelp altså, vi prioriterer bare ikke penger på det.

HI

Skrevet

Vi gjør litt her og der og har ikke en fast dag. Mannen støvsuger mens jeg lager middag, dusjen vaskes i forbindelse med egen dusjing, kjøkkenet vaskes hver dag etter middag, støv tørkes under nyhetene osv... Føler ikke dette stjeler noe tid egentlig. De fleste av mine venner har vaskehjelp altså, vi prioriterer bare ikke penger på det.

HI

helt greit at du gjør det sånn..

hos oss fungerer det slik:

vaskedamen vasker en gang i uka!

Mannen leker med barna mens jeg lager middag (eller omvendt) - eller vi lager middag alle sammen!

jeg dusjer når jeg dusjer!

kjøkkenet ryddes og vasker der nødvendig etter middag

nyhetene sitter jeg rolig og ser på

osv..

Anonymous poster hash: 9dbe9...727

Skrevet

HI

Mannen leker med barna mens jeg lager middag (eller omvendt) - eller vi lager middag alle sammen!

osv..

Hehe, skjønte jeg kom til å tråkke på noen tær ja

Skrevet

Jeg er bare nysgjerrig.. Jeg synes alle har vaskehjelp om dagen! Hvorfor det? Dette er ikke ment som kritikk, jeg skjønner jo på en måte at folk vil betale seg ut av noe så kjedelig. Jeg bare lurer på om dere har tenkt over hva slags signaler man sender barna sine? Jeg tenker kanskje at man bør lære dem at renhold og annet husarbeid er en del av det å leve i et hus for å ha det fint rundt seg. Man viser jo at man kan kjøpe seg ut av det meste. Hva skal barna gjøre når de flytter ut? Ingen har jo lært dem om husvask. Undrer meg bare

Har vaskehjelå annenhver uke. Det må likevel både støvsuges og vaskes og ikke minst ryddes. Tror ikke akkurat at de tar skade av at det innimellom blir vasket her (vindusvasken tar vi ikke selv...). Fordelen ved å ha mer opplagte og blide foreldre som slipper å bruke helgene på husvask er nok større enn ulempen ;)

Anonymous poster hash: e0a45...62b

Skrevet

Har hatt vaskehjelp på befaring her i dag.. jeg er hjemmeværende med 1 åringen og snart 30uker på vei med neste og har fått bekkenløsning. Mannen jobber langt unna så er ikke hjemme før barna har lagt seg og da er han også veldig sliten. Vi skal derfor prøve vaskehjelp en periode. Veldig viktig at huset er reint pga astma og små barn som krabber rundt. Jeg får det ikke lenger til selv så kryper til korset å betaler noen for å hjelpe meg! Grunn nok? ;-)

Skrevet

HI

osv..

Hehe, skjønte jeg kom til å tråkke på noen tær ja

tråkke på noen tær? ikke mine i hvert fall.. jeg bare påpeker at vi prioriterer annerledes.. ikke noe galt i hverken det ene eller det andre mener nå jeg da! Lenge leve valgfrihet

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Jeg har lyst på ryddehjelp jeg... for det er det som tar tid her! Skjønner forsåvit at de som har råd kjøper hjelp, men jeg hadde aldri turt å slippe noen inn når jeg ikke var hjemme :P

Skrevet

Vi er stinn av gryn! Så hva synes du vi skulle gjort med alle pengene da???

Anonymous poster hash: 8c06f...3bd

Skrevet

Jeg har ikke vaskehjelp, men vurderer det sterkt. Jeg er veldig enig i de over her, i det med at selvfølgelig er det mye rydding og vasking selv om man har hjelp. Men når vi kommer hjem, får laget middag, ryddet og tørket over kjøkkenet, lagt barna, satt på en maskin med vasketøy, ryddet lekene som er gjenglemt av barna, skyndtet seg over med støvsugeren etc, så er det enda ikke rent. Hver helg går minst en dag til "rundvask" og resten til alt annet som MÅ gjøres, og det blir lite tid til kos og avslapping. Det å få leid inn noen til å ta den "grove vasken" en gang i uka eller hver 14 dag hadde vært deilig :) Kanskje man da hadde kunnet stryke ihvertfall én ting av lista over alt man har dårlig samvittighet for at man aldri riktig når.

Anonymous poster hash: 02c9c...fa1
Skrevet

Mannen er på det meste hjemme fire timer i våken tilstand i dagnet. Resten av tiden går med på jobb, trening og søvn.

Jeg selv er i full jobb, er i et bachelor studie, har to barn, ingen familie som bor i samme landsdel og prøver i tillegg å få litt fysisk aktivitet for å kunne takle stresset.

Husvask er dermed det som er prioritert bort.

Anonymous poster hash: ccde2...31d

Skrevet

Det er så mye vask og rydding i tillegg til denne ene dagen i uka hvor vaskehjelpen kommer. Har aldri tenkt på hvilke signaler dette gir barna må jeg innrømme men barna ser oss rydde og vaske hver dag. Alle klær vaskes, henges opp, brettes og puttes på plass av meg eller mannen. Vi vasker alltid opp samt kjøkkenet etter alle måltider. Alle bord blir vasket hver dag og vi støvsuger i tillegg mellom dagene vaskehjelpen er her. Det er ikke akkurat slik at vi sitter og slapper av og ser på vaskehjelpen vaske huset. I tillegg til slt vi gjør så kommer hun og vasker mens vi er på jobb og skole.

Alternativet hadde vært at jeg ikke hadde greid å jobbe fult. Jeg har alvorlig bechterew og går på sprøyter. Jeg har også AV blokk (hjerter) og Chrons. I tillegg har jeg et barn med kronisk sykdom som krever en god del i hverdagen og et annet dom er hjertebarn.

For oss er det å delegere det man kan slik at man kan fokusere på det som er viktigere, nemlig barn og jobb. Tror ikke signalene jeg hadde sendt barna om jeg var ufør hadde vært noe bedre.

De ser vi jobber hardt og gjør alt for familie og hjem i tillegg. Om de ser at vi delegerer en liten del, plager ikke meg nevneverdig.

Familier er forskjellige og man må lage seg ordninger som gjør at man fungerer, både som individer og som familie.

Skrevet

Vi har vaskehjelp en dag i uken, men støvsuger og vasker over bad likevel. Barna rydder etter seg når de spiser, er med å lage mat/dekke bord og ha ansvar for rommene sine. De har også småoppgaver, gå ut med søpla, rake ute Osv.Har tenkt over signalene det sender mtp vaskehjelp, og er derfor bevisst på at de må hjelpe til. Vi har veldig stort hus (400 Kvm) og fire bad som alle brukes, så det er ikke noe alternativ å ikke ha hjelp. Vaskedamen vi bruker rydder også, skifter på sengene og setter på en maskin og vasker vinduene ved behov. Vi har hjelp til hagearbeid og. Rett og slett fordi jeg liker å ha det rent og pent rundt meg, har penger nok og ønsker å bruke tiden på barna mine.

Anonymous poster hash: 8123c...8a2

Skrevet

Syns ikke det sender ut dårlige signaler i det hele tatt. Vi har så mange baller i luften at flere og flere trenger hjelp.

Anonymous poster hash: d2285...932

Skrevet

Skulle gjerne hatt...men de pengene.

Er alene med tre barn i alder 5 til 9,og full jobb.

Anonymous poster hash: 13476...a5b

Skrevet

Skulle gjerne hatt en husmorvikar! Det å støvsuge/vaske huset(170 kvm) går kjapt synes jeg. Klesvask, rydding, sengeskift og handling ville jeg satt vekk! Kanskje en dag😉

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...