Gå til innhold

Foreldrepermisjon, ferie og feriepenger


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg og min samboer venter barn i Juni og vi er derfor begynt å undersøke alt dette rundt permisjon. Noe som gjør oss veldig forvirret. Vi er begge i fast jobb med 100% stilling, og vi jobber begge i privat sektor.

 

Vi tenker i utgangspunktet å ta 80% permisjon og 100% lønn, og heller ta litt ulønnet permisjon i tillegg. Dette er fordi vi har lest oss til at dette er det mest lønnsomme dersom vi legger av penger til ulønnet permisjon starter. Er dette rett?

 

I løpet av 2014 har jeg opparbeidet meg ferie. Kan denne ferien tas ut i desember 2015? Altså, pause i permisjonen for å avvikle ferie, for så å starte på permisjonen igjen?

Jeg opparbeider meg også ferie frem til jeg går ut i permisjon i mai/juni, kan denne tas rett etter fullført permisjon før far tar ut sin permisjon?

 

Og så til siste spørsmål. Hvordan blir dette med feriepenger for meg i 2016? da jeg har vært ute i permisjon fra juni 2015? Og hvordan blir det med feriepenger i 2017 da jeg er ute i permisjon halve 2016?

 

Setter pris på alle svar :)


Anonymous poster hash: 67c6b...b46



Anonymous poster hash: 67c6b...b46
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er enten 49 uker med 100% lønn eller 59 uker med 80% lønn. 

 

Det er alltid mest lønnsomt med 100% lønn. Om dere skal ta ulønnet permisjon blør dere være klar over at etter 14 dager med ulønnet permisjon har dere ikke lenger rett på sykepenger om dere blir syke.

 

Du kan ta ut lovbestemt ferie under permisjonen ( 4 uker og 1 dag). Så har du 5 uker bør du ta ut de andre 4 dagene før eller overføre til året etter. Så da kan du pause permisjonen i Desember slik du tenker og starte opp igjen permisjonen etter ferien.

 

Om du skal ta ut neste års ferie på slutten av din del og fellesdelen må far søke skriftlig om utsettelse av fedrekvoten om ikke vil dagene gå og han miste deler av permisjonen. Om ikke han skal ha fedrekvoten mens du tar ut ferien din.

 

Det med feriepenger kan være vanskelig å svare på.

Om det er NAV som betaler ut foreldrepengene får du feriepenger kun av de første 12 ukene når du velger 100% lønn.

Om det er arbeidsgiver som betaler ut foreldrepenger bruker de fleste ( men ikke alle) arbeidsgivere å betale ut fulle feriepenger.

Dette må du da spørre din arbeidsgiver om.

 

Nav betaler ut foreldrepenger opp til 6G, mens mange arbeidsgivere har avtale om å betale fullt ut. Igjen dette må du høre med din arbeidsgiver om.

 

 

Jeg har prøvd å svare så godt som mulig, men spør gjerne igjen og kanskje noen andre har innspill også.

 



Anonymous poster hash: 33d3f...ccf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan forlenge permisjonen din med 4 uker og 1 dag i begge årene du har permisjon. dvs at du i desember, eller før for den saks skyld, kan ta ut årets ferie.

i 2016 har du også krav på 4 uker og 1 dag som du kan utsette permisjonen med. Det kan fint tas på slutten av din permisjon, uten at far søker utsettelse, så lenge du søker om å utsette permisjonen med lovbestemt ferie. (dvs at om du putter ferien innimellom  i din permisjon må ikke far be om utsettelse, men om du bare legger den etter endt permisjon må dere huske at far må utsette permisjonen etter søknad til nav.

 

Ang feriepenger så er det som nevnt slik at NAV kun gir feriepenger på de første 12 ukene. 

I 2015 vil du få utbetalt fulle feriepenger. Uavhengig av når arbeidsgiver utbetaler disse, skal disse foreldrepengene være lønnen din i den perioden du tar ferie feks desember.

 

I 2016 vil feriepengene om de kommer fra NAV være max12-13000,-  i tillegg til de du har opparbeidet deg før permisjonen som vil være av ca 5 måneders arbeid.

i 2017 vil feriepengene beregnes av de månedene du jobber i 2016 og avhenger av når du går tilbake til jobb.

 

 

Med mindre arbeidsgiver betaler fulle feriepenger selv når du er i permisjon.

 

 

Ang hva det lønner seg 100 eller 80% lønn så er det rett at det totalt utbetales mer ved å velge 100% lønn i 39 uker. 

 

Skal man uansett ha ulønnet permisjon etter lønnet ville jeg gått for 100% lønn,  skal man ellers ikke det kan det være greit å være klar over at man bla mister rett på sykepenger fra dag en om man tar ulønnet permisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det er noe jeg ikke helt skjønner... Under ulønnet permisjon mister mann retten til sykelønn? Har man ulønnet permisjon får man jo ikke noe penger og man er hjemme.... Altså om man blir syk så spiller vel det liten rolle fra eller til? Man er jo ikke i jobb....jeg mener man ville jo ikke fått noe uansett ?

 

Anonymous poster hash: 43a9d...b86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe jeg ikke helt skjønner... Under ulønnet permisjon mister mann retten til sykelønn? Har man ulønnet permisjon får man jo ikke noe penger og man er hjemme.... Altså om man blir syk så spiller vel det liten rolle fra eller til? Man er jo ikke i jobb....jeg mener man ville jo ikke fått noe uansett ?

 

Anonymous poster hash: 43a9d...b86

Om du er hjemme i ulønnet permisjon i 3/6 mnd mens du venter på bhg plass f.eks og blir langvarig syk og aldri blir frisk(ufør) står du utrolig dårlig stilt. Det valget om ulønnet perm kan da påvirke resten av livet til denne personen.

 

Anonymous poster hash: 33d3f...ccf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det dreier seg om at om du går rett fra lønnet permisjon og i jobb, har du mulighet til å bli syk med en gang og ha rett på sykepenger. Har du derimot ulønnet permisjon må du ha vært i arbeid i 4 uker før du har krav på sykepenger.

 

 

Jeg anser ikke dette som en stor risiko, for meg har det vært mulig å bestemme meg etterhvert om jeg har villet forlenge permisjonen ulønnet. 

 

Nå har jeg uansett hatt ulønnet permisjon fordi jeg har villet ha barna hjemme lenger og da har det lønt seg for oss totaltsett å velge 100% 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...