Gå til innhold

6 av de 10 siste mnd for å få penger


MissMj

Anbefalte innlegg

Hei :)

Jeg fant nylig ut at jeg er gravid og er 4 uker idag. Termin er 22. November, men problemet er at jeg kun er vikar og ansatt tre og tre mnd av gangen. Nå er jeg ansatt ut juni og så har jeg ferie i juli. Siden termin er tre uker ut i november, kommer jeg ikke til å jobbe i november i det hele tatt. Hva regnes da som ti mnd? Jan-okt? Eller feb-nov? Dersom det er feb-nov, så er jo feb. og ut juni 5 mnd, og dersom jeg ikke får jobb videre etter ferie i juli, altså i august, får ikke jeg foreldrepenger da eller? 😨 ææh..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg forstår ikke helt. Det spiller ingen rolle når tid du jobbet de 6 månedene, så lenge du jobbet dem i svangerskapet (som er på nesten 10 mndr). 



Anonymous poster hash: 5e410...f70
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der sa du noe.. Jeg kom aldri så langt at jeg skrev om "problemet".. altså, siden jeg er ansatt tre mnd av ganger, får jeg et problem dersom jeg ikke blir ansatt igjen etter ferien min i juli. For da har jeg kun jobbet 5 mnd og får ikke rett på foreldrepenger.. Det er jo ikke sikkert dette er noe problem, for det kan jo hende at jeg får jobbe videre etter ferien min, men.. Sånn for å forutse eventuelle problemer her 😜

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der sa du noe.. Jeg kom aldri så langt at jeg skrev om "problemet".. altså, siden jeg er ansatt tre mnd av ganger, får jeg et problem dersom jeg ikke blir ansatt igjen etter ferien min i juli. For da har jeg kun jobbet 5 mnd og får ikke rett på foreldrepenger.. Det er jo ikke sikkert dette er noe problem, for det kan jo hende at jeg får jobbe videre etter ferien min, men.. Sånn for å forutse eventuelle problemer her

Å, ja, sånn. Nei, da har du ikke krav på foreldrepenger om du står uten jobb så lenge at du ikke får jobbet 6 mndr. Jeg ville nok forsøkt å få meg en sikrere jobb innen da. 

 

Anonymous poster hash: 5e410...f70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)

Jeg fant nylig ut at jeg er gravid og er 4 uker idag. Termin er 22. November, men problemet er at jeg kun er vikar og ansatt tre og tre mnd av gangen. Nå er jeg ansatt ut juni og så har jeg ferie i juli. Siden termin er tre uker ut i november, kommer jeg ikke til å jobbe i november i det hele tatt. Hva regnes da som ti mnd? Jan-okt? Eller feb-nov? Dersom det er feb-nov, så er jo feb. og ut juni 5 mnd, og dersom jeg ikke får jobb videre etter ferie i juli, altså i august, får ikke jeg foreldrepenger da eller? ææh..

Om du har termin 22.november og går ut i permsjon 1.november blir de 10 mnd med opptjening januar-oktober

 

Anonymous poster hash: 7e986...0e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Hei :)

Jeg fant nylig ut at jeg er gravid og er 4 uker idag. Termin er 22. November, men problemet er at jeg kun er vikar og ansatt tre og tre mnd av gangen. Nå er jeg ansatt ut juni og så har jeg ferie i juli. Siden termin er tre uker ut i november, kommer jeg ikke til å jobbe i november i det hele tatt. Hva regnes da som ti mnd? Jan-okt? Eller feb-nov? Dersom det er feb-nov, så er jo feb. og ut juni 5 mnd, og dersom jeg ikke får jobb videre etter ferie i juli, altså i august, får ikke jeg foreldrepenger da eller? ææh..

Om du har termin 22.november og går ut i permsjon 1.november blir de 10 mnd med opptjening januar-oktober

 

Anonymous poster hash: 7e986...0e6

Herlig! Takk for svar! Da gr det bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

 

Hei :)

Jeg fant nylig ut at jeg er gravid og er 4 uker idag. Termin er 22. November, men problemet er at jeg kun er vikar og ansatt tre og tre mnd av gangen. Nå er jeg ansatt ut juni og så har jeg ferie i juli. Siden termin er tre uker ut i november, kommer jeg ikke til å jobbe i november i det hele tatt. Hva regnes da som ti mnd? Jan-okt? Eller feb-nov? Dersom det er feb-nov, så er jo feb. og ut juni 5 mnd, og dersom jeg ikke får jobb videre etter ferie i juli, altså i august, får ikke jeg foreldrepenger da eller? ææh..

Om du har termin 22.november og går ut i permsjon 1.november blir de 10 mnd med opptjening januar-oktober

 

Anonymous poster hash: 7e986...0e6

Herlig! Takk for svar! Da gr det bra :)

 

:)

 

Anonymous poster hash: 7e986...0e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du jo regne baklengs. dva at om du var i jobb før du ble gravid og er i jobbb så kan du si at du rekker å tjene deg opp rett til å få foreldrepenger om du jobber frem til 4 måndender (10-6 =4) før du går ut i permisjon.

 

Det betyr at om du går ut i perm 1.november må du jobbe til beg av juli.

 

I tillegg skal lovbestemt ferie kunne avvikles uten at det trekkes ut av grunnlaget OG om du skulle ha kommet i den situasjonen at du mangler en uke eller sånn på opptjeningsgrunnlaget , altså på å ha jobbet 6 av de 10 siste månedene, kan du også starte permisjonen din før! Du kan starte permisjonen din inntil 12 uker før termin. Opptjeningstiden er tiden frem til permisjonstart uavhenging  av om når du går ut i forhold til termin.

 

 

Så dette vil nok gå veldig bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du jo regne baklengs. dva at om du var i jobb før du ble gravid og er i jobbb så kan du si at du rekker å tjene deg opp rett til å få foreldrepenger om du jobber frem til 4 måndender (10-6 =4) før du går ut i permisjon.

 

Det betyr at om du går ut i perm 1.november må du jobbe til beg av juli.

 

I tillegg skal lovbestemt ferie kunne avvikles uten at det trekkes ut av grunnlaget OG om du skulle ha kommet i den situasjonen at du mangler en uke eller sånn på opptjeningsgrunnlaget , altså på å ha jobbet 6 av de 10 siste månedene, kan du også starte permisjonen din før! Du kan starte permisjonen din inntil 12 uker før termin. Opptjeningstiden er tiden frem til permisjonstart uavhenging av om når du går ut i forhold til termin.

 

 

Så dette vil nok gå veldig bra :)

Tusen takk for veldig godt svar! Da skjønner jeg litt mer 😊👍 og som du sier, mangler jeg et par uker, kan jeg som du sier starte permisjonen tilsvarende tidligere 😊👍

Tusen takk 😊🌸

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...