Anonym bruker Skrevet 12. mars 2015 #1 Skrevet 12. mars 2015 Vi er familie på 5 med 3 soverom. De to yngste som er gutt og jente deler rom og 17 årig gutt har et. Han er en utrolig snill gutt men som 17 åringer flest. Vi har pratet om å leie hybel til han i et av husene ved siden av oss fra høsten av da han begynner 2.året på videregående skole. Tingen er at vi har nå fått et tilbud om å leie hybel ved siden av. Jeg er ganske sikker på at han vil komme til å skjerpe seg ang ryddighet og at han kommer til å vokse på denne erfaringen. Men er jo ikke helt sikker..... Hva ville dere gjort? Tatt sjansen eller ikke? Jeg skal innrømme at jeg duller mye med han. Faren duller ikke sånn og der er han mer ansvarlig siden mamma ikke er der 😮 På tide han tar litt mer ansvar for seg selv...men er dette et for stort steg for han? Min frukt er: - klarer han å holde orden og rent? - klarer han å komme seg opp på skolen? - Høy musikk. - kompiser som kommer og går. Hva tror dere? 😊 Anonymous poster hash: b75a3...465
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2015 #2 Skrevet 12. mars 2015 Tilbudet om hybel er fra april. Det er ikke enkelt å få tak i hybler her. Hi Anonymous poster hash: b75a3...465
Nyttårs barn Skrevet 12. mars 2015 #3 Skrevet 12. mars 2015 Jeg tror ikke jeg ville plassert 17 åringen min i nabohuset. Hadde vært noe annet om det var en hybel i deres eget hus, i kjelleren eller noe slik.
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2015 #4 Skrevet 12. mars 2015 Det virker som dere vil kaste han ut og ta rommet hans fra han? Synes når ungdommer flytter ut så bør de alltid ha sitt rom/seng å kunne komme tilbake til når de måtte ønske. Hva med å slutte å dulle med han og heller stille krav? Her lager 15 åringen middag to ganger i uka, velger fritt hva han vil lage men i ukedagene bør det være litt sunt. Han rydder rommet sitt hver kveld, det har vi hatt rutine på siden barna var små. Hver helg må alle hjelpe til å vaske hele huset. Tar Max 2 timer. Jeg vil ha han boende hjemme lenge nok til han tjener penger og kan forsørge seg selv. I tillegg ser jeg det ennå trengs veiledning i forhold til kosthold og økonomi. Anonymous poster hash: 35e0d...ffa
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2015 #5 Skrevet 12. mars 2015 Skal du kaste ut 17-åringen!? Herregud så mye rare foreldre det er.. Anonymous poster hash: 4f313...8a5
sug lut Skrevet 12. mars 2015 #6 Skrevet 12. mars 2015 Det tror jeg ikke jeg ville gjort, de trenger mer oppsyn og styring fremdeles i den alderen (i alle fall hvis du allerede i forkant er bekymret for en del ting - som er helt normale, både bråk, rot og forsovelser, men det er enklere i eget hus). Du trenger å vite at han er der han skal være, kommer hjem om natta, legger seg i tide til skolen, osv osv osv. Du vil ikke ødelegge siste året på vgs heller, eller for den saks skyld forholdet til naboene.
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2015 #7 Skrevet 12. mars 2015 Jeg ville ikke "kastet ut" tenåringen min nei. Den dagen de flytter ut skal det være fordi de selv ønsker det, fordi de selv tar initiativ til å flytte ut og er i stand til å klare seg selv praktisk og økonomisk. Når de flytter ut skal også sengen deres i huset mitt stå klar for dem når de måtte ønske å komme hjem, om det er for en natt, for en helg eller hele juleferien så har de plass her hjemme. Anonymous poster hash: 88930...2e0
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2015 #8 Skrevet 12. mars 2015 Jeg ville ikke "kastet ut" tenåringen min nei. Den dagen de flytter ut skal det være fordi de selv ønsker det, fordi de selv tar initiativ til å flytte ut og er i stand til å klare seg selv praktisk og økonomisk. Når de flytter ut skal også sengen deres i huset mitt stå klar for dem når de måtte ønske å komme hjem, om det er for en natt, for en helg eller hele juleferien så har de plass her hjemme. Anonymous poster hash: 88930...2e0 Så viss han flytter på hybel beholder han rommet sitt? Rart å starte innlegget med hvor mange soverom dere har og at to barn må dele rom mens 17 åringen har eget. Jeg forstod det slik at du ville ha 17 åringen på hybel i nabohuset og la de to andre ungene få hvert sitt rom? Anonymous poster hash: 35e0d...ffa
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2015 #9 Skrevet 12. mars 2015 Jeg ville ikke "kastet ut" tenåringen min nei. Den dagen de flytter ut skal det være fordi de selv ønsker det, fordi de selv tar initiativ til å flytte ut og er i stand til å klare seg selv praktisk og økonomisk. Når de flytter ut skal også sengen deres i huset mitt stå klar for dem når de måtte ønske å komme hjem, om det er for en natt, for en helg eller hele juleferien så har de plass her hjemme. Anonymous poster hash: 88930...2e0 Så viss han flytter på hybel beholder han rommet sitt? Rart å starte innlegget med hvor mange soverom dere har og at to barn må dele rom mens 17 åringen har eget. Jeg forstod det slik at du ville ha 17 åringen på hybel i nabohuset og la de to andre ungene få hvert sitt rom? Anonymous poster hash: 35e0d...ffa Trodde du var HI. Anonymous poster hash: 35e0d...ffa
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2015 #10 Skrevet 12. mars 2015 Takk for svar men må bare si at jeg kaster ikke gutten ut. Han MÅ ikke flytte ut. Han har selv pratet om dette.Var hans ide. Jeg spurte ikke om oppdrahelse råd men om dere ville gjort det eller ikke. Og eventuelt hvorfor. Hi Anonymous poster hash: b75a3...465
*Miss Marple* Skrevet 12. mars 2015 #11 Skrevet 12. mars 2015 Det hadde jeg virkelig ikke ønsket. Jeg vil at barna skal bo hjemme til de er ferdige med vgs. Han er i en alder hvor det virkelig er viktig å vite at mor følger med, og så lenge det ikke er nødvendig å flytte pga utdannelse hadde jeg gjort alt jeg kan for å forhindre flytting.
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2015 #12 Skrevet 12. mars 2015 Takk for svar men må bare si at jeg kaster ikke gutten ut. Han MÅ ikke flytte ut. Han har selv pratet om dette.Var hans ide. Jeg spurte ikke om oppdrahelse råd men om dere ville gjort det eller ikke. Og eventuelt hvorfor. Hi Anonymous poster hash: b75a3...465 Selvsagt spør du om råd i forhold til oppdragelse. Det er nøyaktig det du gjør. Åpenbart trenger du veiledning også. Anonymous poster hash: 4f313...8a5
Villbringebringebær Skrevet 12. mars 2015 #13 Skrevet 12. mars 2015 Ikle gjort det. Føler det er veldig tidlig og ser ikke grunnen til det med mindre han må flytte pga skole. Flytte Til nabohuset er totalt bortkastet. Han er 17 år og kam fint strammes opp hjemme! Blir ille automatisk volden og ryddig av å flytte 10 meter. Jeg vil ha mine barn boende til de er ferdig enes vgs. Lett å ha mye venner på besøk og legge seg sent få søvnmamgel og dårlig matvaner. (Keg levde stort sett på nudler en periode for det bar kjedelig å lage mat) Hold han hjemme, men be han lage middag en gang i uken. Lær han å vaske egne klær og stram han opp!
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2015 #14 Skrevet 12. mars 2015 Kaster dere han ut for å få et ekstra soverom? Hrrregud 😲😱 Anonymous poster hash: 7bcd3...590
lover Skrevet 12. mars 2015 #15 Skrevet 12. mars 2015 Småungene kan fortsette å dele rom De bør derimot få det største i huset. Dere kan flytte inn på et lite om det hjelper på.
Himmel og hav Skrevet 12. mars 2015 #16 Skrevet 12. mars 2015 Nei, det hadde jeg ikke gjort. En 17-åring er ikke ferdig oppdratt, og etter min erfaring så er det enda viktigere å være lett tilgjengelig som forelder i brytningstida mellom ungdom og voksen. Det å snakke litt sammen hver dag, prate om stort og smått, åpner gjerne for at de også forteller om de større tingene de tenker på og opplever. Om dere flytter han ut på hybel, selv om han synes det er en god idé, så mister dere en nærhet som kan være veldig viktig. Dessuten, at han synes det kan være lurt, er ikke det samme som at det er det. De fleste av oss som har passert 25 kan vel se tilbake på den gangen vi var 17 og tenke at vi ikke var så voksne som vi trodde. Jeg ville sørget for at han ble boende hjemme til han er i en slik situasjon at han MÅ flytte.
rytme Skrevet 12. mars 2015 #17 Skrevet 12. mars 2015 Hvis dette er noe 17 åringen ønsker selv så synes jeg at dere skal gå for det og skrive kontrakt med ham. Kontrakten bør inneholde noen krav til sønnen deres også. Blant annet må dere få komme bort når dere måtte ønske det. Regler for rengjøring (han må gjøre absolutt alt selv), regler for når han kan ha besøk. Regler for rusmidler. Regler for tilstedeværelse på skolen /arbeid osv. Det bør også være regler for økonomi. skal dere betale husleige, strøm, tv, internett, telefonregningen? Hvem betaler for husholdningsartikler, mat og annen dagligvare? Hvem betaler klær til ham og lommepenger til fornøyelser ellers. Kontraktsbrudd må resultere i oppsigelse av leilighet og tilbud om å flytte tilbake til deres hus. Jeg kjenner mange som flyttet for seg selv som 15 åringer (pga lite muligheter for videregående skole i nærmiljø). Og selv om de fleste var ganske avhengig av økonomisk hjelp av sine foreldre så var det ganske tydelig at de vokste på det. Spesielt de som var dullet med i utgangspunktet. Men det fungerte kun for de som hadde foreldre som klarte å være strenge....
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 12. mars 2015 #18 Skrevet 12. mars 2015 Jeg har ofte hybelelever i klassen min, gutter på 17. 2/3 fikser det fint. Hvor ryddig de har det på hybelen aner jeg ikke, men guttene er rene og tøyet er rent. Den siste tredjedelen trenger hjelp. De trenger feks hybelkammerater som vekker, eller lærer(meg) som ringer og sjekker at de er våkne. En del har også problemer med å komme seg i seng, de spiller data til det blir morgen og sover over skoledagen. Om han ønsker det selv, og han skal være så nært vil dere kunne ha oversikt. Dere bør også informere skolen sånn at dere får beskjed umiddelbart om han blir borte. Jeg ville også forlangt at han spiste middag hjemme de fleste dagene for å ha daglig kontakt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå