Anonym bruker Skrevet 11. mars 2015 #1 Skrevet 11. mars 2015 Både jeg og venninna mi fikk beskjed på sykehuset her at de driter i disse retningslinjene og at vi måtte belage oss på å gå 14 dager (jeg opptil 16 dager) over termin. Det vi lurer på, er om man kan reise til annet sykehus og bli igangsatt der? Eller må man gå og frykte for babyens liv og for å få en fem kilos unge fordi sykehuset er dust? Anonymous poster hash: b09b7...1d9
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2015 #2 Skrevet 11. mars 2015 Da må jo evt ha fødeplass der. Dette er jo ting det er naturlig å ta stilling til ved valg av sykehus, ikke bli sjokkert over i etterkant... Anonymous poster hash: 93a87...8c1
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2015 #3 Skrevet 11. mars 2015 Hvor har du funnet disse retningslinjene? Anonymous poster hash: 89d80...a81
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2015 #4 Skrevet 11. mars 2015 Da må jo evt ha fødeplass der. Dette er jo ting det er naturlig å ta stilling til ved valg av sykehus, ikke bli sjokkert over i etterkant... Anonymous poster hash: 93a87...8c1 Vi har ikke fritt sykehusvalg her i Finnmark, vi MÅ dit vi sogner. Anonymous poster hash: b09b7...1d9
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2015 #5 Skrevet 11. mars 2015 Da må jo evt ha fødeplass der. Dette er jo ting det er naturlig å ta stilling til ved valg av sykehus, ikke bli sjokkert over i etterkant... Anonymous poster hash: 93a87...8c1 Vi har ikke fritt sykehusvalg her i Finnmark, vi MÅ dit vi sogner. Anonymous poster hash: b09b7...1d9 Alle har fritt sykehusvalg. Men du kan ikke forvente at de sender deg i ambulansefly eller ambulanse. Du får oppholde deg i nærheten av sykehuset du ønsker å føde rundt termin. Anonymous poster hash: 89d80...a81
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2015 #6 Skrevet 11. mars 2015 Det er ikke egne regler for Finnmark ang fritt sykehusvalg..... http://www.frittsykehusvalg.no/start/ Anonymous poster hash: 55f1d...a64
attpåklattnr2 Skrevet 11. mars 2015 #7 Skrevet 11. mars 2015 https://helsedirektoratet.no/folkehelse/graviditet-fodsel-og-barsel/overtidige-svangerskap
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2015 #8 Skrevet 11. mars 2015 Det er ikke egne regler for Finnmark ang fritt sykehusvalg..... http://www.frittsykehusvalg.no/start/ Anonymous poster hash: 55f1d...a64 Det er ikke fritt sykehusvalg når det gjelder akuttbehandling, blant annet fødsel fikk jeg vite. Anonymous poster hash: b09b7...1d9
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2015 #9 Skrevet 11. mars 2015 https://helsedirektoratet.no/folkehelse/graviditet-fodsel-og-barsel/overtidige-svangerskap Står ingenting om at fødsel skal settes i gang etter 11 dager her. Anonymous poster hash: 89d80...a81
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2015 #10 Skrevet 11. mars 2015 https://helsedirektoratet.no/folkehelse/graviditet-fodsel-og-barsel/overtidige-svangerskap Der ja. Anonymous poster hash: b09b7...1d9
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2015 #11 Skrevet 11. mars 2015 https://helsedirektoratet.no/folkehelse/graviditet-fodsel-og-barsel/overtidige-svangerskap Står ingenting om at fødsel skal settes i gang etter 11 dager her. Anonymous poster hash: 89d80...a81 12 dager. Altså, senest dag 294 av svangerskapet, 42+0. Anonymous poster hash: b09b7...1d9
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2015 #12 Skrevet 11. mars 2015 Det er ikke egne regler for Finnmark ang fritt sykehusvalg..... http://www.frittsykehusvalg.no/start/ Anonymous poster hash: 55f1d...a64 Det er ikke fritt sykehusvalg når det gjelder akuttbehandling, blant annet fødsel fikk jeg vite. Anonymous poster hash: b09b7...1d9 Nei, du kan ikke bestemme deg for Bodø når du er i fødsel. Men du kan velge et annet sykehus på forhånd og oppholde deg der rundt termin. Anonymous poster hash: 89d80...a81
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2015 #13 Skrevet 11. mars 2015 Det er ikke egne regler for Finnmark ang fritt sykehusvalg..... http://www.frittsykehusvalg.no/start/ Anonymous poster hash: 55f1d...a64 Det er ikke fritt sykehusvalg når det gjelder akuttbehandling, blant annet fødsel fikk jeg vite. Anonymous poster hash: b09b7...1d9 Nei, du kan ikke bestemme deg for Bodø når du er i fødsel. Men du kan velge et annet sykehus på forhånd og oppholde deg der rundt termin. Anonymous poster hash: 89d80...a81 Fikk beskjed om at jeg ikke kunne søke Tromsø hvis jeg hører til Hammerfest, med mindre jeg hadde helsemessige grunner for det? Anonymous poster hash: b09b7...1d9
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2015 #14 Skrevet 11. mars 2015 Det er feil. Men du må selv ta kostnaden med å oppholde deg i Tromsø rundt termin. Anonymous poster hash: 89d80...a81
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2015 #15 Skrevet 11. mars 2015 Gå inn på frittsykehusvalg.no, der står det regler i forbindelse med fødsel. Klart du kan ikke velge at du skal hentes i ambulansfly når fødsel er i gang, men du kan fritt velge hvor du skal føde. Anonymous poster hash: 55f1d...a64
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2015 #16 Skrevet 11. mars 2015 Det er feil. Men du må selv ta kostnaden med å oppholde deg i Tromsø rundt termin. Anonymous poster hash: 89d80...a81 Holder ikke det å oppholde seg der når man er avtalt igangsetting, eller må man være der i 11 dager? I så fall utgår det på grunn av økonomien og logistikken. Anonymous poster hash: b09b7...1d9
skjotta Skrevet 11. mars 2015 #17 Skrevet 11. mars 2015 Det er feil. Men du må selv ta kostnaden med å oppholde deg i Tromsø rundt termin. Anonymous poster hash: 89d80...a81 Holder ikke det å oppholde seg der når man er avtalt igangsetting, eller må man være der i 11 dager? I så fall utgår det på grunn av økonomien og logistikken. Anonymous poster hash: b09b7...1d9 Hvor langt er du på vei? Man får ikke avtale for ignagsettning før man er passert termin, og man bør være i nærheten av sykehus de siste 2 ukene før termin.
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2015 #18 Skrevet 11. mars 2015 Det er feil. Men du må selv ta kostnaden med å oppholde deg i Tromsø rundt termin. Anonymous poster hash: 89d80...a81 Holder ikke det å oppholde seg der når man er avtalt igangsetting, eller må man være der i 11 dager? I så fall utgår det på grunn av økonomien og logistikken. Anonymous poster hash: b09b7...1d9 Hvor langt er du på vei? Man får ikke avtale for ignagsettning før man er passert termin, og man bør være i nærheten av sykehus de siste 2 ukene før termin. E i uke 35+5. Anonymous poster hash: b09b7...1d9
skjotta Skrevet 11. mars 2015 #19 Skrevet 11. mars 2015 Det er feil. Men du må selv ta kostnaden med å oppholde deg i Tromsø rundt termin. Anonymous poster hash: 89d80...a81 Holder ikke det å oppholde seg der når man er avtalt igangsetting, eller må man være der i 11 dager? I så fall utgår det på grunn av økonomien og logistikken. Anonymous poster hash: b09b7...1d9 Hvor langt er du på vei? Man får ikke avtale for ignagsettning før man er passert termin, og man bør være i nærheten av sykehus de siste 2 ukene før termin. E i uke 35+5. Anonymous poster hash: b09b7...1d9 Da er det meget mulig at det er for sent å bytte sykehus. Du kan jo snakke med jordmor men Vær klar over at dersom du bytter sykehus er du selv ansvarlig for å komme deg dit. Det er derfor det er anbefalt å være i nærheten av sykehuset i tiden før termin. men nå er jo muligheten for at du føder før/på termin like stor som muligheten for at du går 14 dager over, og muligheten for at du skal gå så mye som 14 dager over er svinnende liten.
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2015 #20 Skrevet 11. mars 2015 Er det meningen du skal ha en 5 kg unge så blir den 5 kg til termin, etter termin virker morkaken såpass dårlig at babyene legger lite eller ingenting på seg på overtid. Men siden morkaken virker dårligere etter termin er sjansen for morkakesvikt og andre komplikasjoner større etter termin. Uansett hva farene er så skal en fødsel settes igang om det er fare for mors eller barnets helse, og da selvfølgelig også psykiske helse. Jeg som har to stykker tett på meg som har opplevd store komplikasjoner på overtid (ene barnet døde i magen, andre barnet ble hjerneskadet pga morkakesvikt) hadde aldri gått lenge på overtid. Jeg hadde heller blitt stemplet som gal og tatt en periode på psykiatrisk etter fødselen pga min galskap enn å gå langt på overtid. Dvs at jeg hadde blitt rabiat av angst for barnet, det er begrenset hvor lenge en høygravid og hysterisk kvinne som nekter å reise hjem blir oversett på venteværelset utenfor fødeavdelingen før de behandler henne og sørger for at barnet kommer trygt ut.... Anonymous poster hash: be91d...10e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå