Anonym bruker Skrevet 11. mars 2015 #1 Skrevet 11. mars 2015 Ser at det er noen tråder om dette temaet, men jeg har noen spm i tillegg:) Hvor lenge var dere borte fra jobben? Hvordan var tiden etter operasjon mtp smerter og at man ikke skal løfte armene over hodet på en stund? Hva med løfting av barn? Jeg er bekymret mtp operasjonen. Er redd for sprøyter og redd for å bli bevisst under operasjonen uten at det skal oppdages. Kanskje litt paranoid, men man hører jo at det skjer. Hvordan opplevde dere operasjonen? Jeg må enten ta hurtigbåt på 2.5 timer hjem eller kjøre på nesten 6 timer. Vil det være overkommelig for en som nettopp er brystoperert tror dere? Anonymous poster hash: b1b10...722
Influences Skrevet 11. mars 2015 #2 Skrevet 11. mars 2015 Var borte fra jobb to uker, men du får ikke sykemelding, så du må ta fri/permisjon/ferie. Det var veldig vondt i en ukes tid etter operasjonen. (tok under brystmuskelen). Man skal ikke løfte tungt på 6 uker. Du skal ikke løfte på barn på hvertfall 4 uker (!?). Operasjonen gikk veldig greit, våknet når det hele var over. Pga narkosen, kan du ikke kjøre bil samme dag, du skal heller ikke være alene.
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2015 #3 Skrevet 11. mars 2015 Ser at det er noen tråder om dette temaet, men jeg har noen spm i tillegg:) Hvor lenge var dere borte fra jobben? Hvordan var tiden etter operasjon mtp smerter og at man ikke skal løfte armene over hodet på en stund? Hva med løfting av barn? Jeg er bekymret mtp operasjonen. Er redd for sprøyter og redd for å bli bevisst under operasjonen uten at det skal oppdages. Kanskje litt paranoid, men man hører jo at det skjer. Hvordan opplevde dere operasjonen? Jeg må enten ta hurtigbåt på 2.5 timer hjem eller kjøre på nesten 6 timer. Vil det være overkommelig for en som nettopp er brystoperert tror dere? Anonymous poster hash: b1b10...722 Hei! Kan svare ut i fra min erfaring. Dette er kun hvordan jeg opplevde det og ingen fasit. Jeg la over muskel, som gjør at de ikke løfter brystmuskel. La inn såpass lite (255) at det ble pent og plass hos meg gjøre det over. Rekovalisensen er derfor ofte kortere og mindre smertefull. Var borte fra jobb i en uke. Sengeliggende til dag to og tok smertestillende til den dagen, men ikke lengre. Fint oppegående fra dag tre, men holdt meg altså i ro i en uke slik at det fikk tid til å gro. Løft av barn; mannen min tok fullt hovedansvar i relovalisensen min. Løftet først litt etter 2 uker og som vanlig etter 4. Har barn på ett år. Operasjonen er ikke noe å grue seg for i det hele tatt. Fort gjort og lett narkose. Det er den beste søvnen jeg har hatt siden jeg fikk barn. Alle småbarnsmødre burde ta seg ei lett lita narkose i ny og ne 😜 Jeg bryr meg ikke om noe nåler eller slikt, men hos meg var det bare en nål inn og det er ifm kanylen. Over på noen sekunder. Man opplever heller ikke operasjonen. Du sovner, så våkner du. Reiseveien din er nok et problem. Opererte på Fornebuklinikken og der har de grense på to timer reisevei, ellers er det hotell. Og båt synes jeg høres uaktuelt ut. Bølger, slag skal man helt unngå. Protesene har ikke festet seg og kan ødelegges. I tillegg vil det være vondt. Og 6timers kjørevei kan jeg ikke se gå altså. Du må nok belage deg på hotell. Og det er jo heller ikke å forakte. De aller fleste klinikkene har avtaler med nærliggende hoteller. Anonymous poster hash: bcaf2...f5f
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2015 #4 Skrevet 11. mars 2015 Jeg fikk sykemelding av legen min, så det er mulig. Sikkert noen som hever på øyenbrynet av det, men jeg fikk ihvertfall. Var sykemeldt en uke, og de trengte jeg virkelig. Hadde ikke barn på det tidspunktet, og det er jeg veldig glad for, jeg følte meg veldig avhengig av samboeren min for å klare alt de første dagene. Løftet ikke på ca 5 dager, og ikke hendene over hodet. Var litt trasig ifht dusjing og hårvask :-P Ang hjemreise så vil jeg nok anbefale deg et hotellopphold ja. Og jeg ville faktisk spurt en venninne om hun kunne være med deg, det er ikke noe stas det første døgnet. Lykke til Anonymous poster hash: 7cce8...311
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2015 #5 Skrevet 11. mars 2015 jeg jobbet ikke på den tiden men klarte meg greit selv etter 2 dager. hadde litt problemer med knappen i buksa pga den ikke var så veldig digg å bøye seg men det løste jeg med skjørt i sommervarmen. første dusjen etter 2-3 dager var himmelsk! å ble veldig romantisk siden mannen måtte vaske håret mitt for meg fikk ikke lov å løfte mer enn en halv kg på 2 uker av sykepleier, det var litt vaskelig, en kartong juce veier jo mer enn det hadde så lyst på hamburger etter oprasjonen men fet mat er ikke lov i begynelsen så den måtte vente noen dager. jeg hadde nesten ikke noe smerter i det hele tatt. tok bare en av de sterke smertestillende pillene man får, måtte ta den pga fikk hoste annfall å det var ikke noe godt med ny opererte pupper. staben på fornebuklinikken var kjempe snille med meg. sykepleieren ringte meg dagen etter opprasjonen å spurte hvordan det gikk osv til og med. følte meg veldig trygg på kirurgen også. kommer helt klart til å dra dit igjen om jeg må løfte på noe eller legge i mer senere. Anonymous poster hash: 88de1...4a0
Kanutten83 Skrevet 11. mars 2015 #6 Skrevet 11. mars 2015 Jeg tok silikon for 3 mnd siden, la inn 255 gr under muskel. Det gikk veldig fint for meg, fikk ikke sterke smerter og klarte meg egentlig veldig fint. Brukte paracet på dagtid og 1 oxynorm på kvelden for å sove ordentlig Opererte på en torsdag og var tilbake på jobb tirsdagen etter så mistet bare 3 arbeidsdager. Jobber på kontor og det er ikke så veldig fysisk. Vi har 3 barn, så mannen tok de i 2 uker, jeg gjorde ingenting utenom kosen Etter 2-3 uker gjorde det ikke vondt lengere, men da fikk jeg følelsen av å være skikkelig solbrent i huden på brystet, gjorde skikkelig vondt å komme borti huden... Det gikk heldigvis over etter 3-4 uker Løftet vel så smått på yngste på 2 år når det hadde gått 3 ukers tid. Nå er det da 3 mnd siden og jeg merker ingenting til de, de kjennes som de brystene som skulle ha vært der om naturen hadde vært litt snillere mot meg Selve operasjonen var faktisk behagelig Jeg var livredd narkosen og muligheten for å våkne, men de var veldig flinke Jeg ble forklart alt sammen og vist, og så sa anestesisykepleieren at nå hadde hun satt i gang pumpa og at jeg ville begynne å føle meg døsig. Hun strøyk meg på kinnet mens jeg kjente at kroppen ble behagelig varm og tung, så sov jeg Jeg drømte til og med og følte at jeg hadde sovet skikkelig godt da jeg våknet ca 1,5 time senere, uten vondt, men med bryster Sånn når det gjelder etter operasjonen så tror jeg de fleste klinikker krever at du det første døgnet er maks 2 timers kjøring unna klinikken og at du ikke er alene, dette pga blødningsfaren er størst det første døgnet. Man får heller ikke kjøre selv pga narkosen og smertestillende. Bor du for langt unna og ikke kan bo hos noen kjente i nærheten av klinikken ser de helst at du tar inn på hotell sammen med noen det første døgnet. Men alt slikt får du vite på konsultasjonen, og jeg anbefaler å skrive en liste med alt du lurer på slik at du er mest mulig forberedt Lykke til
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2015 #7 Skrevet 11. mars 2015 Tusen takk for at dere har tatt dere tid til å svare meg! Det setter jeg stor pris på Føler at dette blir mer og mer rett for meg da jeg sliter veldig med selvtilliten pga puppene. Deres svar har betrygget meg:) Satser på en overnatting eller to etter operasjonen da. Kom forresten på et annet spørsmål. Man skal vaske seg med en spesiell såpe før operasjonen. Er det lov å bruke fuktighetskrem i ansiktet etterpå? Er så tør i huden i utgangspkt at jeg er redd hele ansiktet blir å sprekke om det ikke er lov. Anonymous poster hash: b1b10...722
Pixy Skrevet 11. mars 2015 #8 Skrevet 11. mars 2015 Svarer deg kjøpt jeg siden jeg ser du ikke har fått svar på de to siste spørsmålene.Ja du skal kjøpe operasjonssåpe på apoteket før morgenen før operasjon. Du får resepten på forhånd av kirurgen din. Og ja du kan bruke fuktighetskrem etter operasjon, men ikke rett før Og du skal ikke ha på sminke eller neglelakk på hender eller tær. All sånn informasjon får du i god tid før operasjon
Pixy Skrevet 11. mars 2015 #9 Skrevet 11. mars 2015 *masse autokorrektfeil 😝 beklager. Skulle være rask. God natt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå