Gå til innhold

Hvordan løse trekantdrama blant jenter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

De går i 2. klasse. Min datter (1) og ei til (2) leker veldig godt sammen og er ganske like mht hvordan de er og hva de liker. De følger de sosiale reglene og har det bra sammen.

Hun siste (3) er ganske ulik. Hun er født senere på året og er litt mer umoden, og følger ikke spillereglene. Hun prøver så godt hun kan å bestemme hva de andre skal si og hva de skal leke. Hun er muslimsk, men er relativt godt integrert.

Moren til nr 2 har vært i kontakt med skolen og bedt om at sitt barn holdes litt unna nr 3, fordi hennes barn ikke klarer å stå i mot når nr 3 prøver å gjøre sånn at bare de to leker sammen, og hindrer henne i å bli kjent med flete i klassen. Barn nr 2 er ikke så begeistret for barn nr 3 siden hun skal bestemme det meste.

Mitt barn er heller ikke begeistret for nr 3, da hun ikke liker at hun ikke følger reglene. Datteren min lar seg ikke pille på nesa, og blir ofte sur og sint på nr 3 som ikke følger reglene for leken og også prøver å holde jenta min utenfor for kun å få leke med nr 2 selv.

Moren til nr 2 fortalte meg at hun har sagt fra på skolen at det kun er våre barn som leker dårlig sammen, og det er fordi hennes barn er lei over at alle skal bestemme over henne.

Jeg har observert de i leken, og jeg ser at nr 3 virkelig herser med de rundt seg.

Nå ønsker datteren min å holde nr 3 utenfor i leken, og jeg har sagt at det ikke er lov å fryse ut noen og forklart at det er mobbing. Samtidig så ser jeg jo at både mitt barn og nr 2 lider under oppførselen til nr 3.

Jeg ønsker vel egentlig ikke å eskalere konflikten ved å involvere skolen, men det er kanskje det jeg bør gjøre. Jeg ønsker heller ikke å kritisere barn 3 til foreldrene, da de nok tar det ille opp. Jeg har fortalt saklig fakta jeg har observert, uten å kritisere. En gang var moren til stede da datteren hennes begynte å gråte i leken. Jeg fikk fakta på bordet, og nr 3 gråt fordi hun ikke fikk sitte foran hele tiden på bekostning av de andre. Moren unnskyldte datteren med at hun aldri har sett henne slik (og slik ser jeg henne hver gang). Hun ser virkelig ikke sitt eget barn, og de presser også på datteren sin hjem til oss når vi har andre playdates (de skjønner ikke helt spillereglene).

Hva kan jeg råde datteren min til å gjøre? Jeg vil ikke at hun skal ekskludere noen, samtidig ser jeg at det tynger henne og nr 2 å leke med nr 3. Gode råd?

Anonymous poster hash: 07ea8...fc5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

La ungene ordne opp selv, og dere foreldre bør holde dere unna. 

Det blir neppe mindre intriger og styr med årene, så det er greit at de lærer å håndtere dette selv. 

Anonymous poster hash: fc8d9...1ab
Skrevet

Jeg ville nok tatt en prat med læren og sagt at barnet sliter med barn nr 3.

Jeg syns du er inne på noe viktig når du lærer barnet til å ikke eksludere ett barn, men det er også viktig at ikke barnet alltid må vise hensyn og bli herset med. Barnet må få lov til å siifra og få lov til å "være seg selv" også. Jeg ville nok sagt til barnet og til læreren at barnet skal få lov til å si at idag passer det ikke at vi leker sammen. Barnet skal ikke måtte leke med alle om det ikke vil, men barnet må også svelge en kamel og la barn nr 3 få være med på leken innimellom. Om det er annen hver dag, annen hvert friminutt, en dag i uka eller noe er noe du og lærer bør snakke om. Lærer bør og skal hjelpe til slik at barnet ditt ikke får det vanskelig. Det er ikke lett å siifra om slikt, og det er ikke lett når en blir herset med. Den som skriker høyest blir som oftes hørt desverre.

Men ta en prat med lærer og med barnet ditt, snakk også med foreldre til nr2 om dere har en god tonesammen.

Anonymous poster hash: ba621...4db

Skrevet

Dette er en god anledning til å lære datteren din å si ifra. Altså at hun lærer å sette grenser. Du kan f.eks si at de kan si at i dag passer det ikke å leke sammen med nr 3, eller at viss nr.3 skal være med i leken må hun følge spillereglene. Det er lov å si at hvis du bøller med oss vil vi ikke leke med deg. (Eller, du skal få være med hvis du oppfører deg ordentlig). Jeg syns det er viktig å lære barna å ikke være konfliktskye. Samtidig skal de inkludere, men ikke for en hver pris.

Anonymous poster hash: 41b0e...042

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...