Anonym bruker Skrevet 11. mars 2015 #1 Skrevet 11. mars 2015 Hørte om ny forskning av dette på nyhetene i går, men alt jeg fant var denne artikkelen: http://www.osloby.no/sprek/Foreldres-utdanning-pavirker-barnas-helse-7359919.html Noen som vet hvor jeg finner den? Og er det hold i den tror dere? Anonymous poster hash: f93df...dd1
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2015 #2 Skrevet 11. mars 2015 Ja, det tror jeg så absolutt. Forsåvidt ikke noe nytt dette. Anonymous poster hash: a323c...e92
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2015 #3 Skrevet 11. mars 2015 Det er jo direkte rart dersom det ikke er hold i det. Anonymous poster hash: 7da4d...e6e
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2015 #4 Skrevet 11. mars 2015 Det blir en litt snodig og bakvendt måte å formulere det på synes jeg. Det er jo ikke slik at dersom mor løper av sted for å ta en mastergrad, så vips får barnet en god helse. Formuleringen burde jo heller være "Det er en tydelig sammenheng mellom barnets helse og foreldrenes utdanningsnivå". Dette gir langt mer mening. Det at voksne mennesker som er vandt til å bruke tid på å innhente kunnskap og bruke kunnskap også gjerne blir mer opptatt av kunnskap rundt kosthold, er logisk. Anonymous poster hash: 8d3c0...423
☆☆☆ Skrevet 11. mars 2015 #5 Skrevet 11. mars 2015 Eit anna poeng er at folk med god helse utdannar seg meir enn folk med dårlig helse, og at helse er arveleg. Har foreldra god utdanning er det rimelig å anta at dei har god helse, og det aukar sjansane for at barna får god helse.
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2015 #6 Skrevet 11. mars 2015 Jeg tror det er hold i den, dessverre. Jeg sier desverre fordi det er fryktelig generaliserende. Og jeg kjenner flere unntak fra regelen i begge retninger. Og jeg tror ikke denne måten å legge det frem på, gjør at folk med lav utdanning blir flinkere med barnas helse. Men de som allerede har høy status, kan føle seg enda litt bedre. Anonymous poster hash: 76ff5...0fc
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2015 #7 Skrevet 11. mars 2015 Det er reinspikka vrøvvel. Min mor og far har begge kun vgs og jeg har UTMERKET HELSE! Min venninde derimot har foreldre med universitetsutdannelse, men hun har ME OG KREFT! Anonymous poster hash: 30651...c79
Iiiiik Skrevet 11. mars 2015 #8 Skrevet 11. mars 2015 Det er reinspikka vrøvvel. Min mor og far har begge kun vgs og jeg har UTMERKET HELSE! Min venninde derimot har foreldre med universitetsutdannelse, men hun har ME OG KREFT! Anonymous poster hash: 30651...c79 Skjønner du forskjellen på gjennomsnittlige sammenhenger og enkeltindivider? Er som å si at røyking ikke øker kreftfaren fordi bestefar røyket fra han var 14 og døde kreftfri av alderdom da han var 97.
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2015 #9 Skrevet 11. mars 2015 Det er reinspikka vrøvvel. Min mor og far har begge kun vgs og jeg har UTMERKET HELSE! Min venninde derimot har foreldre med universitetsutdannelse, men hun har ME OG KREFT! Anonymous poster hash: 30651...c79 Ahhh ... Du er en av dem som mener at det ikke er farlig å røyke som gravid heller fordi en du kjenner fikk friske barn, er du ikke? Du skjønner det at statistikker baserer seg ikke på enkeltindivider og enkelthendelser, men på det store flertallet. Anonymous poster hash: 8d3c0...423
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2015 #10 Skrevet 11. mars 2015 Det er reinspikka vrøvvel. Min mor og far har begge kun vgs og jeg har UTMERKET HELSE! Min venninde derimot har foreldre med universitetsutdannelse, men hun har ME OG KREFT! Anonymous poster hash: 30651...c79 😂😂😂😂 Dette var dagens! Anonymous poster hash: 7da4d...e6e
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2015 #11 Skrevet 11. mars 2015 Det er reinspikka vrøvvel. Min mor og far har begge kun vgs og jeg har UTMERKET HELSE! Min venninde derimot har foreldre med universitetsutdannelse, men hun har ME OG KREFT! Anonymous poster hash: 30651...c79 Skjønner du forskjellen på gjennomsnittlige sammenhenger og enkeltindivider? Er som å si at røyking ikke øker kreftfaren fordi bestefar røyket fra han var 14 og døde kreftfri av alderdom da han var 97. Hun har misforstått begrepet "statistikk" ser det ut som. Alltid morsomt med folk som skriver i tråder om statistikk at neida det stemmer ikke, for i DENNE KONKRETE SAKEN gikk det motsatt vei. Her har jeg over 5 år med universitetsutdanning, mens mannen har yrkesrettet utdanning (ett år utover vgs). Våre barn er friske, men vi har fokus på trim, normalt kosthold (uten hysteri) og gode rutiner for legging, spising osv. Begge mine foreldre har høyere utdanning (moren er tannlege og faren min underviser i fysikk på universitet), mens jeg har elendig helse. Betyr ikke at statistikken er feil, det er vel mer at jeg har fått utdelt "feil" genetisk materiell. Anonymous poster hash: 5e306...4b4
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2015 #12 Skrevet 11. mars 2015 Det er da ingen nyhet at personer med høyere utdanning har bedre levekår (og som også da "smitter" over på deres barn! Anonymous poster hash: 67767...8b4
BareMas Skrevet 11. mars 2015 #13 Skrevet 11. mars 2015 Det blir en litt snodig og bakvendt måte å formulere det på synes jeg. Det er jo ikke slik at dersom mor løper av sted for å ta en mastergrad, så vips får barnet en god helse. Formuleringen burde jo heller være "Det er en tydelig sammenheng mellom barnets helse og foreldrenes utdanningsnivå". Dette gir langt mer mening. Det at voksne mennesker som er vandt til å bruke tid på å innhente kunnskap og bruke kunnskap også gjerne blir mer opptatt av kunnskap rundt kosthold, er logisk. Anonymous poster hash: 8d3c0...423 Ordkombinasjoner som "tydelig sammenheng" selger ikke aviser, men det burde absolutt komme frem tydelig i artikkelen.
BareMas Skrevet 11. mars 2015 #14 Skrevet 11. mars 2015 Det er reinspikka vrøvvel. Min mor og far har begge kun vgs og jeg har UTMERKET HELSE! Min venninde derimot har foreldre med universitetsutdannelse, men hun har ME OG KREFT! Anonymous poster hash: 30651...c79 God svogerforskning. A+ til deg, synd at det er null verdt i den store sammenhengen.
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2015 #15 Skrevet 11. mars 2015 Typisk dib damer å halshugge de som går mot strømmen. Statistikk funker ikke fordi man får faktisk ikke tak i ALLE MENNESKER med statistikken. Det er klin umulig å få med ALLE i statistikk, derfor er det ikke troverdig! Anonymous poster hash: 30651...c79
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2015 #16 Skrevet 11. mars 2015 Typisk dib damer å halshugge de som går mot strømmen. Statistikk funker ikke fordi man får faktisk ikke tak i ALLE MENNESKER med statistikken. Det er klin umulig å få med ALLE i statistikk, derfor er det ikke troverdig! Anonymous poster hash: 30651...c79 Hjelpes, mer utdanning til folket! Anonymous poster hash: b8797...9aa
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2015 #17 Skrevet 11. mars 2015 Typisk dib damer å halshugge de som går mot strømmen. Statistikk funker ikke fordi man får faktisk ikke tak i ALLE MENNESKER med statistikken. Det er klin umulig å få med ALLE i statistikk, derfor er det ikke troverdig! Anonymous poster hash: 30651...c79 Ok, er du et troll eller er du faktisk så dum? Dersom du ikke er et nettroll, så håper jeg inderlig at barna dine får noen dyktige lærere slik at du ikke er den som skal forklare dem hvordan verden er skrudd sammen ... Anonymous poster hash: 8d3c0...423
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2015 #18 Skrevet 11. mars 2015 Typisk dib damer å halshugge de som går mot strømmen. Statistikk funker ikke fordi man får faktisk ikke tak i ALLE MENNESKER med statistikken. Det er klin umulig å få med ALLE i statistikk, derfor er det ikke troverdig!Anonymous poster hash: 30651...c79 Hjelpes, mer utdanning til folket! Anonymous poster hash: b8797...9aa Hoho, enig Anonymous poster hash: d6f2a...cea
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2015 #19 Skrevet 11. mars 2015 Typisk dib damer å halshugge de som går mot strømmen. Statistikk funker ikke fordi man får faktisk ikke tak i ALLE MENNESKER med statistikken. Det er klin umulig å få med ALLE i statistikk, derfor er det ikke troverdig! Anonymous poster hash: 30651...c79 Vet ikke hvor mye peiling du har på hvordan forskere jobber, men det er noe som heter representativ populasjon. Anbefaler deg å finne ut hva det vil si. Du har rett i det du sier, men også feil. Statistikk gjelder ikke alle, rett. Statistikk er derfor ikke troverdig, feil. Nå er det slik at det er flere forskere i forskjellige prosjekter som har kommet frem til at det er sammenheng mellom utdanningsnivå og helse, dette har de kommet frem til ved å bruke f.eks et tverrsnitt av befolkningen. Det er også forskere på forskjellige fagområder som har kommet frem til det samme. Så jo, det er hold i slik statistikk. Anonymous poster hash: ceb39...752
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2015 #20 Skrevet 11. mars 2015 Typisk dib damer å halshugge de som går mot strømmen. Statistikk funker ikke fordi man får faktisk ikke tak i ALLE MENNESKER med statistikken. Det er klin umulig å få med ALLE i statistikk, derfor er det ikke troverdig! Anonymous poster hash: 30651...c79 Haha, godt forsøk:) Anonymous poster hash: 8db62...443
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2015 #22 Skrevet 11. mars 2015 Gammelt nytt. Anonymous poster hash: b8797...9aa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå