Gå til innhold

Hvis du vet at en helsefagarbeider har brutt taushetsplikten sin

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gjør man da?

Det omhandler meg og mitt barn, jeg ble plutselig konfrontert av en bekjent (venninne av felles venninne) at helsefagarbeideren har fortalt ømfintlig informasjon til henne om meg. Ikke at det var noe negativt, men jeg har Gatt å grublet på dette noen uker og jeg føler meg både skuffet og såret over at pernsjonale kan føle seg fri til å fortelle slike ting når de vet at vi er bekjente.

Nå har jeg ingenting imot at jeg bli omtalt av sykehusansatte/leger som en "ingen" når de forteller om hendelser fra jobb...

Men akkurat dette og denne saken er så spesiell at uansett hva som har blitt fortalt hadde folk forstått at det var meg og mitt barn dette omhandlet, med eller uten navn.

Dette var uansett blitt omtalt med navn på både meg og mitt barn, diagnose og hvordan jeg taklet det.. Samtidig har jo sikkert ikke all informasjon blitt fortalt.

Følte meg ganske overlumpet da dette bare datt ut av henne på butikken, veldig spesielt. Har prøvd å tenke at jo vi har felles venninner osv osv at hun kanskje har hørt ting via de fra meg men nei!

Hun sa spesifikt at xxxxx helsefagarbeider (hennes venninne) som var fulgte oss opp ved sykehuset sa at jeg som mor hadde xxxxxxx og at barnet mitt hadde xxxxx og reagert xxxxx på behandlingen, xxxxx var veldig fornøyd med effekten av behandling og at jeg burde være glad for at xxxxxxx.

Fikk så lyst til å si jo eeeeeh, vet du hvorfor det ble slik og slik og at barnet fortsatt lider er sykt ?

For hun visste tydeligvis mer om dette enn meg selv, samtidig MYE mindre.....

Anonymous poster hash: a1f59...64f

Videoannonse
Annonse
Gjest Marge Simpson
Skrevet

Da melder du i fra! Enten til arbeidsgiver eller fylkeslegen.

Kjenner jeg blir irritert på dine vegne.

Brudd på taushetsplikten er straffbart!

Skrevet

Meld frå!! Helsing sjukepleiar.

Anonymous poster hash: 80804...d53

Skrevet

Bare av samvitighetsgrunner, hva er konsekvensen av brudd på taushetsplikt?

Hi

Anonymous poster hash: a1f59...64f

Skrevet

Dette vil hun kunne få en advarsel for. Se eksempler på tilsynssaker på Helsetilsynet.no. Hvis dette er noe hun har gjort flere ganger, vil hun kunne miste sin autorisasjon.

Anonymous poster hash: a31bd...dc2

Skrevet

Bare av samvitighetsgrunner, hva er konsekvensen av brudd på taushetsplikt?

HiAnonymous poster hash: a1f59...64f

Skriftlig advarsel. Om hun har gjort det flere ganger kan hun miste jobben.

Meld i fra. Dette er ikke greit!

Anonymous poster hash: 2e789...d93

Skrevet

Meld ifra! Det er utrolig viktig!

Anonymous poster hash: 7d523...928
Skrevet

Meld ifra. Det er utrolig viktig for slikt skal ikke forekomme. Hva med neste gang hun forteller noe taushetsbelagt videre som kanskje er enda verre ?. Da er det bedre at hun kan få advarsel nå å lære på det. Mvh Hjelpepleier

Anonymous poster hash: f71f5...680

Skrevet

brudd på taushetsplikten kan straffes med inntil ett (eller to?) års fengsel.

Om ikke det er så alvorlig så får hun trolig en smekk på fingrene. Det bør hun ha, for taushetsplikten er ikke noe man velger om man vil følge eller ei!

Skrevet

Meld i fra. Til skrekk og advarsel for flere også. Jeg kjenner mange som bryter taushetsplikten, og man bør kunne stole på de ansatte. Tenk om noen gikk og fortalte om psykiske diagnoser også

Anonymous poster hash: 557fc...82f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...