Gå til innhold

Jentungen henger fast i puppen...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min er fem uker nå. Ho roer seg aldri før ho får pupp. Er ikke sulten, ligger bare der og småsutter innimellom. Føler at ho henger der hele tida... Noen som har opplevd det samme? Skal jeg bare la ho fortsette med det, eller har dere noen tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei Luna:)

Gratulerer med baby!

Dette vet jeg mye om, av erfaring.

Det er rart at ingen har opplyst deg rundt dette, som når du fikk ammestarthjelp etter fødsel, og hvis du googler vil du finne ut mye om ammingens magiske, og til tider slitsomme verden. Dette bør du også prate med helsesøster om.

Her er litt hjelp:-)

Barnet ditt har en magesekk på str med et knappenålshode, når det blir født. Tenk på det!:-) Da er det kanskje lettere å forstå at når barnet dier, så blir det mett etter noen dråper i begynnelsen. Og igjen blir det like fort sultent. Etter få minutter. Vi kan si det slik at babyen er sultent-HELE TIDEN. Mange førstegangsfødende blir rett og slett helt sjokkert over hvor mye amming man foretar seg. Faktisk så er det mer eller mindre alt man gjør de første månedene ( som kan bli til 6-7 mnd for mange, til de spiser fast føde ) Også da når de begynner å spise fast føde er det også mat hele tiden. Mating mating mating. Når barnet nærmer seg året kan de gå alt fra 2-4timer til et måltid.

Det første året vokser barnet i rekordfart, og de trenger sjokkerende mye mat. Nå er jo melk også lett fordøyelig, de blir fort sultne.

Du må rett og slett forberede deg på å sitte med puppen ute nesten 24 timer i døgnet i noen måneder nå, dag ut, dag inn. Hvis ikke skriker hun har du alt erfart:) Samtidig så er puppen det tryggeste og beste en baby vet, i hele verden. Der vil de ligge, der er det trygt og godt. Og det må du ikke ta fra henne, da blir det mye gråt og frustrasjon. Babyen har ligget inni deg i 9 mnd, og hun trenger å omsluttes av varme og nærhet på utsiden. Puppen din.

Min ene datter kunne jeg ALDRI legge fra meg til hun var 6 mnd... Hun skrek og skrek.. Etter pupp. Jeg kunne ikke gå på do i 2 min uten at hun skrek etter puppen. Hun kunne ikke sove uten puppen i munnen,(!) og hun tok ikke smokk, selv om jeg forsøkte 1000. Hun var så avhengig av nærhet at jeg måtte sove på siden, mens hun hadde puppen i munnen. Hvis ikke ble det ingen søvn på noen. Man kan ikke lære en nyfødt eller en på 3 mnd hva de skal gjøre. De går det de må. Og jeg holdt ut. Ryggen verket, å sove på siden hver natt, et mareritt. Men det går seg til! De blir større, tiden står ikke stille selv om det føles slik. Kanskje du er utålmodig. Du er bare i tidlig 20 årene. Jeg er nesten 40 år.

Mitt råd til deg er, last ned serier, ta opp filmer på dekoderen, eller lei film eller last ned. Ha et serveringsbrett ved siden av deg i sofaen med fjernkontroller, mobil, iPad, vann, mat, frukt, you name it. For der skal du være mye. Er du ute og triller så sover de jo godt i vognen, men så våkner de, og skulle helst hatt pupp iløpet av 1 sekund. Så da er det bare å trille i nærheten av hjem, cafe, der hvor det er ammemuligheter.

Nå kan det være at datteren din viser andre tendenser etter hvert, sover lenger, kan sove uten å ligge på puppen, noen må ammes ofte, noen ikke så ofte. Men de fleste vil ha mer og mer pupp når de er noen uker. Og noen gror fast. Slik er det bare. Prøv å se det positive i det og nyt nærheten og tiden, den går så fort! Spedbarns og ammetiden er over på et blunk, bare vent så forstår du.

Masse klem og lykke til:-)

Skrevet

Tusen takk for svar! Har funnet meg i at sånn er det bare nå. Syns bare det er så pinlig når jeg er blant ukjente. Har f.eks ikke turt å dra på kjøpesenteret enda pga jeg vet at hun blir sulten med en gang(hvis ikke før) vi kommer fram. Kan heller ikke gå på tur mer enn halvannen time for da begynner hun å skrike, og jeg er redd folk tror jeg er slem mot ho:( har ingen ammemuligheter på disse turene... Erfaring og kanskje råd/tips ang dette?

Skrevet (endret)

Sånn var det her også. Tok tiden når det sto på som verst; 4 ganger i timen skulle hun ha pupp! 
Ang trilling; vi trillet omtrent ikke lenger vekk enn 5 minutter unna huset de første 2 mnd. Ved 3  mnd var det meste "løsnet" mtp amming og trilling og "fritid" :)  Det går over snart !

Har dessverre ingen råd, da vi holdt oss for det meste hjemme... Lykke til og gratulerer med den lille :)

Hadde forresten med meg et helseteppe som jeg la over skulderen min og hodet til babyen når jeg ammet i offentlighet. Skjermet både baby, meg og brydde cafe-gjester :P

Endret av Tiramago92
Skrevet

Ja, då får jeg kanskje gå nærme huset bare mange runder da. Hørtes kjedelig ut, men bedre enn at ho skriker i et par km:P får kanskje manne meg opp og bli flinkere til å ikke bry meg om hva andre tenker om offentlig amming:/

Skrevet

Ja, då får jeg kanskje gå nærme huset bare mange runder da. Hørtes kjedelig ut, men bedre enn at ho skriker i et par km:P får kanskje manne meg opp og bli flinkere til å ikke bry meg om hva andre tenker om offentlig amming:/

• 2 måneder senere...
Skrevet

Hei igjen Luna!

Da er babyen din 3 mnd nå ca, er det riktig? Det har sikkert vært en intens tid, men sikkert fin og:-) Begynner du å få litt mer kontakt med henne? Tar hun smokk? Tenk, om 3 mnd til, så gir du grøt:-) jeg begynte å la mitt barn smake bittelitt på fingeren alt ved 4 mnd. Bare for å kjenne smaken på ting, grøt, sutte på litt frukt. Bare bittelitt. Nå er det varmere, nå kan du slenge ut puppen hvorenn du er i verden. Ikke tenk på at du må skjule deg. Folk har nok med sitt stort sett. Du gir barnet ditt mat, ikke bry deg om hva andre synes. Dessuten er det jo det du er skapt for, å gi barnet mat. Det er jo derfor du ble laget med pupper;-) du vil sikkert bare få blikk av andre mødre, og nesten ALLE tenker, åååå, det var sånn det var med mitt barn, så koselig...

Spent på å høre hvordan det går:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...