Anonym bruker Skrevet 10. mars 2015 #1 Skrevet 10. mars 2015 La oss si du hadde fått en telefon fra foreldre til en i klassen eller læreren som sa at ditt barn mobbet det barnet. Jeg håper du hadde gjort noe med saken, men hvordan hadde du tatt tak i det? Anonymous poster hash: 9d4bf...1d3
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2015 #2 Skrevet 10. mars 2015 Jeg hadde reist hjem til de barnet mitt mobbet og vært åpen for å lytte til hva de hadde å fortelle omkring sin opplevelse. Dernest hadde jeg tatt mitt barn slik at h*n fikk god anledning til å stå for egen oppførsel. Anonymous poster hash: 66df3...3f4
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2015 #3 Skrevet 10. mars 2015 Jeg vet ærlig talt ikke hva som hadde vært den beste måten å gripe det an... Jeg tror jeg hadde bedt skolen om råd til hvordan jeg best kunne håndtere det. Jeg hadde i alle fall vært rimelig fortvilet. Anonymous poster hash: 1a1cb...169
Giss Skrevet 10. mars 2015 #4 Skrevet 10. mars 2015 Først hadde jeg tatt en snakk med mitt barn for å få den andre siden av historien. Deretter hadde jeg kontaktet læreren for å få skolen med på laget. Akkurat hvilke konsekvenser det skulle få kommer jo litt an på hva og hvordan det er skjet, men en unnskyldning til offeret ville være en del av det. I tillegg er det slik at om jeg ikke kan stole på barna mine da får det konsekvenser i hverdagen. Akkurat nå er de ikke så store. Vi har regler for at om de leker ute skal de bli i hagen, om de vil inn til nabobarna må de først komme og fortelle meg det osv. Bryter de reglene bryter de min tillit til dem og da får de ikke være ute uten at jeg er med i en periode. Om jeg ikke kan stole på dem må det være slik. Når de blir større vil konsekvensen om jeg ikke kan stole på dem ha samme karakter men selvsagt en annen utforming. F eks at de ikke får dra til byen/til venner alene i en periode. Alt etter alder og selvstendighetsnivå.
lavendula Skrevet 10. mars 2015 #5 Skrevet 10. mars 2015 Tatt det opp med klasseleder og rektor, Foreldregruppen etc. Hvis månedene gikk og ingen bedring fant sted; flyttet. Jeg ha valgt et fleksibelt yrke også med dette i tankene da jeg ble mye mobbet selv, og det var så ille at det eneste jeg ville var å flytte.
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2015 #6 Skrevet 10. mars 2015 Jeg er ikke helt sikker, men jeg ville utvilsomt funnet ut hva dette gikk ut på! Dersom foreldrene til mobbeofferet tok kontakt med meg, ville jeg prøvd å ha en åpen og god dialog med dem. Og selvfølgelig også med mitt barn. Etter en episode i høst har jeg skjønt at mobbing _kan_ ha flere sider, og at man må finne ut hva som faktisk har skjedd før man setter igang ting. Det som skjedde i høst var at selve mobberen i klassen (ja, jeg vet at han mobbet mye og andre klasseelever ble etter hvert redd ham), gikk til sine foreldre for å fortelle at han ble mobbet. Det var snakk om mobbing i form av utfrysning. Det ble stor sak ut av det. Da jeg snakket med min sønn sa han at "jeg og de andre gutta er ikke redd ham lenger, så nå gidder vi ikke leke med ham lenger. Han er jo slem. Vi sier ikke stygge ting til ham, men vi prøver å unngå ham". Saken var at mobberen på en måte selv endte med å bli mobbet, men er det virkelig så rart at 8 år gamle barn unngår "slemme bøller"? Anonymous poster hash: bfd77...5b9
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2015 #7 Skrevet 10. mars 2015 Jeg ville tatt tak i det med engang og dialog med skolen. Jeg hadde nok (og det er sikkert en svært lite pedagogisk løsning) blitt svært streng og konsekvent mot barnet, det hadde ikke blitt mye kjære mor. Jeg var super streng en gang da barnet mitt hadde bitt ett annet barn, jeg ble faktisk synlig sint. Det skjedde bare en gang, jeg håndterte sikkert situasjonen pedagogisk feil, men det ble heldigvis ikke mer biting. Jeg hadde også prøvd å funnet ut hvorfor barnet mobbet andre? Om selvtilliten var svekket eller lignende. Anonymous poster hash: 4d9e2...e66
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå