Gå til innhold

Fordeler med septemberbaby=)


Allecra

Anbefalte innlegg

Jeg synes det er fordeler og ulemper med de fleste månedene, men hva tenker dere er positivt med å få baby i september? Jeg har ingen erfaringer med tidligere barn, men jeg tenker blant annet (store og små ting):

 

  • Den intense sommervarmen (som vi noen ganger er så heldige å få) gir seg, og for nyfødte som ikke klarer å regulere temperaturen særlig godt, tenker jeg at dette er en fordel.
  • Det er heller ikke iskaldt og mørkt enda, som midtvinters.
  • Barnet er omtrent et år når det er barnehagestart.
  • Barnet blir ikke yngst i klassen.
  • Barnet får bursdag utenfor fellesferien/sommeren, hvor mange er bortreist.
  • Barnet kan ønske seg både sommerlige og vinterlige ting til bursdagen.
  • Bursdagen kommer ikke for tett opp mot jul.
  • Det kan kanskje fortsatt være fint for utebursdag (særlig tidlig september).
  • Man slipper å styre med masse klær og tykke sokker og sko som høygravid, og kan heller gå i kjoler og små sko/sandaler.
  • Solen gir oss energi til å holde ut de siste månedene (og D-vitamin).
  • Det er lettere å bevege seg ute som høygravid når det er sommer, i motsetning til på vinteren (mørkt, kaldt, glatt).
  • Sommeren er ofte en roligere tid på jobb og man har gjerne litt ferie, en fordel når man etter hvert blir tyngre og mer sliten.
  • Babyen er ikke helt ny når julen kommer, og man kan nyte julen sammen som en familie.
  • Det begynner å bli lysere tider når barnet vil ut og krabbe og gå.
  • Sportsvognen som er mindre lun tas i bruk når våren nærmer seg.
  • Tenk så mye kos det blir neste sommer i den alderen.
  • Bleieslutt er lettere om sommeren, og kanskje kan man prøve på det sommeren før de fyller 2.

Det er selvsagt ting som er bedre med andre måneder, og "problemer" på denne listen som ikke egentlig er problemer. I tillegg er jo mye individuelt, også. Men koselig å tenke på positive ting og glede seg over hvordan det blir.

 

Andre som har noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt enig i mange av punktene! Er også førstegangs så kan jo bare forestille meg hvordan det blir.. Men jeg er litt nervøs for hvor varmt det blir i sommer, håper ikke det blir fullt like varmt som i fjor. Ser for meg at det kan være ganske slitsomt å være høygravid og tung i varmen :P ellers er jeg enig i at det blir godt å gå med lette sommerklær, klar fordel. Slipper kanskje å kjøpe så mye gravidbukser og slikt og :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med deg :) Jeg har to vårbarn fra før og syns det var supert. Men den lille her ville ikke bli vårbarn ;)

 

Det jeg gleder meg masse til er å få gå med lette klær/kjoler som viser fram magen. Når man går høygravid vinterhalvåret gjemmer man bort magen under jakker og vinterklær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et april barn og et septemberbarn frå før.. syns egentlig det va lettare med april barn.. 2 sommaren var han så stor at han var begynt å gå..

Og han fekk bhg plass frå han var 15 md. Ho er født 22 september.. og hadde ikkje rett til barnehage.. :/

 

Syns ikkje det var noko problem å gå høggravid om sommaren.. var veldig praktisk i fh til kle :)

 

Har termin 1 september no.. og er mest spent i fh til dei fyrste 6 md til minien og sjukdom. Frøkna fikk alt av influensa, omgangssjuka og RS virus innan ho var 4 md.. så det var ei travel tid..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg har funnet ut at det ikke kunne vært mer perfekt timinig for min del (bortsett fra usikkerheten om barnehageplass). 

Min permisjon går nemlig ut 30 juni 2016 (blir sikkert litt juseringer etter oul, men ...) og da går jeg som lærer inn i to mnd uten arbeid - når mine 2 mnd er over tar pappan sine 10 uker - dvs at vi kan utsette barnehagestart helt til november 2016!! Og dette med 100% lønn. 

Er utrolig lettet. Så for meg barnehagestart i august samtidig som jeg starter med ny klasse og dårlig samvittighet for alt for tidlig barnehagestart. Han/hun er ikke så mye eldre i november, men har hvertfall bikket året, og vi kan ha en myk og stress-fri tilvenning :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Annonse

Alt som du har skrevet er kanskje sant bortsett fra barnehageplass. Du vil gråte når du finner ut hvor vanskelig det er å få plass i Norge. Og vær forberedt å kjøre til barnehage i 30-60 minutter.

Endret av Guest3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...