Gå til innhold

Gravid og narkose

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tror jeg er gravid. Skulle hatt mensen for 2 uker siden, er kvalm og veldig trøtt. Men jeg skal opereres om 1 uke. Denne operasjonen har jeg ventet på i over 1 år, og det kan ikke utsettes særlig lengre. Jeg tørr ikke ta graviditetstest da jeg er redd for å måtte avlyse operasjonen. Er det helt krise og bli lagt i narkose når man er gravid?

Anonymous poster hash: 5af4e...463
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man får jo narkose når man må ha akutt keisersnitt. Men det finnes sikkert forskjellige typer narkose. Og du må uansett si ifra hvis du er gravid.

Anonymous poster hash: 0fb16...827

Skrevet

Jeg fikk noe beroligende da jeg skulle ta gastroskopi. Fant ut etterpå at jeg ikke kunne amme på noen dager. Antar at det ikke hadde vært optimalt å være gravid heller...

Anonymous poster hash: 305d7...6b3

Skrevet

Men jeg vet jo ikke om jeg er gravid, og jeg har ikke tenkt til å finne det ut før operasjonen heller. Denne operasjonen må jeg ta, og jeg vil ikke si fra om at jeg er gravid i tilfelle de avlyser. 

Skrevet

Hva slags operasjon er det?

Anonymous poster hash: 1aed6...6fd

Skrevet

Jeg skal fjerne lymfeknuter rundt brystene. Operasjonen tar 1,5 time.

Skrevet

Men tenk hvis det kan være skadelig for barnet da?

Jeg fikk narkose ved keisersnitt og ved et slik tilfelle er det utrolig hastverk. Babyen rekker så vidt å få kontakt med narkosen før det er ute. Her er det snakk om over 1 time. 

Jeg ville ha forsikret meg at det ikke er skadelig.

Anonymous poster hash: d56c8...0f4
Gjest Trulte med to små
Skrevet

Jeg syns absolutt du bør ta en test istedenfor å risikere å skade fosteret. Mulig det finnes visse hensyn som legene kan ta når man er gravid og må ha narkose. Ikke vet jeg, men syns det er veldig rart at du foretrekker å leve i uvisshet og risikere å, i værste fall, skade fosteret.

Er operasjonen livsnødvendig er jo det en vurdering legene tar og ikke deg. Eller?

Skrevet

Hvis det er så viktig for deg med denne operasjonen at du ikke vil teste deg og heller risikere fosteret så kan du jo heller bare ta en test og evt ta en abort om du er gravid. Jeg forstår situasjonen din, men du er nødt til å finne ut av dette før operasjonen. Det kan godt være at de kan operere selv om du er gravid, men de er nødt å vite det. Om du opererer og etterpå får en positiv test så kan det jo være at fosteret er skadd og da må du vel enten ta abort eller bære frem ett misdannet foster. Sier ikke dette for å være slem, men her må du bare skjerpe deg, ta en test og finn en løsning. Det finnes mennesker som er utsatt for ulykker og blir lagt i narkose til tross for graviditet, så det finnes jo måter å gjøre det på. 

Anonymous poster hash: 5afca...5d1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...