Gå til innhold

feriepenger, ferie og ny jobb...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jobber i kommunen, skal i en annen jobb som sykepleier i kommunen. Hvordan fungerer dette med overføring av ferie? Får jeg overført ferien, eller må jeg ta ferie uten lønn på nye jobben? Får jeg da utbetalt ferien jeg ikke brukte fra den andre jobben? Help

Anonymous poster hash: 164d9...d47

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du får feriepenger i juni og har krav på 5 uker ferie fra i fjor uavhengig av hvor du har jobba så lenge du har opparbeidet deg rett til ferie. 

Anonymous poster hash: 2eac2...2da
Skrevet

All ferie er uten lønn! Du får feriepenger fra forrige arbeidsgiver og kan ta ut 5 uker hos ny. 

Anonymous poster hash: efdd0...d2c
Skrevet

All ferie er uten lønn! Du får feriepenger fra forrige arbeidsgiver og kan ta ut 5 uker hos ny.

Men.... Hos den gamle jobben hadde jeg fått feriepenger + uker fri. Nå blir jeg trukket for 5 uker og må bruke feriepengene til å leve de ukene? Blir jeg aldri trukket en mnd i lønn på den nye jobben da?

Skrevet

Og hvis jeg hadde brukt 5 uker på gamle jobben som jeg har rett på, ville de da nektet meg 5 nye på nye jobben? Nå skal jeg ha litt fri før jeg beg. I nye jobben og da ville de trekke meg i lønn- hvorfor det??

Skrevet

Men.... Hos den gamle jobben hadde jeg fått feriepenger + uker fri. Nå blir jeg trukket for 5 uker og må bruke feriepengene til å leve de ukene? Blir jeg aldri trukket en mnd i lønn på den nye jobben da?

Alle blir trukket i juni. Man får feriepenger og av de blir en uke trukket som lønn siden man har 5 uker ferie. 

Noen har det sånn at man blir trukket for ferie når man faktisk har ferie og må bruke feriepengene, mens andre får full lønn i 11 mnd og feriepenger i juni uavhengig av når på året man har ferie.

Skrevet

Og hvis jeg hadde brukt 5 uker på gamle jobben som jeg har rett på, ville de da nektet meg 5 nye på nye jobben? Nå skal jeg ha litt fri før jeg beg. I nye jobben og da ville de trekke meg i lønn- hvorfor det??

Si meg, kan du overhodet ingenting om reglene du må forholde deg til i arbeidslivet? Jeg skal svare deg på disse spørsmålene dine, må bare mate ungen først.

Anonymous poster hash: f158a...ca6

Skrevet

Nei. Du har krav på 5 uker ferie, det er med eller uten lønn som er spørsmålet

Skrevet

Jobber i kommunen, skal i en annen jobb som sykepleier i kommunen. Hvordan fungerer dette med overføring av ferie? Får jeg overført ferien, eller må jeg ta ferie uten lønn på nye jobben? Får jeg da utbetalt ferien jeg ikke brukte fra den andre jobben? Help

For det første: Ferie er alltid uten lønn (så godt som, noen har spesialavtaler for noen feriedager, men det er svært sjeldent). De aller fleste arbeidsgivere gjør det slik at de trekker alle de fem ukene man får i ferie fra lønnen for juni måned. Så får man utbetalt feriepengene sine den måneden i tillegg, eller i praksis blir det jo i stedet for lønnen, som du jo er blitt trukket i pga alle ferieukene. 

Det som skjer når man bytter arbeidsgiver, la oss si at du har din siste arbeidsdag siste dag i april, er at du enten sammen med siste lønning fra gammel arbeidsgiver, eller måneden etter siste lønning, får utbetalt de feriepengene du har opptjent for 2014 + de feriepengene du har opparbeidet det for januar-april i år. De feriepengene du har opptjent i 2015 blir det trukket skatt av. Disse pengene må du så spare til du skal ta ut ferie hos ny arbeidsgiver, fordi du vil bli trukket i lønn for de feriedagene du tar ut hos ny arbeidsgiver, akkurat slik du har blitt trukket i lønn for den ferien du har tatt ut hos gammel arbeidsgiver. 

Du har uansett rett til å ta ut totalt 5 uker ferie hos begge, jfr Ferielovens § 5 punkt 3, som sier:

(3) (Feriens lengde ved ansettelse i ferieåret)

Arbeidstaker som tiltrer senest 30 september i ferieåret, har rett til full feriefritid, jfr likevel § 7 nr. 1. Arbeidstaker som tiltrer etter dette tidspunkt, har rett til feriefritid på 6 virkedager.

Arbeidstaker kan bare kreve feriefritid etter forrige ledd i den utstrekning det godtgjøres at full ferie ikke allerede er avviklet hos annen arbeidsgiver tidligere i ferieåret.

Jeg vil faktisk regne med at den nye arbeidsgiveren din vil ha oversikt over hvor mye ferie du har til gode, siden det i praksis er snakk om samme arbeidsgiver (kommunen), slik jeg tolker deg. Enkelte kommuner har felles HR- og lønnsavdeling i tillegg, så det kan hende at alt går som om du bare har byttet avdeling på samme sted. Dette ville jeg rett og slett ringt din nåværende HR-avdeling og spurt om. 

Altså... "Feriepenger + fri hos den gamle arbeidsgiveren din", og "trukket for 5 uker og må bruke feriepengene til å leve av de ukene" er to sider av samme sak, ser du ikke det? Du har beskrevet akkurat den samme situasjonen, bare på to forskjellige måter. 

Og jo, du blir trukket i lønn for de feriedagene du tar ut hos ny arbeidsgiver, på samme måte som du har blitt trukket i lønn hos gammel arbeidsgiver. 

Som du ser av lovteksten jeg har limt inn lengre opp, kan du da bli nektet å ta ut ferie hos ny arbeidsgiver ja. Men det kan også godt hende at du kan få forhandlet frem muligheten til å ta noen dager fri likevel. Da blir du selvsagt trukket i lønn, og må sørge for å ha penger til gode for å dekke opp det ekstra tapet i lønn. 

De vil trekke deg i lønn, fordi de er nødt til å trekke deg i lønn for de feriedagene du har brukt, og de ikke får muligheten til å gjøre det i juni måned, slik de vanligvis gjør. 

Skrevet

Tusen takk for svaret. Nå skjønner jeg mer 😉👍

Skrevet

Tusen takk for svaret. Nå skjønner jeg mer

Bare hyggelig. Lykke til i ny jobb. :) 

Skrevet

Hvis det er hos samme arbeidsgiver, så trenger du ikke å gjøre noe som helst. Det blir en automatisk overføring. Bare spør din nærmeste overordnede om du er usikker.

Anonymous poster hash: 2382b...e0d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...