Anonym bruker Skrevet 10. mars 2015 #1 Skrevet 10. mars 2015 Antar det henger noen her inne som kan litt om vekt og kropp.. Saken er den at siden jeg fikk mitt siste barn for 7,5 år siden, har jeg hatt ei stabil vekt på mellom 75-76 kilo. Når jeg har "passe på veiinger" sånn ca annenhver uke, så variere den fra 74,0 som absolutt minimum, til og ha sneiet borti 80 kg en "dårlig dag". 4-6 ganger i året har jeg "kontrollveiing" for og vite at vekta faktisk er stabil. Det vil si, jeg veier meg på kvelden den dag jeg starter min første p-pille på et brett. Samme dag i syklus, samme tid på daget, og det blir da også samme ukedag. Passer på at denne dagen ikke kommer nært etter jul, påske eller ferie. Da ligger jeg, uten unntak på 75,5 kg med noen grams variasjon. Men etter jul har jeg ikke kommet meg under 80 kg. Jeg veide meg første gang for og "passe på" i midten/slutten av januar. Og ble overrasket da vekta viste nesten 83 kg!. Etter den gang har jeg fått til to "kontrollveiinger";- og begge gang har jeg veid 80,6kilo.Stabil med andre ord. Og jeg har faktisk tatt meg i nakkeskinnet og spist sunnere (mer grønnsaker, som brokkoli, blomkål, løk mm og lavfett proteinkider, kylling, karbonadekjøttdeig og hvit fisk (som jeg hater) i stedet for fet laks og ørret) og lagt inn litt ekstra trening i forhold til øke totallengde jeg jogger i uka og et par ekstra styrkeøvelser. Dette ville før faktsik gitt meg en kilo eller to NEDGANG i den stabile vekta. Men har ikke vært verdt det fordi jeg ikke liker hvitfisk, og elsker pastan og potetene mine...Men nå var det en "Nødløsning" Har ikke gjort noe annet disse månedene. Hverken i matveien eller på treningsfronten. Litt mer og gjøre på jobb, men det er det ALLTID på denne tid av året. Og vektoppgang pga av stress skulle uansett ikke vært nesten 6kilo !Er det alderen som gir tilleggs kilo? Er bare 37, blir 38, så tror ikke det kan være overgangsalder heller. Og igjen, nesten 6 kilo synes jeg er mye for slik "alderstillegg". Har noen erfaring med dette? Jeg er ikke på diett, hadde ikke som mål og gå ned i vekt. Disse 5-6 kilo jeg har lagt på meg, synes heller ikke mye, da jeg er 180 cm høy. Problemet er vel det at jeg jogger en del. Lange turer, og satser på en "halvmara" hvert år. Da er det mye og drasse på ...Noen kilo opp gjør at en tur på 15-16km kjennes i knær og hofter.. Dessuten så tenker jeg som så at om jeg "godtar" 5-6 kilo opp nå,- og holder meg slik noen år, hva gjør jeg om jeg får en ny slik vektoppgang. Bare godtar det? Kan jo ikke det! Det er jo slik man blir feit,- for og sette det på spissen. Er lege og blodprøver i forhold til hormoner eller andre avvik i "systemet" noe og gå for? Jeg går jo ikke videre opp i vekt heller, og ser for meg at dette er prøver som avdekker problem for folk som går opp i vekt, og FORTSETTER og gå opp i vekt. Ikke folk som har gått opp, men deretter holder seg stabil. Og føler ikke jeg er syk, så lege er liksom "Nødløsning". Jeg har prøvd lavkarbo for et par år siden, i håp om og bli et par kilo lettere, og komme i bedre form. Men det skjedde IKKE,- for og si det sånn. De jævligste to måneden i mitt liv når det kommer til mage/tarmfunksjon og tunge treningsøkter. Vekta gikk opp også. Selv om det var en moderat utgave. Så det ønsker jeg ikke prøve igjen. Bare så det er sagt Som en siste ting som gjør dette ekstra vanskelig; jeg har slitt med anorexia i ungdommen. Derfor vil større endringer i matveien enn hva jeg har gjort,- og også på treningsfronten, bli helt på kanten av hva jeg kan "takle" i forhold til at jeg da må ofre så mye tid på trening (evt endre trening fra trening jeg LIKER til og fokusere mer på styrke f.eks, som jeg hater) og god mat i matveien. Mitt hode vil tenke at ofrer jeg det og det i matveien, kan jeg lett spise mindre av det jeg ikke liker så godt også... Bare for og få ekstra god effekt...Og må jeg trene mer styrke, skal jeg i hvert fall unne meg MER av den treninga jeg liker... Helt tullete, men slik fungerer jeg. Tro meg, jeg har prøvd og feilet mange gang de 20 åra som er gått etter jeg ble "friskmeldt..... Om dette da i tillegg gjør at jeg går ned i vekt, så frykter jeg faktisk konsekvensene. Anonymous poster hash: cf9a6...870
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2015 #2 Skrevet 10. mars 2015 Jeg tror ikke du er syk (jmf legeutredning), men mulig du har utviklet muskler av all treninga? Muskler veier mer enn fett. Siden du har tidligere anoreksiaproblematikk ville jeg vært forsiktig med å sette igang en storstilt jakt på om det er litt ekstra trening som må til, eller litt mindre mat osv. Hvor stort problem er denne vektoppgangen for deg, sånn utenom det at tallet er noe annet enn før? Jeg skjønner at du er redd for å bli feit, men du er langt unna det ennå. Jeg hadde ca samme mål som deg, dvs 180 cm og 75-76 kilo i mine glansdager, da jeg var helt normalvektig. Det jeg har merket med alderen er at jeg legger lettere på meg enn før. Det kan være alderen som spiller inn med deg også. Det skal mindre mat til før man legger på seg litt. Uff, kjenner jeg ikke liker å si dette til deg som har slitt med mat tidligere. Men dette er vel også ganske kjente fakta. Ikke uroe deg for mye. Så lenge kroppen din fungerer og du er frisk, tenker jeg at fem kilo ikke er all verden på deg som er så høy. Fortsett med treningen som normalt! :-) Anonymous poster hash: 5a9b2...185
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå