Anonym bruker Skrevet 9. mars 2015 #1 Skrevet 9. mars 2015 Hvordan så utgiftene deres ut fra dere kjøpte tomt og til grunnmuren var ferdig? Jeg syns det er så fryktelig vanskelig å regne ut og sette opp budsjett på alt av arbeid og div dokumentavgifter fra tomten er kjøpt og til vi har en ferdig grunnmur. Selve prisen for tomten vi skal ha er 100.000 (vi får det billig fordi vi kjenner vedkommende godt) Dette er en tomt som tidligere har blitt brukt som gårdsbruk, men hovedbygningen er revet. Det ligger klart både vann og kloakk, pluss at det er ferdig opparbeidet gårdsplass og ingen trær og røtter. Eneste er at det er igjen litt av den gamle grunnmuren med kjellerrom som skal fylles og litt forskjellig. Det er ikke behov for noe ekstra ift veirett og sånt fordi tomten ligger helt inntil hovedveien. Tomten må skilles ut og måles opp, allerede her aner vi ikke hva det kan komme på i pris. Vi skal betale alt selger får av utgifter for å kunne skille ut dette for oss. Det vi har regnet ut som budsjett etter at grunnmur står ferdig er 5580000. Og før dette har vi ca 2200000 å bruke på tomt og alt arbeid. Anonymous poster hash: e71d5...f47
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2015 #2 Skrevet 9. mars 2015 Glemte å skrive at grunnmuren blir på nøyaktig 116 kvm Anonymous poster hash: e71d5...f47
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2015 #3 Skrevet 9. mars 2015 Tuller du? Hus med areal på 116 kvm, dvs helt normal størrelse i dag, og kostnader på 2,2 mill for å opparbeide tomt/ sette opp grunnmur? Det burde i hvertfall gå greit. Men dere burde nok rådføre dere med et firma, om dere har så lite peiling Anonymous poster hash: b0838...711
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2015 #4 Skrevet 9. mars 2015 Tuller du? Hus med areal på 116 kvm, dvs helt normal størrelse i dag, og kostnader på 2,2 mill for å opparbeide tomt/ sette opp grunnmur? Det burde i hvertfall gå greit. Men dere burde nok rådføre dere med et firma, om dere har så lite peiling Anonymous poster hash: b0838...711 Vi har akkurat kommet inn i tankeboksen rundt dette, sitter bare å rabler ned litt hver kveld. Det er først nå at vi for alvor skal kjøpe tomt og bygge. Vi skal så klart velge et firma etter hvert. Men budsjett skal vi jo skrive først uansett. Og selv om vi har 2 mill til forarbeidet betyr ikke det det samme som at vi bare kaster oss inn i det uten å gå grundig igjennom ting først.. Jeg vet vi har råd, og at vi kommer til å sitte igjen med en del til slutt.. Anonymous poster hash: e71d5...f47
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2015 #5 Skrevet 9. mars 2015 Så durt blir det nok ikke 😜 vi har bygget på fjell og utarbeidelse av tomta (sprenging og graving) kom på ca 300000kr så har vi valgt firma mesterhus. Hva grunnmuren koster vet jeg ikke,men er jo en del rør osv som må inn. Mener å huske kommunen skulle ha noen og 30 lapper for å strekke inn vannledning og strøm osv. Vi klarte oss på under 3,5 mill for et hus på 150 kvm. Anonymous poster hash: 3f87e...56e
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2015 #6 Skrevet 9. mars 2015 Det sies at hvis man velger ferdighus, så dobler man prisen på huset og legger til det man må betale for tomt og grunnarbeider (der kommer dere nok unna med under en mill). Det kommer alltid ganske mye i tillegg når man skal bygge. I deres tilfelle så tenker jeg at dere skal ha et ganske stort hus? Et ferdighus på ca 230 kvm (forutsatt at dere skal ha to etasjer) vil jeg tippe kommer på ca 2,5-3 mill ganger 1,5 -2. Har dere valgt hus siden dere vet at grunnmuren skal være 116 kvm? Hvis dere er avhengige av å få tegnet hus til muren så må dere nok høyere opp i pris. Anonymous poster hash: 50f63...354
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå