Gå til innhold

Arv - hvem arver? Har lest og lest....hjelp!


Anbefalte innlegg

Skrevet

Slik jeg forstår det:

Hvis person x er død og har to voksne barn, kaller de barn 1 og barn 2. Barn 1 er død, barn 2 lever. Barn 1 har 2 barn (x sine barnebarn)

Jeg mener at arven til x går videre fra barn 1 til hans barn (x sine barnebarn) Altså arven deles med 1/2 til barn 2, og 1/2 til barn 1 sine to barn med 1/4 del hver) Dette hvis det ikke foreligger testamente.

 

Ved testamente: 2/3 av x sin arv er pliktdelsarv. X kan dermed testamentere 1/3 til hvem han vil.

Har jeg forstått dette riktig?

 

Anonymous poster hash: 960c3...da4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja det høres rett ut?

 

Anonymous poster hash: da64e...0ba

Skrevet

Det er riktig.

 

I tillegg er pliktdelsarven begrenset oppad til en million per førsteledds livsarving, sånn om det er snakk om veldig store verdier.



Anonymous poster hash: 32336...c1b
Skrevet

Takker for svar :)

Står dette noe sted? Må bevise at jeg har rett, personen tror meg ikke :o

 

Anonymous poster hash: 960c3...da4

Skrevet

Takker for svar :)

Står dette noe sted? Må bevise at jeg har rett, personen tror meg ikke :o

 

Anonymous poster hash: 960c3...da4

Arveloven. Men det er også et minimum for pliktdelsarv før man kan testamentere bort overskytende tredjedel.

 

Anonymous poster hash: 658eb...f20

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...