Gå til innhold

Førstegangsvitnemål

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg gikk på helse og sosial i 2 år. Etter dette måtte jeg ta friår pga personlig årsaker. Året etter begynte jeg på allmenpåbygging å tok dette ferdig. Jeg søkte på sykepleieren, men kom ikke inn fordi dem gitt meg ordinærsøker. Det er så mange som sier jeg hadde hatt krav på førstegangsvitnemål, men nå sitter jeg her 1år etterpå og skal søke igjen. Har jeg krav på førstegangsvitnemål?

Er det noe her inne som har virkelig god peiling på dette.

Jeg er 20år.

Anonymous poster hash: 9e93d...168
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvilket år fylte du 20? 2014?

I så fall har du nok ikke krav på førstegangsvitnemål.

Jeg tror kanskje ikke du hadde det i fjor heller, men da pga at du tok et friår. Spørsmålet er om du fikk utvidet ungdomsretten din eller om du bare tok friåret. Man kan få førstegangsvitnemål med et sånt friår, men da må man ordne det på forhånd. Kriteriet for førstegangsvitnemål er i utgangspunktet at man gjør unna vgs på 3 år.

Anonymous poster hash: a3143...dcf
Skrevet

Jeg fylte 20år i 2014.

Oki. Så jeg kan få førstegangsvitnemål visst jeg har god nok grunn til å ta dette friåret? Min kjære pappa døde plutselig i 2010 og etter det året begynte jeg på skolen å flyttet for meg selv. Etter jeg hadde gått 2år på helse og sosial fag så blei det for mye. Og jeg fikk en liten knekk pga sorgen og jeg måtte greie meg endel på egenhånd pga min mors økonomi var dårlig etter dette skjedde. 

Vanskelig greier dette.

Skrevet

Nei, i år får du nok ikke uansett.

Du kunne kanskje ha fått det i fjor.

Men ta kontakt med skolen du ønsker å gå på - de kan gi et bedre svar. Mulig kan det at du kunne ha fått det i fjor hjelpe deg, men jeg tviler egentlig.

Anonymous poster hash: a3143...dcf
Skrevet

Så trist. Så ødelegger dette også store deler av fremtiden min. For førstegangsvitnemålet mitt er 3.4. Og ordinærsøker er 4.3, men ifjor var denne enda høyere pga mange søkere.

Finnes ikke skjønn etter dødsfall og andre ting i familien når man er i slike situasjoner?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...