Anonym bruker Skrevet 9. mars 2015 #1 Skrevet 9. mars 2015 http://www.nrk.no/norge/snart-kan-du-bygge-uten-a-sporre-naboen-om-lov-1.12246679 Hva synes dere om disse nye reglene, gjelder dette borettslag også, noen som vet? Anonymous poster hash: 89cfb...eca
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2015 #2 Skrevet 9. mars 2015 Dette er gode nyheter i mine øyne Anonymous poster hash: 014a0...ed3
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2015 #3 Skrevet 9. mars 2015 I et borettslag eier du jo ikke tomten selv, så der må alt avklares med styret før man kan gjøre noe. For min del som boligeier så er dette gode greier, men dette kommer helt an på naboskapet i området. En annen ting er at du fortsatt må forholde deg til regelen for hvor mye du kan bygge på tomten, oftest mellom 20 og 30% av arealet. Anonymous poster hash: 3844d...ecc
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2015 #4 Skrevet 10. mars 2015 Med 60 mål tomt og nærmeste nabo 500 meter unna, så bryr jeg meg ikke. Anonymous poster hash: 610e2...6f7
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2015 #5 Skrevet 10. mars 2015 Jeg liker det. Spesielt siden vi driver å fikser og planlegger mye fiksing på tomten vår, og naboene er vanskelige . Anonymous poster hash: c6054...844
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2015 #6 Skrevet 10. mars 2015 Jeg er redd det blir veldig mange som kommer til å gjøre ting de ikke har lov til, spessielt med å bygge på større del av tomta enn det lovlige. På sikt ser jeg også for meg at det kan bli mange stygge husfasader når folk har bygget på huset sitt en 3-4 ganger uten søknad. Anonymous poster hash: 89c43...814
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2015 #7 Skrevet 10. mars 2015 Jeg er redd det blir veldig mange som kommer til å gjøre ting de ikke har lov til, spessielt med å bygge på større del av tomta enn det lovlige. På sikt ser jeg også for meg at det kan bli mange stygge husfasader når folk har bygget på huset sitt en 3-4 ganger uten søknad. Anonymous poster hash: 89c43...814 Det nå kun garasje og uthus en får tilgang til å bygge uten søknad, så du trenger ikke å bekymre deg for husfasder. Anonymous poster hash: 610e2...6f7
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2015 #8 Skrevet 10. mars 2015 Jeg er redd det blir veldig mange som kommer til å gjøre ting de ikke har lov til, spessielt med å bygge på større del av tomta enn det lovlige. På sikt ser jeg også for meg at det kan bli mange stygge husfasader når folk har bygget på huset sitt en 3-4 ganger uten søknad. Anonymous poster hash: 89c43...814 Det nå kun garasje og uthus en får tilgang til å bygge uten søknad, så du trenger ikke å bekymre deg for husfasder. Anonymous poster hash: 610e2...6f7 Det skal vistnok bli lovlig med tilbygg på opptil 15 m2 uten søknad også. http://www.nationen.no/naering/nay-kan-du-bygge-garasje-uten-ay-sake/ Anonymous poster hash: 89c43...814
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2015 #9 Skrevet 10. mars 2015 Jeg er redd det blir veldig mange som kommer til å gjøre ting de ikke har lov til, spessielt med å bygge på større del av tomta enn det lovlige. På sikt ser jeg også for meg at det kan bli mange stygge husfasader når folk har bygget på huset sitt en 3-4 ganger uten søknad. Anonymous poster hash: 89c43...814 Det nå kun garasje og uthus en får tilgang til å bygge uten søknad, så du trenger ikke å bekymre deg for husfasder. Anonymous poster hash: 610e2...6f7 Det skal vistnok bli lovlig med tilbygg på opptil 15 m2 uten søknad også. http://www.nationen.no/naering/nay-kan-du-bygge-garasje-uten-ay-sake/ Anonymous poster hash: 89c43...814 Det er jo balkong/terrasse eller åpent vindfang, så det går nok bra. Anonymous poster hash: 610e2...6f7
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2015 #10 Skrevet 10. mars 2015 Jeg er redd det blir veldig mange som kommer til å gjøre ting de ikke har lov til, spessielt med å bygge på større del av tomta enn det lovlige. På sikt ser jeg også for meg at det kan bli mange stygge husfasader når folk har bygget på huset sitt en 3-4 ganger uten søknad. Anonymous poster hash: 89c43...814 Hva har det å si for deg om fasaden på nabohuset ikke er helt harmonisk? Anonymous poster hash: bbc63...89f
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2015 #11 Skrevet 10. mars 2015 Jeg ser for meg mange nabokrangler fremover... Anonymous poster hash: 26299...b5e
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2015 #12 Skrevet 10. mars 2015 Synes det er et bra forslag som i teorien ikke skal gjøre at folk får bygge mer eller styggere enn det de har kunnet frem til nå, men at man skal slippe å bruke resurser på disse søknadsprosedyrene som i bunn og grunn er både tidkrevende og dyre. Problemet er jo at ansvaret forsvinner ikke, det blir forskjøvet over på mindre kompetente mennesker, nemlig han som skal bygge garasjen og naboen hans. Det blir byggeren selv som må ha oversikt over hver eneste lille regel og forskrift og kan ikke lenger støtte seg på en offentlig godkjenning hvis byggverket hans en dag blir tema i en juridisk konflikt. Det blir naboen som også må ha oversikt over hver eneste lille regel og forskrift for å hindre at han blir utnyttet på en måte som ikke er lovlig og kan risikere at noe går utover verdien på egen bolig. Er det norske folk klar for å ta dette ansvaret? Ganske mange: ja... Ganske mange flere: nei. Det finnes nok firma som vil si seg villig til å ta ansvaret for at alle forskrifter er fulgt osv, men det er nok størst sjanse for at de i "ja" bunken vil benytte seg av disse firmaene mens de i "nei" bunken uansett vil spare penger og ansette polakker eller gjøre jobben selv. Anonymous poster hash: f244c...3f6
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2015 #13 Skrevet 10. mars 2015 Synes det er et bra forslag som i teorien ikke skal gjøre at folk får bygge mer eller styggere enn det de har kunnet frem til nå, men at man skal slippe å bruke resurser på disse søknadsprosedyrene som i bunn og grunn er både tidkrevende og dyre. Problemet er jo at ansvaret forsvinner ikke, det blir forskjøvet over på mindre kompetente mennesker, nemlig han som skal bygge garasjen og naboen hans. Det blir byggeren selv som må ha oversikt over hver eneste lille regel og forskrift og kan ikke lenger støtte seg på en offentlig godkjenning hvis byggverket hans en dag blir tema i en juridisk konflikt. Det blir naboen som også må ha oversikt over hver eneste lille regel og forskrift for å hindre at han blir utnyttet på en måte som ikke er lovlig og kan risikere at noe går utover verdien på egen bolig. Er det norske folk klar for å ta dette ansvaret? Ganske mange: ja... Ganske mange flere: nei. Det finnes nok firma som vil si seg villig til å ta ansvaret for at alle forskrifter er fulgt osv, men det er nok størst sjanse for at de i "ja" bunken vil benytte seg av disse firmaene mens de i "nei" bunken uansett vil spare penger og ansette polakker eller gjøre jobben selv. Anonymous poster hash: f244c...3f6 Antall regler den enkelte privatperson må holde oversikt over blir ikke flere nå enn før. Anonymous poster hash: 014a0...ed3
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2015 #14 Skrevet 10. mars 2015 Synes det er et bra forslag som i teorien ikke skal gjøre at folk får bygge mer eller styggere enn det de har kunnet frem til nå, men at man skal slippe å bruke resurser på disse søknadsprosedyrene som i bunn og grunn er både tidkrevende og dyre. Problemet er jo at ansvaret forsvinner ikke, det blir forskjøvet over på mindre kompetente mennesker, nemlig han som skal bygge garasjen og naboen hans. Det blir byggeren selv som må ha oversikt over hver eneste lille regel og forskrift og kan ikke lenger støtte seg på en offentlig godkjenning hvis byggverket hans en dag blir tema i en juridisk konflikt. Det blir naboen som også må ha oversikt over hver eneste lille regel og forskrift for å hindre at han blir utnyttet på en måte som ikke er lovlig og kan risikere at noe går utover verdien på egen bolig. Er det norske folk klar for å ta dette ansvaret? Ganske mange: ja... Ganske mange flere: nei. Det finnes nok firma som vil si seg villig til å ta ansvaret for at alle forskrifter er fulgt osv, men det er nok størst sjanse for at de i "ja" bunken vil benytte seg av disse firmaene mens de i "nei" bunken uansett vil spare penger og ansette polakker eller gjøre jobben selv. Anonymous poster hash: f244c...3f6 Antall regler den enkelte privatperson må holde oversikt over blir ikke flere nå enn før. Anonymous poster hash: 014a0...ed3 Nei, men antall regler man står til ansvar for blir på en måte fler. Det er noe annet å "tegne" feil og ikke få søknaden godkjent og så forsøke på nytt. Enn å bygge feil og så få beskjed om at man må rive + betale bot eller noe.. Anonymous poster hash: f244c...3f6
Gjest MammaTilKidsa Skrevet 10. mars 2015 #15 Skrevet 10. mars 2015 Ser at galskapen igjen har vunnet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå