Anonym bruker Skrevet 9. mars 2015 #1 Skrevet 9. mars 2015 Hvorfor bruker du det? Synes du det virker? Har en kronisk sykdom og får mange velmenende råd om å ta forskjellige kosttilskudd så da lurer jeg på om det er så vanlig å ta kosttilskudd. Anonymous poster hash: d1370...05e
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2015 #2 Skrevet 9. mars 2015 Jeg tar trankapsler, multivitaminer og magnesium. Om det virker, tja si det Anonymous poster hash: 838d8...d1d
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2015 #3 Skrevet 9. mars 2015 Hva man trenger og hva man vil ha nytte av vil jo være veldig individuelt. Uansett så er det absolutt (!) viktigste å ha et så nært opp til optimalt kosthold som man greier. Det må ligge i grunn før man begynner med tilskudd. Man kan ruinere seg på kosttilskudd uten å få effekt om man ikke passer på kostholdet sitt ellers! Så bør man alltid ta en sjekk hos lege for å se om man har noen reelle mangler eller ubalanser, eller om man ligger f.eks. i øvre eller nedre del av referanseområder. Dette kan gi en indikasjon på hvilke tilskudd man kan ha nytte av. Videre så vil valg av kosttilskudd velges ut fra diagnose, plager og symptomer. Det beste er å få hjelp av erfaren terapeut eller lege med særlig interesse for kosthold og ernæring / ortomolekylærmedisin. Jeg har i perioder brukt mye tilskudd, fordi jeg har trengt det. Veldig mye. Har også en lege med stor interesse for kost, ernæring og ortomolekylærmedisin, og kunnskaper innen dette. Det har hjulpet meg mye. Men har også kjent hvordan det har vært å ta for mye av feil tilskudd, da jeg har pådratt meg et sjeldent problem som fremtrer på en måte på blodprøve - noe som gjorde at jeg tok tilskudd - når det viser seg at jeg egentlig hadde motsatt problem. Noen ting er mer eller mindre ufarlige og kan nesten ikke overdoseres, andre ting skal man være forsiktigere med. Generelt sett er anbefalte dagsdoser i Norge satt for lavt - ikke for å brukes til vedlikehold eller terapeutisk. Dessverre så er dagsdosene kun satt ut fra minste minimum for å unngå alvorlige mangelsykdommer. Det betyr ikke at disse lave dosene på noen måte er optimale. Mitt beste råd er å få hjelp av noen som virkelig kan dette. Selv om du må bruke penger noen ganger til terapeut/lege så vil du spare det inn igjen fordi du får skreddersydd tilskudd til akkurat deg og din kropp. Anonymous poster hash: 75bfa...a13
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå