Gå til innhold

Noen som har irritabel tarm syndrom her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan du fortelle meg litt om hvordan fordøyelsen din er? Smerter, type avføring osv.. Hadde vært så takknemlig :)

Anonymous poster hash: f0f3f...81f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg må stort sett vite hvor nærmeste toalett ligger, så det hemmer en del i hverdagen.

Jeg har lært meg til hva magen min tåler at jeg spiser og ikke sånn stort sett, men ryker stadig vekk på en smell.

Spiser jeg noe som inneholder en del hvetemel feks vet jeg at jeg får magesmerter og luft i magen et par timer senere.

Jeg har mye luft i magen og løs avføring.

Anonymous poster hash: 9df98...db4

Skrevet

Jepp.

Mye luft. Ofte smerter på venstre side av magen. Veksler mellom løs og hard avføring, og dager med MASSE luft og litt slim som kommer ut. Deilige detaljer her altså :P

Anonymous poster hash: bc762...04f
Skrevet

Mye oppblåst og stinn, magen bråker mye, rumler rundt nedi der. Promper mye.

Avføringen varierer veldig, kan ha eksplosiv diare eller være hard i magen og gå flere dager uten dobesøk. Kan fint oppleve begge deler på samme uke.

Jeg tåler dårlig for mye hvetemel, spiser jeg boller e.l. blir jeg veldig oppblåst og får veldig løs mage.

Magen fungerer best om jeg spiser regelmessig, holder meg mest mulig unna hvitt hvetemel og tar en tablett med melkesyrebakterier hver dag.

Anonymous poster hash: 02d0c...c76
Skrevet

Ja! Hvetemel, melk og løk er døden.

Anonymous poster hash: bc762...04f
Skrevet

Tusen takk for mye nyttig informasjon!

Kjenner meg igjen i så og si alt dere skriver :)

Har dere blitt utredet for å utelukke andre ting?

Skrevet

Er forresten en del øm øverst i magen.. Andre som opplever d?

Hi

Skrevet

Øm øverst i magen ja, litt som å være støl...

Kanskje det har en sammenheng med irritabel tarm det også? Har jeg faktisk ikke tenkt over.

Jeg VET jeg reagerer om jeg spiser boller, vafler osv...men likevel hender det at jeg hiver innpå. At det er mulig! ;-)

Skrevet

Anbefaler alle med ibs å prøve fodmap dietten. Mannen min har ibs og fikk anbefalt dette da han var på haukeland. Norn blir nesten friske, mens noen får kun en liten forbedring

Anonymous poster hash: 9e681...956
Skrevet

Anbefaler en blogg som heter 'all den rare maten'. Her er det oppskrifter også.

Noen mener at det kan hjelpe med fermentert mat, at man kan bli friskere hvis man spiser fermentert mat. Da tilfører man visstnok bakterier som tarmen mangler. Mannen min driver og prøver ut dette, men er helt i startgropa.

Fodmap-dietten er bra, men det beste ville jo være om man kan bli frisk.

Skrevet

For meg hjelper det å holde seg unna løk, melk, potetgull, brød og annen gjærbakst (snufs..). I tillegg drikker/spiser jeg biola daglig og det fungerer på meg. Må også spise små porsjoner til middag og helst unngå alkohol. Gjør jeg dette så er magen bra 😊

Anonymous poster hash: 7b537...06f

Skrevet

Jeg må stort sett vite hvor nærmeste toalett ligger, så det hemmer en del i hverdagen.

Jeg har lært meg til hva magen min tåler at jeg spiser og ikke sånn stort sett, men ryker stadig vekk på en smell.

Spiser jeg noe som inneholder en del hvetemel feks vet jeg at jeg får magesmerter og luft i magen et par timer senere.

Jeg har mye luft i magen og løs avføring.

Hvordan går det når du skal ut å reise? Jeg synes det er pyton å gå å lete etter nærmeste toalett og får angst om jeg ikke vet hvor de er hen (i fremmede land, bilturer, tog uten toalett osv) det går som regel greit, ingen uhell (bank i bordet) men den angsten.. Den hemmer...

Anonymous poster hash: aae71...560

Gjest thricane
Skrevet (endret)

Det går veldig i perioder for meg. Kan være helt fin i noen mnd, mens noen perioder føles det som om jeg reagerer på alt.

Jeg veksler mellom forstoppelse og mye luft til diaré med både slim og blod. Jeg har vært utredet hos lege flere ganger. I tillegg sliter jeg med akne som blir mye verre i de periodene jeg har mageproblemer.

I dag spiser jeg litt sånn fodmap /paleomat. Magen tåler noe fete meieriprodukter. Korn har jeg kuttet helt og både mage og akne er enormt mye bedre. Eple og løk tåler jeg i mindre mengde. Lette meieriprodukter er like ille som korn. Jeg reagerer også veldig på mat som er tilsatt buljong, så jeg koker egen kraft.

Endret av thricane
Skrevet

Det går veldig i perioder for meg. Kan være helt fin i noen mnd, mens noen perioder føles det som om jeg reagerer på alt.

Jeg veksler mellom forstoppelse og mye luft til diaré med både slim og blod. Jeg har vært utredet hos lege flere ganger. I tillegg sliter jeg med akne som blir mye verre i de periodene jeg har mageproblemer.

I dag spiser jeg litt sånn fodmap /paleomat. Magen tåler noe fete meieriprodukter. Korn har jeg kuttet helt og både mage og akne er enormt mye bedre. Eple og løk tåler jeg i mindre mengde. Lette

meieriprodukter er like ille som korn. Jeg reagerer også veldig på mat som er tilsatt buljong, så jeg koker egen kraft.

Har du blitt utredet for ulscerøs kolitt eller chrons?

Anonymous poster hash: 15452...f71

Skrevet

Jeg har veldig variert fordøyelse. Det går i perioder. Jeg kan ha normal avføring daglig en periode (vanligvis bare dager om gangen), så har jeg gjerne treg mage med hyppig avføring (hvor jeg kan gå på do flere ganger til dagen, men aldri få det skikkelig ut. Følelse av å hele tiden ha full tarm), treg mage med sjelden avføring (går gjerne 2-3 dager før avføring, og hele tiden føler jeg at tarmen er full, men ingenting vil ut), og så er det forstoppelse (varer som oftest ikke lenge hos meg, opptil maks en uke, som oftest ikke mer enn 4 dager. Sjeldent smerter eller plager ved det, annet enn at jeg ser oppblåst ut). Så har jeg diarè fra tid til annen (varer 1-3 dager). 
Jeg er stort sett oppblåst hver dag, og har fra tid til annen smerter og plager i forbindelse med det (luftsmerter og/eller promping). Men vanligvis er jeg ikke plaget med ekstra promping til tross for at magen ser høygravid ut, og jeg tydelig har mye luft der inne.

Avføringen, uavhengig av hva slags periode jeg er i, kan være alt fra hard til løs (noen ganger helt vandig), være svart til nesten gul på farge. Tørr til slimete. Den slimete avføring er som oftest lysere i fargen, eventuelt gulig. 

Jeg har CRP som svinger. Det er begynt å sees en sammenheng mellom plaget mage og høy CRP (betennelsenivå på CRP). Jeg er blitt diagnosistert med IBS, og er sjekket for Chrons og Ulcerøs Kolitt (usikker på stavemåte her). 

Jeg tåler ikke fiber så bra. Melkeprodukter går i perioder (gjelder også syrnete produkter som f.eks Biola), andre ganger er det bare laktose jeg reagerer på. Noen ganger tåler jeg både melk og laktose. 
Jeg blir mye plaget av grønne grønnsaker, unntatt salat. Løk er heller ikke bra. 
Rå epler er en skikkelig u-ting. Derimot har jeg spist dampede epler (eplemos, som syltetøy, men KUN moste, dampede epler (jepp, var til babyen, hehe)) og epler i eplekake/pai, og det er gått fint. 

Jeg har uansett hva jeg spiser, gode og dårlige perioder. 

Anonymous poster hash: 1a7b2...b1e
Skrevet

Jeg ble redd for å spise ute blant folk eller spise middag hjemme hos andre. Hvis jeg plutselig fikk akutt mageknip måtte jeg straks på do og der ble jeg fort sittende i 20 minutter og sprutdrite...Det luktet også helt forjævlig der inne etterpå, det det var utrolig flaut og pinlig. Jeg ble mye bedre i magen da jeg kuttt ut melkeprodukter (har nok antydninger til Laktoseintoleranse)

Anonymous poster hash: 25382...992

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...