Anonym bruker Skrevet 9. mars 2015 #1 Skrevet 9. mars 2015 Vi skl feire barnebursdag i helgen og ene barnet som kommer har cøliaki. Jg har null peiling på cøliaki :/ sikkert utrolig dumt spm,mn kan det barnet spise alt av godteri?? Skl gi barna godteri poser serru.. Anonymous poster hash: 70b64...d23
Gummibjørnen Skrevet 9. mars 2015 #2 Skrevet 9. mars 2015 Nei. Ikke smågodt (kan være gluten i noe som smitter over på annet). Freia sjokolade har spor av gluten, Nidar er generelt bedre. Man må nesten lese på pakken. Men ta en telefon til foreldrene så kan de helt sikkert si hva barnet kan spise og liker.
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2015 #3 Skrevet 9. mars 2015 Ok. Mor har tilbydd seg og ta med både mat og kake så vi er sikret der. Mn skl høre hvordan godteri han kan spise jg brus kan han drikke :/?? Anonymous poster hash: 70b64...d23
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2015 #5 Skrevet 9. mars 2015 Spør om barnet tåler "spor av hvete/gluten", da blir i så fall alt så mye enklere. I vår barnehage er de flere med cøliaki. I godteposen får de gjerne melkesjokolade (kan inneholde spor, de fleste tåler dette), kjærlighet på pinne (sånn badeball eller hva de nå heter), smurf pastiller, fox, seigemenn mm. Ser at barnet skal ha med kake, men sånn til en annen gang: Toro har glutenfri langpannekake og muffins. Regal har glutenfri langpannekake og brownies. Ellers er gele populært. Pølser er stort sett alltid glutenfri, og glutenfrie pølsebrød får en kjøpt på dagligvarebutikker (frysevare). Anonymous poster hash: 983a4...cee
Anonym bruker... Skrevet 9. mars 2015 #6 Skrevet 9. mars 2015 Vi skal ha toro muffins og pølser. Også skulle moren ha med pølsebrød 😊 Vi skal ha "lette" kaker bare som muffins og boller siden vi skal feire ute i skogen så greit med noe kaker man ikke trenger tallerker/bestikk til 😛 da skal jg kjøpe inn det godterier du nevner over slik at alle får likt 😊 tusen takk for masse hjelp 😂 HI
It's all about me Skrevet 9. mars 2015 #7 Skrevet 9. mars 2015 Først må jeg berømne deg for at du vil tilrettelegge så barnet med cøliaki blir inkludert på lik linje med de andre. Barn med cøliaki blir vant til å ha med eget, men det er ekstra stas å få noe av det samme som resten. Det meste av godteri er greit. De kan også spise i løsvekt så lenge bitene er glutenfri, den lille smulen som kan komme fra andre biter ansees som "spor av" og greit for de fleste. Melkesjokolade som nevnt over er også i kategorien "spor av" og greit ned mindre foreldrene sier at spor av ikke er greit. Her i huset går det mye i ren sjokolade, non stop ( smarties er ned hvetemel ), marsmellows, lovehearts, frukt-karameller, kjærligheter, Dumle og After Eight.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå