Gå til innhold

Lege her? - spm. ang pneumothorax

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hatt en tråd om dette før. Tok en leverbiopsi, ble tung i pusten innen minutter etterpå, men trodde selv det var pga. smertene i skulderen som kom i etterkant.

Etter en uke forsøkte jeg å få kontakt med lege på sykehus, det tok fire dager før jeg fikk snakke med lege, tross at jeg opplyste hva det gjaldt.

Var for to dager siden på sykehuset og ble der undersøkt, blodprøver, infeksjonsprøver, blodgass, ekg, lyttet på og røntgen. De fant ikke noe, og sendte meg hjem.

Symptomene er de samme. Blir tung i pusten av all aktivitet, smerter i høyre side av brystkassen. Går jeg blir det verre, da også svie i lungen høyre side samt midt i bryst.

(Biopsisåret har grodd fint, ingen problemer der.)

Jeg har lest meg til at små pneumothoraxer ikke vises på røntgen. For at en pneumothorax skal vises på røntgen så må det være en luftlomme på minst en halv liter.

Da rtg.bildene ble tatt rakk jeg hverken å puste helt inn eller helt ut før de ulike bildene ble tatt, noe som jeg vil tro ytterligere vil vanskeliggjøre en ev. diagnostisering via rtg.

Ultralyd kan oppdage luftlommer ned i 10 mililiter. Røntgen overser 80 % av luftlommer på 50 mililiter.

Så mitt spørsmål er om jeg likevel kan ha en liten pneumothorax?

Og er det innpust eller utpust man har størst problem med ved en pneumothorax?

Anonymous poster hash: 78f5f...5e3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

En liten pneumothorax har ikke slike symptomer. Fest lit til de som har utredet deg.

Anonymous poster hash: d5a1c...e5e
Skrevet

En liten pneumothorax har ikke slike symptomer. Fest lit til de som har utredet deg.

Hvilke symptomer vil du da si at en liten pneumothorax har?

Skrevet

Hvis du alikavel har en liten pneumotoraks som ikke synes på røntgen, så er den så liten at den ikke skal gjøre noe med. Vanligvis behandler man (legger inn dren) først når man ser den godt på røntgen. Jeg skjønner godt at du vil ha en forklaring, men hvorfor er du så oppsatt på at det skal være pneumotoraks?

Den som leter finner, det gjelder både sykdommer/diagnoser og symptomer. Kjenner du alltid like mye, eller kjenner du mindre hvis du ikke kjenner etter?

Anonymous poster hash: da41c...0d4
Skrevet

Hvis du alikavel har en liten pneumotoraks som ikke synes på røntgen, så er den så liten at den ikke skal gjøre noe med. Vanligvis behandler man (legger inn dren) først når man ser den godt på røntgen. Jeg skjønner godt at du vil ha en forklaring, men hvorfor er du så oppsatt på at det skal være pneumotoraks?

Den som leter finner, det gjelder både sykdommer/diagnoser og symptomer. Kjenner du alltid like mye, eller kjenner du mindre hvis du ikke kjenner etter?

Jeg er ikke oppsatt på at "det skal være pneumothorax". Jeg ønsker å få en forklaring på hvorfor jeg få minutter etter biopsien fikk tung pust og sliter med det fremdeles to uker etterpå. Jeg greier ikke gå normal hastighet, da får jeg ikke nok luft, jeg greier knapt å gjøre noe fordi jeg blir tungpustet og får smerter i den siden.

Symptomene er der om jeg kjenner etter eller ikke. Det er vanskelig å unngå å merke det når man sliter med pusten...

Hadde de gjort undersøkelser som kunne vist en liten pneumothorax så kunne jeg slått meg til ro med det, at det er tiden som skal til. Å ha så unormalt tung pust uten å vite hvorfor er en ekstrabelastning, noe som ikke burde være vanskelig å forstå.

Gjest MammaTilKidsa
Skrevet

Signerer denne. Små luftlommer behandles konservativt, man eksuflerer ikke en liten PT. Det er heller ingenting å legge inn dren på. Om du skulle bli verre så gå til lege igjen.

Skrevet

Jeg synes dette høres ut som lungeemboli? Kontakt lege igjen, få tatt d-dimmer. En CT-thorax burde også blitt rekvitert.

God bedring!!

Anonymous poster hash: a0373...c37

Skrevet

Jeg synes dette høres ut som lungeemboli? Kontakt lege igjen, få tatt d-dimmer. En CT-thorax burde også blitt rekvitert.

God bedring!!

Var visst ikke lungeemboli, de tok blodprøver for det også.

Jeg er bare så lei og så sliten, men må kontakte fastlegen om noen dager om det ikke bedrer seg. Hadde ikke greid å jobbe nå om jeg var i jobb, får jo knapt gjort mer enn absolutt nødvendige.

Om det er en liten pneumothorax, noen som vet hvor lang tid det tar før det ordner seg selv?

Gjest MammaTilKidsa
Skrevet

God bedring!!

D-dimer er sikkert tatt og blodgass ville nok avslørt en lungeemboli.

Gjest MammaTilKidsa
Skrevet

Man har mest smerter ved inspirasjon ved PT.

Skrevet

Man har mest smerter ved inspirasjon ved PT.

Takk for opplysningen. Det er det jeg har hatt hele tiden.

Gjest MammaTilKidsa
Skrevet

Det kan jo også være en pleural irritasjon du føler på. Pleura er hinnen utenpå lungen. Men om dette fortsetter så bør du få en ny sjekk.

Skrevet

Synes det høres irritativt ut, dvs at bukhinnen (mest sannsynlig) har blitt litt irritert etter biopsien. Bukhinnen går over på mellomgulvet, som beveger seg når du puster (trekker seg sammen), så det kan være derfor det er ubehagelig å puste (særlig inn, da trekker det seg sammen). 

Skrevet

Takk for svar igjen. Jeg er ikke redd det er noe alvorlig, men det er så mye greiere om man i det minste får en forklaring på det som skjer. Har generelt så lite å gå på om dagen at det å få dette på toppen blir et problem for å komme meg gjennom dagene.

Får se det an noen dager til og ev. ta det opp igjen om det ikke kommer seg.

Skrevet

Det kan jo også være en pleural irritasjon du føler på. Pleura er hinnen utenpå lungen. Men om dette fortsetter så bør du få en ny sjekk.

Pleura irritasjon er det ikke, leveren ligger ikke i thorax. 

Mest sannsynlig ble det en liten blødning under biopsien, blodet forflytter seg og irriterer mellomgulvet. Irritasjon av mellomgulvet gir smerter som en opplever kommer fra skulderen. Slikt ubehag/smerter forverres gjerne når en puster. 

Skrevet

Mest sannsynlig ble det en liten blødning under biopsien, blodet forflytter seg og irriterer mellomgulvet. Irritasjon av mellomgulvet gir smerter som en opplever kommer fra skulderen. Slikt ubehag/smerter forverres gjerne når en puster. 

Jeg hadde ingen større (alvorlig) blødning i etterkant, men det ble tatt to biopsier i steden for en som er vanlig. Selv om det er mye mindre nå enn for en uke siden så kan jeg fremdeles få smerter i skulderen som ligner de jeg hadde umiddelbart etter biopsien. Det kommer når jeg er mer aktiv og må puste mer. Heldigvis ikke skuldersmertene sterke og ikke langvarige, så lenge jeg tar hensyn, så jeg har ikke behov for smertestillende.

Sikkert vanskelig å si, men hvor lenge kan en slik irritasjon ev. vedvare? Jeg har observert at blåmerkene jeg har fått pga. feilsatte venoflon osv. har gått mye saktere bort enn ellers.

Skrevet

Jeg hadde ingen større (alvorlig) blødning i etterkant, men det ble tatt to biopsier i steden for en som er vanlig. Selv om det er mye mindre nå enn for en uke siden så kan jeg fremdeles få smerter i skulderen som ligner de jeg hadde umiddelbart etter biopsien. Det kommer når jeg er mer aktiv og må puste mer. Heldigvis ikke skuldersmertene sterke og ikke langvarige, så lenge jeg tar hensyn, så jeg har ikke behov for smertestillende.

Sikkert vanskelig å si, men hvor lenge kan en slik irritasjon ev. vedvare? Jeg har observert at blåmerkene jeg har fått pga. feilsatte venoflon osv. har gått mye saktere bort enn ellers.

Det skal ikke mye blod til for å irritere mellomgulvet. Hvor lenge det vedvarer kan ingen gi noe sikkert svar på. Om det ikke blir bedre i løpet av uken eller evt forverrer seg så hadde jeg oppsøkt lege på nytt. 

Skrevet

Det skal ikke mye blod til for å irritere mellomgulvet. Hvor lenge det vedvarer kan ingen gi noe sikkert svar på. Om det ikke blir bedre i løpet av uken eller evt forverrer seg så hadde jeg oppsøkt lege på nytt. 

Takk igjen, skal gjøre det.

Gjest MammaTilKidsa
Skrevet (endret)

Pleura irritasjon er det ikke, leveren ligger ikke i thorax. Mest sannsynlig ble det en liten blødning under biopsien, blodet forflytter seg og irriterer mellomgulvet. Irritasjon av mellomgulvet gir smerter som en opplever kommer fra skulderen. Slikt ubehag/smerter forverres gjerne når en puster. Anonymous poster hash: d5a1c...e5e
Her må jeg nesten korrigere deg. Jeg er fullstendig klar over at leveren ikke ligger i thorax. En velkjent komplikasjon til leverbiopsi er nettopp pneumothorax, og ved nesten 20 % av biopsiene tilkommer det en lite merkbar penetrasjon av pleura, og i visse tilfeller behandlingskrevende pneumothorax. Klart at en leverbiopsi kan gi slike symptomer i etterkant. Forøvrig kan din teori også stemme. Men å utelukke pleuraaffeksjon fordi "lever ikke ligger i thoraxhulen" gir jo inntrykk av at du ikke har forstått noe helt vesentlig når det gjelder anatomi og utbredelse av pleura og diafragma.

Forøvrig synes jeg ikke at Symptombildet passer så godt med referert smerte iom at smertene kommer særlig i aktivitet.

Endret av MammaTilKidsa
Skrevet

Pleura irritasjon er det ikke, leveren ligger ikke i thorax. Mest sannsynlig ble det en liten blødning under biopsien, blodet forflytter seg og irriterer mellomgulvet. Irritasjon av mellomgulvet gir smerter som en opplever kommer fra skulderen. Slikt ubehag/smerter forverres gjerne når en puster. Anonymous poster hash: d5a1c...e5e
Her må jeg nesten korrigere deg. Jeg er fullstendig klar over at leveren ikke ligger i thorax. En velkjent komplikasjon til leverbiopsi er nettopp pneumothorax, og ved nesten 20 % av biopsiene tilkommer det en lite merkbar penetrasjon av pleura, og i visse tilfeller behandlingskrevende pneumothorax. Klart at en leverbiopsi kan gi slike symptomer i etterkant. Forøvrig kan din teori også stemme. Men å utelukke pleuraaffeksjon fordi "lever ikke ligger i thoraxhulen" gir jo inntrykk av at du ikke har forstått noe helt vesentlig når det gjelder anatomi og utbredelse av pleura og diafragma.

Forøvrig synes jeg ikke at Symptombildet passer så godt med referert smerte iom at smertene kommer særlig i aktivitet.

En liten pneumothorax gir ikke slike relativt uttalte symptomer, og skulle nåla ha vært oppe i thorax og gitt sob + pleura irritasjon så hadde det vært en pneumothorax der. Derav er det usansynlig at det er snakk om pleura irritasjon. 

Så pass deg litt før du snakker om hvem som har forstålese av anatomi og patologi.

Det er rett og slett uetisk at du profilerer deg på "å være forumlege", slik du til stadighet gjør. Svært mange av svarene dine er rett og slett feil og viser er at du i bestefall uttalter deg langt utenfor kompetansefelt. 

Dersom du i virkeligheten faktisk er lege slik du liker å påpeke så anbefaler jeg deg på det sterkeste å tenke deg nøye om.

Skrevet

Uansett lege eller ei, det er kun spekulasjoner her nå. HI vil gjerne ha en årsak. Vi kan ikke gi henne det. Eneste vi kan si, er at blir det verre må du oppsøke lege. Blir det bedre, så er jo det strålende. Er ikke alle plager man får diagnostisert. Eksempelvis har jeg knær som knirker og er vonde. Etter både MR og rtg viser det seg at det ikke er noe galt med de. Merkelig nok. Så noen ganger lever vi bare med det. Spesielt hvis det går over av seg selv.

Gjest MammaTilKidsa
Skrevet

Her må jeg nesten korrigere deg. Jeg er fullstendig klar over at leveren ikke ligger i thorax. En velkjent komplikasjon til leverbiopsi er nettopp pneumothorax, og ved nesten 20 % av biopsiene tilkommer det en lite merkbar penetrasjon av pleura, og i visse tilfeller behandlingskrevende pneumothorax. Klart at en leverbiopsi kan gi slike symptomer i etterkant. Forøvrig kan din teori også stemme. Men å utelukke pleuraaffeksjon fordi "lever ikke ligger i thoraxhulen" gir jo inntrykk av at du ikke har forstått noe helt vesentlig når det gjelder anatomi og utbredelse av pleura og diafragma.Forøvrig synes jeg ikke at Symptombildet passer så godt med referert smerte iom at smertene kommer særlig i aktivitet.

En liten pneumothorax gir ikke slike relativt uttalte symptomer, og skulle nåla ha vært oppe i thorax og gitt sob + pleura irritasjon så hadde det vært en pneumothorax der. Derav er det usansynlig at det er snakk om pleura irritasjon. Så pass deg litt før du snakker om hvem som har forstålese av anatomi og patologi. Det er rett og slett uetisk at du profilerer deg på "å være forumlege", slik du til stadighet gjør. Svært mange av svarene dine er rett og slett feil og viser er at du i bestefall uttalter deg langt utenfor kompetansefelt. Dersom du i virkeligheten faktisk er lege slik du liker å påpeke så anbefaler jeg deg på det sterkeste å tenke deg nøye om. Anonymous poster hash: d5a1c...e5e

Når du begynner med personangrep så tolker jeg det dithen at du er presset opp i et hjørne.

Forøvrig, du kan gjerne kalle meg forumlege, og si at jeg tar feil i innleggene mine, men da forventer jeg at du konkretiserer hva du mener og kommer med eksempler så snart du kan. Jeg uttaler meg stort sett generelt, og gir aldri råd om utover å oppsøke lege.

Det er vel ikke mer uetisk av meg enn deg eller annet helsepersonell å komme med råd. Du gir jo tydeligvis råd selv her inne, så ser ikke noe galt i at jeg uttaler meg.

Man kan fint oppleve pleurairritasjon uten pneumothorax, man trenger ikke mer enn irritasjon av pleura parietale for å få symptomer-altså uten penetrasjon.

Hvilken spesialitet har du forresten?

Skrevet

Hei

Hvordan kan du få pneumothorax av en leverbiopsi?

De stakke vel ikke gjennom thorax?

Anonymous poster hash: 574c3...d9e
Skrevet

Hei

Hvordan kan du få pneumothorax av en leverbiopsi?

De stakke vel ikke gjennom thorax?

Anonymous poster hash: 574c3...d9e

Hos meg gikk de inn mellom 8. og 9. ribbe, litt nedenfor og utenfor midten av høyre bryst på en måte.

Så uhell kan skje.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...