Gå til innhold

Storesøster (5 1/2) hater lillesøster (3)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er så sårt. De kan til tider leke sammen, men da brutalt. Storesøster er fæl til å bite, slå, sparke og klype lillesøster, som nå har begynt å ta igjen og det blusser opp til krig rett som det er. Kan ikke gå på do en gang uten at storesøster får lillesøster til å gråte. Lillesøster ser veldig opp til storesøster og er glad i henne og vil vise omsorg, mens storesøster er bare frekk, vil aldri kose eller si god natt eller hade. Er dette normalt? Hvordan få storesøster til å oppføre seg mot lillesøster?

Anonymous poster hash: 2cd00...960

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ut som mine gutter. Skulle ønske jeg hadde svaret selv...

Anonymous poster hash: 2b3f5...8eb

Skrevet

Min 3-åring har hatt de samme tendensene med ettåringen. Hun var attpåklatt og fikk masse oppmerksomhet før søsteren hennes kom, jeg kan fortsatt se for meg det ulykkelige ansiktsuttrykket hennes da hun kom på sykehuset og så meg med lillesøster i armene.

Jeg har ingen trylleformular, og fortsatt kan det være plaging her - men det har blitt mye bedre her. Nå leker de stort sett fint sammen, hun snakker om lillesøster som bestevennen sin, og hun forsvarer henne som en løvemor fra "farer utenfra".

Det jeg har prøvd å gjøre er å finne en balanse mellom å slå hardt ned på plaging, og samtidig gi masse ros for god og kjærlig oppførsel. Jeg praktiserer en til to advarsler før hun blir fjernet fra situasjonen. Da får hun sitte for seg selv et minutt eller to før hun får være sammen med søsteren igjen. Jeg opplever at det har god effekt å skape et brudd istedenfor å mase og mase og stadig gripe inn. Men det jeg opplever har hatt størst effekt er at jeg snakker masse masse til 3-åringen om at de er søstre, at de er glade i hverandre "se så glad lillesøster er i deg, hun har lyst til å gi deg en kos". Snakke om at vi er en familie, at vi er glade i hverandre og at hun er så flink til å passe på lillesøster. Med én gang hun gjør noe snilt gir jeg masse ros og oppmerksomhet, gjør hun noe "slemt" - feks tar fra en leke - foreslår jeg hva hun heller kan gjøre "nå kan lillesøster leke med den og du med den, du trenger ikke begge". Så gir jeg igjen masse ros når hun deler og er grei (selv om det er under tvang).

De vil jo egentlig være flinke og gode, så det er viktig å fokusere og sette ord på det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...