Gå til innhold

Inspirert : Små barns møte med tannlege

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Min gutt nærmer seg 3 år og skal dermed kalles inn til tannlege 😉 Slik som jeg kjenner min fine, gode og ekstremt stae gutt, er han nok ikke så enig i dette ❤️

Har du en god historie om barnet ditt sitt første møte med tannlegen?

Endret av KonTiki
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Går ofte bedre enn man tror, viktig å forberede seg. Øve på å vise fram tennene og fortelle om stolen osv. Funket her iallefall, forventa og at min ikke åpnet men han var så flink så:)

Anonymous poster hash: fa749...672

Skrevet

Mine tre eldste satt så fint og gapte, og synes d var stas :)

Lillebolla... not so much!!

Nekta å sitte i stolen, satte seg til slutt på fanget mitt i stolen. Nektet å åpne munnen.... jeje... Hun er da også en utrolig vanskelig unge!!

(eller kanskje de andre tre var superenkle :P )

Anonymous poster hash: c9059...489

Skrevet

Gutten min var veldig engstelig og knep igjen munnen en god stund, og jeg var sikker på at her måtte vi enten bruke makt eller gå hjem med uforrettet sak. Men tannlegen var veldig tålmodig og hyggelig, lot ham få den tiden han trengte, snakket med ham og viste ham en liten bok om å pusse tenner eller noe sånt.

Så til slutt åpnet han munnen såvidt, fikk masse skryt, også ble han ivrig og skulle vise hvor høyt han skulle gape. ;)

Også så stolt da han fikk premie etterpå. :)

Anonymous poster hash: 7e0d8...fdc
Skrevet

Min nekta fullstendig :P fikk time tre måneder seinere. Prata masse om Karius og Baktus, og hva som skulle skje hos tannlegen (hadde gjort det første gangen også da). Da vi kom dit igjen så gapte han opp før han rakk å sette seg i stolen ;)

Han er sjenert og litt skeptisk til nye folk, så han trengte nok den første gangen til å "bli kjent". Dette er snart ett år siden, og han prater enda om tannlegen, og at han vil tilbake :)

Anonymous poster hash: 5d620...0c6

Skrevet

Eldste var litt sjenert, men gikk raskt over. Minste hoppet med et stort smil opp i stolen og gapte nesten før tannlegen rakk å si hei :)

Skrevet (endret)

Det gikk like ille som jeg regnet med.

Han nektet å åpne munnen og hylte når hun prøvde å lokke han til det likevel.

Etter mye prøving så fikk hun til slutt sett at han hadde ingen hull og ingen skader på tennene.

Vi var det første gang når han var 2.5 år for han hadde ramlet å klaget på vondt i munnen etterpå.

Itellegg begynte han å blø hver gang vi pusset tennene selv om vi var veldig forsiktig.

Heldigvis hadde han ikke skadet noen tenner :)

Endret av me_87
Skrevet

Min eldste nektet plent å åpne munnen. Vi brukte laaaang tid og tannlegen prøvde alle triks hun kunne, 3-åringen knep igjen munnen like fullt. Første tannlegebesøk er det telling av tenner som står på planen, og tannlegen sa at de bruker IKKE tvang på barn med mindre det er helt nødvendig. Hun satte opp ny time et halvt år senere, og da gikk det strålende. Frøkna hadde jo vært hos tannlegen før, så dette kunne hun 😄

Anonymous poster hash: a8a19...f15

Skrevet

Jeg tok med daværende 3 åring på min årlige tannnlegetime. Hun var allerede interessert i tannlegen og synes det var stas å få være med. Flink tannlege forklarte for henne, og hun gikk ut derfra og gledet seg til det var hennes tur. Så bra at mamman ikke hadde tanntroll;)

Timen til tannlegen gikk strålende. Hun gapte høyt og lot tannlegen telle tennene sine:)

Anonymous poster hash: 75094...6ab

Skrevet

Første turen mine hadde til tannlegen handlet hovedsaklig om å kjøre opp og med i stolen noen ganger. Kikke i speilet, spyle med vanngreia, og telle tenner. Vi kom til en erfaren, godt voksen tannlege som hadde så lag med unger, og det hele ble bare moro. Han påsto at de hadde bare én tann, og ungene gapte villig for å overbevise han om at de hadde en hel haug. Fine tannlegen!

Skrevet

Et poeng er å ikke nevne ordet farlig. 

Hvis du sier at det er ikke farlig, så hører barnet farlig og kun det. Jeg tror det er lurt å snakke om tannlegen som spennende, gøy, fint og andre positive ord, og så holde klokelig munn med de negative. Det hjelper nemlig ingenting å bruke ordet ikke foran, barnet hører bare det negative ordet, ikke nektelsen. Og selvfølgelig øve hjemme, på å åpne munnen og vise frem tennene, forsøke å telle i speilet osv. Da frøkna her var 3 år spurte tannlegen, nei tannpleier, var det, om hun ville sitte på mammas fang i stolen. DET var full nekt! Fikk hun ikke sitte i stolen alene så kunne det være med hele greia! ;-) 

Anonymous poster hash: 7e3ec...6e5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...