Anonym bruker Skrevet 8. mars 2015 #1 Skrevet 8. mars 2015 Gruer meg for at barnet mitt må klare seg alene til høsten Går det bra ?? Anonymous poster hash: bb34a...d13
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2015 #3 Skrevet 8. mars 2015 Hvis en 10-åring ikke klarer å gå hjem fra skolen og være alene et par timer, så er det noe galt. Da må det være noe som kan utløse en eller annen form for økonomisk støtte, slik at barnet kan fortsette i sfo. I mine barns sfo er det noen barn eldre enn fjerdeklassinger, men de har særskilte behov. Anonymous poster hash: 4f57c...4fb
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2015 #4 Skrevet 8. mars 2015 Her slutter de fleste på SFO iløpet av 2.klasse. Noen barn med spesielle utfordringer som også går på SFO i 3.klasse. Anonymous poster hash: 9ef2c...b47
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2015 #5 Skrevet 8. mars 2015 De fleste sluttet etter 2 klasse her, ingen i 4 som går på SFO. Barn med spesielle behov kan gå lengre enn 4 klasse, ellers ser jeg ikke noe problem i at en 5 klassing er alene hjemme Anonymous poster hash: cc7aa...e5c
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2015 #6 Skrevet 8. mars 2015 Her er det t.o.m 3.klasse og får barn med særskilte behov etter det. Hos oss hadde det ikke vært noe problem å la 2.klassingen droppe sfo. Men det er når 2. Og 4.klassingen skal være hjemme sammen er det ikke veldig idyllisk her. Anonymous poster hash: 40d8d...b3a
Honningmelon Skrevet 8. mars 2015 #7 Skrevet 8. mars 2015 Jeg ser virkelig ikke poenget med SFO-tilbud for 5. klassinger.
Godt&Blandet Skrevet 8. mars 2015 #8 Skrevet 8. mars 2015 Nei, jeg kan ikke skjønne at det skal være nødvendig. Her er det noen 3.klassinger som har SFO, men omtrent ingen 4.klassinger. Min 3.klassing går hjem og er alene uten problemer. Om det er et barn med spesielt behov for hjelp, så er det kanskje mulig å søke om utvidet mulighet for SFO, eller at man kan ha krav på annen hjelp? Et normalt utviklet og funksjonsfriskt barn i 5.klasse klarer da seg uten SFO.
Mamma_til_2 Skrevet 8. mars 2015 #9 Skrevet 8. mars 2015 Det går helt fint, men om du og barnet er engstelig så skaff han tlf og øv dere på dette, bynn med en time og utvid.
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2015 #10 Skrevet 8. mars 2015 Følte det som deg jeg også. Men det går utrolig bra faktisk. Bare se til at de har telefonen med seg, sånn at du kan ringe og høre om alt står bra til, og slik at du vet at han/hun får tak i deg om det er noe. Verst var det at han skulle komme seg ut døra på morgenen selv, men det går kjempe bra. I starten sendte han meg en melding når han var kommet trygt på skolen. Nå slapper jeg mer av. Anonymous poster hash: 6af07...aaa
nasse nøffen Skrevet 8. mars 2015 #11 Skrevet 8. mars 2015 Min 8 åring har gått hjemmefra på morgenen og kommet hjem 2 timer før resten siden 2 klasse. Hun setter tilogmed på husalarmen før hun går... =) Alt er klart da. Ungen er ferdig stelt, bare spise frokost, sekker pakket, ytterklær ligger på rekke og rad . Så ringer telefonen hennes når hun skal reise seg å gå. Går veldig bra, og hun sier hun koser seg. Men jeg synes det er bedre de dagene jeg jobber kveld, å kan få henne ut døra selv=)
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2015 #12 Skrevet 8. mars 2015 Nesten ingen 4.klassinger engang på sfo her, de fleste slutter etter 2. eller 3. klasse Sfo for 5.klassinger er helt unødvendig. Både min 8.klassing og 5.klassing sluttet av eget ønske etter 2.klasse helt uten problemer. Anonymous poster hash: ee67b...361
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2015 #13 Skrevet 8. mars 2015 Det kommer helt ann på hvor man bor. Det er mange steder det er etyetskoletid tilbud fra 5 til 7 kl. Men SFO vokser barna fra. Anonymous poster hash: 783ee...28d
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2015 #14 Skrevet 8. mars 2015 Her går 90% av 4 klassingene på SFO rett og slett fordi de har et veldig bra tilbud med aktiviteter, fine uteomrpder på skolen og stort inne areal. I tillegg engasjerte voksne. Min 4 klassing gruer seg til neste år...sfo er nesten som en fritidsklubb å regne. Han klarer seg nok bra uten sfo altså...men han elsker sfo nå Anonymous poster hash: bde43...3fd
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2015 #15 Skrevet 8. mars 2015 Her har de fleste sluttet med SFO i løpet av 2. klasse. Anonymous poster hash: c0287...64d
lover Skrevet 8. mars 2015 #16 Skrevet 8. mars 2015 Her er det nesten ingen igjen fra 3.klasse som har fulltidsplass, og nesten ingen i 4.som har SFO i det heletatt. En ting er at ungene synes det er kjedelig, en annenting er at det er mange familier som ikke har behov da gjerne minst en forelder jobber skift, turnus el. De fleste har regel om ikke å ha besøk når de er alene hjemme, og at lekse skal være ferdig til gjennomgang av foreldre. Det er litt ensomt for de, og blir gjerne litt TV, og leksene blir det ofte så som så med. Men barna ser ut til å sette pris på å være litt alene. Noen barn kan også være litt husredd, særlig når det er mørkt og særlig kanskje enebarn, eller de som er helt alene. Det hadde vært fint med et tilbud, men tror ikke mange hadde benyttet seg av det.
Gjest Antarctica Skrevet 8. mars 2015 #17 Skrevet 8. mars 2015 Min 3.klassing har halv plass og går hjem sammen med lillebror to dager i uka. De har nøkkel og klarer seg fint. Han er to år yngre enn din, da...
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2015 #18 Skrevet 8. mars 2015 Her er det så godt som ingen som har sfo i 4. klasse (stor skole). Anonymous poster hash: b548a...58b
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2015 #19 Skrevet 8. mars 2015 Jeg er alene med 3, neste år må eldste ta to busser for å komme hjem da jeg bor langt unna skolen Anonymous poster hash: a7499...a57
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2015 #20 Skrevet 8. mars 2015 Problemet er at barnet mitt bor litt hos meg og litt hos far. Lang skolevei til far Og i tillegg trives de godt på sfo Men det går seg sikkert til Grudde meg for skolestart også Og barnehagestart Men gikk jo bra Ts Anonymous poster hash: bb34a...d13
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2015 #21 Skrevet 8. mars 2015 Hadde det vært et bra opplegg, så kunne det vært noe. Jeg tror vi vil savne det mest i feriene. Anonymous poster hash: 8e645...934
Mamma_til_2 Skrevet 9. mars 2015 #22 Skrevet 9. mars 2015 Problemet er at barnet mitt bor litt hos meg og litt hos far. Lang skolevei til far Og i tillegg trives de godt på sfo Men det går seg sikkert til Grudde meg for skolestart også Og barnehagestart Men gikk jo bra Ts Anonymous poster hash: bb34a...d13 Skjekk opp om han får buss når han er hos far ☺
MTF Skrevet 9. mars 2015 #23 Skrevet 9. mars 2015 Hos oss går det veldig fint, men nå er 10-åringen og 7-åringen sammen hjemme etter skolen da. 10-åringen er litt husredd av seg, så spørs hvordan det hadde gått om han skulle vært helt alene, men det hadde sikkert funket det også hvis han måtte det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå