Gå til innhold

er dette for mye mat?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har endret på kostholdet mitt og prøver å gå en tur hverdag. Og nå lurer jeg på om jeg spiser for mye eller for lite. En dag pleier å se slik ut:

Frokost: 3 husmann knekke brød med brelett og ost på.

Lunch: 50g havregrøt blandet i vann med litt brelett og kanel på.

Middag: det varierer men prøver å spise rent kjøtt, fisk og lite pasta og ris. Endel grønnsaker. Eneste lasten min er at jeg spiser endel. Men dette jobber jeg med.

kvelds1: enten 3 knekkebrød eller havregrøt.

Kvelds2: enten 3 knekkebrød,grøt eller epler og mager kesam.

Er dette for mye? Jeg veier 71kg er 168cm og fullammer.

Anonymous poster hash: 24532...a25

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva betyr kvelds1 og kvelds2? Spiser du 2 ganger etter middag?

Ville ha droppet smører på knekkebrødene og hatt grønnsaker på osten.

Anonymous poster hash: c51e8...a33

Skrevet

Middag kl 16, så blir det "kvelds" kl 19 og en 21. Er avhengig av den siste.

Skrevet

Ville prøvd å fått inn mer grønt til mellommåltidene, og hatt f.eks agurk og tomat på osten på knekkebrødene..

Anonymous poster hash: 8e954...3d2
Skrevet

Ville droppet den ene kveldsmaten altså, hva med en kveldsmat kl 20?

Anonymous poster hash: 8d503...171

Skrevet

Jeg bruker endel salat, tomat, agurk og paprika på knekkebrød/skiver. Ja, jeg ser det med de to kveldsene. Men jeg blir så innmari sulten etter middag. Akkurat som om jeg ikke har spist i det heletatt. Enda jeg har spist godt!

Skrevet

Drikk mer vann så du holder lenger. Helt unødvendig med to kveldsmat. Jeg spiser ikke en engang. Velg et tidspunkt midt imellom.

Skrevet

Hva betyr kvelds1 og kvelds2? Spiser du 2 ganger etter middag?

Ville ha droppet smører på knekkebrødene og hatt grønnsaker på osten.

Du anbefaler en ammende mor å droppe sunt fett som hun trenger? Ikke særlig kunnskapsrikt! Du burde heller anbefale å bytte ut brelett med meierismør ut fra det hun forteller.

Hi - meget mulig at blodsukkeret ditt blir for ustabilt av at du spiser fire måltider med såpass mye karbohydrater og lite fett.

Lunsjen din blir for mager og for lite, og da blir kroppen din sugen resten av dagen. Hva med å heller lage deg en omelett og litt salat til lunsj, eller lage nok middag til å ha til lunsj neste dag - middagene dine virker jo å være ok.

Jeg tror du blir mindre hul utover kveldene hvis du kommer bedre i gang fra starten av dagen med blodsukkeret ditt. Prøv å spise f.eks. et egg eller makrell i tomat til frokosten også, i tillegg til litt grønt.

Får du litt bedre frokost, mye bedre lunsj er middagen din ok, og da vil du trolig ha nok med bare en kveldsmat, noe som gjør at du heller ikke blir så hul på kveldene. Kveldsmaten kan også bestå av litt mer mettende mat, mye karbohydrater der også.

Du ammer, ergo må du få i deg nok riktig fett, det tror jeg ikke du gjør pr. i dag siden du spiser såpass mye karbohydrater daglig og bruker lettprodukter. Bytt ut lettproduktene, du trenger fett. Pass også på at du daglig får i deg nok omega3, om du ikke får i deg noe fisk daglig så ta tilskudd med omega3 og/eller tran - viktig for deg, og viktig for babyen.

Anonymous poster hash: 08605...aff

Skrevet

Tusen takk for et godt og utfyllende svar til en som er helt uvitende om slanking og kosthold.

Jeg pleier av og til å steike egg å ha det på skive med diverse grønt. Men har fått det for meg at det ikke er sunt. Så da skal jeg heller bli flinkere med å lage omelett og slikt:-)

Ang omega3 så skal jeg skrive det opp på handlelisten!

Skrevet

Tusen takk for et godt og utfyllende svar til en som er helt uvitende om slanking og kosthold.

Jeg pleier av og til å steike egg å ha det på skive med diverse grønt. Men har fått det for meg at det ikke er sunt. Så da skal jeg heller bli flinkere med å lage omelett og slikt:-)

Ang omega3 så skal jeg skrive det opp på handlelisten!

Flott :)

Nå som du ammer skal du ikke tenke slanking, men sunt og næringsrikt kosthold. Slanker du deg så frigjøres giftstoffer som ligger i fettet på kroppen din, og noe av det går over i morsmelken.

Noen går ned naturlig av amming, men man skal altså ikke aktivt slanke seg.

Det viktigste for deg nå er å holde blodsukkeret ditt stabilt og få i deg nok riktig fett (meierismør, olivenolje, cocosa, omega3), nok grønnsaker og ellers sunn og næringsrik mat.

Om du orker kan du også bytte ut knekkebrødene dine med proteinbrød eller proteinknekkebrød. Det vil gi deg mer næring og holde deg lenger mett.

Anonymous poster hash: 08605...aff

Skrevet

Altfor mye for meg ihvertfall. Du spiser 9 knekkebrød med smør og ost på! Det blir det mye kalorier av. Pluss middag og lunsj.

Anonymous poster hash: b04c0...307

Skrevet

Altfor mye for meg ihvertfall. Du spiser 9 knekkebrød med smør og ost på! Det blir det mye kalorier av. Pluss middag og lunsj.

Du fikk med deg at hun fullammer, ja? Man trenger mer energiinntak da.

En ting er å tenke på hva man spiser når man ammer, noe helt annet er å slanke seg. Det er ikke anbefalt å gjøre det.

Anonymous poster hash: 06e31...7dd

Skrevet

Oki, da kutter jeg ut alle knekke brødene. Jeg vet at jeg aktivt ikke skal slanke meg, derfor har jeg spist litt større porsjoner fordi jeg vil unngå småspising. Hadde svangerskapsdiabetes sist graviditet og da ble jeg anbefalt å siste til faste tider, og sunt. Spiste lignende da og jeg regulerte dia'en selv med kosthold.

Skrevet

Jeg ammer og prøver å slanke meg 0,5 til 1 kg per måned. Jeg spiser sånn ca: to knekkebrød (evt 80 gr grovt brød) med philadelphia light og mager skinke/kalkunfilet e.l og lettere gulost. Har på paprika, agurk og tomat. Har mye pålegg på. Ca 400 kcal.

Lunch: suppe eller salat eller omelett evt knekkebrød. Ca 400 kcal.

Middag: 2 poteter eller 100 g kokt fullkornspasta, mye grønnsaker (ca 150-200 gr) og 150 g rent kjøtt eller fisk evt 3 fiskekaker/kjøttkaker av karbonadeig) evt 500 gr hjemmelaget suppe på en eller annen grønnsak med litt kylling/fisk eller kjøtt. Alt fra 250-500 kcal.

Kveldsmat: spiser om jeg har kalorier igjen. Bær med vaniljekesam/to knekkebrød med magert pålegg/to kokte egg eller lignende.

Jeg prøver å lande på 1600-1800 kcal/døgn og jeg spiser ikke de kilokaloriene jeg har trent vekk, så de er bonus i tillegg. Jeg prøver å ikke drikke kilokalorier, i såfall kun et lite glass juice til frokost (=90 kcal), ellers går det i te, kaffe, 

Anonymous poster hash: 12da2...bf3
Skrevet

Oki, da kutter jeg ut alle knekke brødene. Jeg vet at jeg aktivt ikke skal slanke meg, derfor har jeg spist litt større porsjoner fordi jeg vil unngå småspising. Hadde svangerskapsdiabetes sist graviditet og da ble jeg anbefalt å siste til faste tider, og sunt. Spiste lignende da og jeg regulerte dia'en selv med kosthold.

Trenger nok ikke å kutte alle..... Magert pålegg er jo også noe å tenke på. Vanlig gulost er jo ikke spes magert og hvis det blir pålegg 9 går/dag blir det mange kalorier! Skjønner at du ammer men du spør om det er for mye mat så da regner jeg med at du vill leve sundt og ikke overspise.

Skrevet

En ting er å tenke på hva man spiser når man ammer, noe helt annet er å slanke seg. Det er ikke anbefalt å gjøre det.

Hva er det du snakker om?! Hun spør om det var for mye mat.

Skrevet

Hva er det du snakker om?! Hun spør om det var for mye mat.

Ja, OG sier at hun fullammer. Da må man ta alle opplysninger inn over seg før man svarer, og ikke oppfordre til å spise mindre enn man trenger. Og ikke minst ikke oppfordre til å få på slankekost. Det trenger man overhodet ikke når man fullammer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...