Gå til innhold

Hjelp! Ang. sosialstønad som samboer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har havnet i en litt kjip situasjon der samboeren min nå mister dagpengene og må over på sosialstønad. Jeg er ganske bekymret, men han har lenge søkt på alt som er av jobber uten å få napp. Han søker også i nabofylkene så vi får evt. flytte om han finner noe. Jeg har utbetalt 19 000 pr mnd, men har lån og mange faste utgifter som ikke kan justeres ned mer enn de allerede er. Det jeg lurer på er hvor mye han kan håpe på å få utbetalt fra sosialen siden vi er samboere og jeg har denne inntekten? Han har ett barn fra tidligere som han har 40%. Vi venter vårt første barn sammen til høsten (var ikke planlagt, men veldig ønsket) og jeg er redd for at vi nå må flytte fra hverandre for å klare det økonomisk dersom Nav forventer at jeg skal forsørge han 100%. Jeg betaler allerede det meste for han siden han har lav dagpengesats, men har ikke råd til å betale mer enn det jeg gjør nå dersom han får enda mindre og tenker derfor at han da evt må flytte ut frem til han får seg jobb. 

Er det noen som vet hvordan jeg kan regne ut dette? 

Anonymous poster hash: d829a...61b
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Samboere har ikke forsørgerplikt til hverandre. Han skal få stønad etter faktiske utgifter han har.

Anonymous poster hash: 012bf...f33

Skrevet

Samboere har ikke forsørgerplikt til hverandre. Han skal få stønad etter faktiske utgifter han har.

Anonymous poster hash: 012bf...f33

Det har jeg hørt også, men så leser jeg flere plasser at det likevel blir stilt krav til at samboere skal dekke en god del. Hvis han får dekt sine faktiske utgifter, selv om det bare er det livsviktige så klarer vi oss greit. 

Anonymous poster hash: d829a...61b

Skrevet

Jeg jobbet og min samboer gikk på sosialstønad. Han fikk dekt strøm, halv husleie og han fikk livsopphold på 4500 ca.

Jeg hadde da utbetalt 18000 i måneden. Et barn sammen.

Anonymous poster hash: ccd32...649

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...