Gå til innhold

lungebetennelse? - gravid 38 uker, 3.gangs

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hanglet noen dager men tenkt at jeg bare er forkjølet. Begynte med tett bryst og slimhoste i går kveld. Mengder med grønt slim ved hoste i dag. I tillegg stikker det i rygg og skuldre. Ingen feber foreløpig.

Vente til fastlegen åpner i morgen eller ta en tlf til legevakta for sikkerhets skyld? Jeg klarer fint å vente men jeg er redd for å gå I fødsel slik jeg har det nå. Tungpusten/tett og slimete i brystet - frister svært lite å føde nå.

Anonymous poster hash: dce7f...d70

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er det jo litt vanskelig og svare siden jeg ikke vet hvordan du føler deg. Men jeg hadde nok ventet til i morgen tidlig om jeg ikke hadde hatt feber og ellers følte meg okey.

Men det skader jo aldri med en telefon til legevakten. De er mye mer kompetente til og svare på dette enn noen her på forumet. Da kan du forklare, så vurderer de hva du skal gjøre.

Anonymous poster hash: 56fe5...924

Skrevet

Jeg har for ikke så lenge siden hatt en runde. Var syk i ca en mnd. Ingenting legen kan gjøre uansett. Hostesaft kan du ikke få så lenge du har slimhoste, men kan få cosylan om man kun har tørrhoste.

Anonymous poster hash: 734d6...f94

Skrevet

Som høygravid er det greit å ha en lav terskel for å ringe legevakta (evt føden når man hatt spørsmål som ang selve svangerskapet). Ring legevakta og hør hva de sier. Det er bedre med en sjekk for mye enn en for lite.

Anonymous poster hash: 6ba87...203

Skrevet

Jeg har for ikke så lenge siden hatt en runde. Var syk i ca en mnd. Ingenting legen kan gjøre uansett. Hostesaft kan du ikke få så lenge du har slimhoste, men kan få cosylan om man kun har tørrhoste.

Anonymous poster hash: 734d6...f94

Selvfølgelig kan legen gjøre noe om det er lungebetennelse.

Jeg fikk det kun dager før termin med nr.2 og trodde jeg skulle dø siden jeg måtte kjempe ned luften.

Fikk antibiotika og ungen ble heldigvis ikke født før 5 dager over termin. Var fortsatt syk, men fikk i det minste puste.

Tok noen uker etter fødsel før jeg ble bedre. Kjentes ut som det var brudd i ett ribben.

Har hatt dette en gang før denne runden så viste hva det var.

Anonymous poster hash: 465ea...b4f

Skrevet

Føler meg ræva, takk som spør:-) haha. Kanskje lurt å legge til info om allmenntilstand også. Har tatt to paracet og spist litt is så føler meg bedre. Ser an til i morgen. Ville egentlig bare høre andres erfaringer med samme symptomer, hva slags beskjeder de har fått osv. Jeg liker svært dårlig å fly ned dører hos legevakt og fastlege om det ikke er nødvendig. Nå ble jeg litt usikker på grunn av symptomene på lungebetennelse og ble litt nervøs for om det ikke fantes behandling eller om man burde legges inn osv. Har aldri vært syk i svangerskapet før. Teoretisk sett kan jeg jo føde når som helst og akkurat nå passer det dårlig.

Har googlet litt og det ser ut som om det fint kan vente til i morgen. Får heller bare ringe legevakta om formen skulle bli dårligere eller om jeg skulle få høy feber.

Skrevet

Føler meg ræva, takk som spør:-) haha. Kanskje lurt å legge til info om allmenntilstand også. Har tatt to paracet og spist litt is så føler meg bedre. Ser an til i morgen. Ville egentlig bare høre andres erfaringer med samme symptomer, hva slags beskjeder de har fått osv. Jeg liker svært dårlig å fly ned dører hos legevakt og fastlege om det ikke er nødvendig. Nå ble jeg litt usikker på grunn av symptomene på lungebetennelse og ble litt nervøs for om det ikke fantes behandling eller om man burde legges inn osv. Har aldri vært syk i svangerskapet før. Teoretisk sett kan jeg jo føde når som helst og akkurat nå passer det dårlig.

Har googlet litt og det ser ut som om det fint kan vente til i morgen. Får heller bare ringe legevakta om formen skulle bli dårligere eller om jeg skulle få høy feber.

Skrevet

Så lenge du ikke har feber er sjansen stor for at det bare er virus, og det er det jo ingenting å gjøre med...

Jeg fikk lungebetennelse da jeg var høygravid, men da hadde jeg høy feber og jeg var så tett i brystet at jeg ikke fikk puste skikkelig. Jeg hostet og hostet, men fikk ikke trekt pusten skikkelig inn mellom hvert host ut og følte jeg ble kvalt. I tillegg pustet jeg veldig overfladisk fordi jeg var så tett i brystet.

Da kjørte mannen meg til legevakten, jeg var ikke i stand til å kjøre selv. Jeg ble da lagt inn med intravenøs antibiotika og pustehjelp. Jeg hadde for lav oksygenmetning i blodet og de var bekymret for babyen. Fødselen startet to dager senere, mens jeg fremdeles lå på sykehuset, og det ble hastesnitt.

Anonymous poster hash: bbdcb...e0e
Skrevet

Tungpust hos gravide tas ganske alvorlig, så du burde ta en sjekk hos legen i morgen. Har du ikke feber er det antageligvis ikke lungebetennelse, men det kan være de kan gi deg noe allikevel. God bedring og ring legevakten om du blir mer tungpustet (så de kan utelukke blodpropp i lungene)

Anonymous poster hash: 05f17...824
Skrevet

Tungpust hos gravide tas ganske alvorlig, så du burde ta en sjekk hos legen i morgen. Har du ikke feber er det antageligvis ikke lungebetennelse, men det kan være de kan gi deg noe allikevel. God bedring og ring legevakten om du blir mer tungpustet (så de kan utelukke blodpropp i lungene) Anonymous poster hash: 05f17...824

Sunt med CT i svangerskapet. Jepp

Anonymous poster hash: 0adbf...02a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...