Anonym bruker Skrevet 7. mars 2015 #1 Skrevet 7. mars 2015 Jeg løper vanligvis ca 5-6 km 4 dager i uken. De siste ukene har jeg trappet opp til 5 økter. Merker jeg er fryktelig sliten og tung i kroppen, litt småverk her og der og kroppen samler på vann av en eller annen merkelig grunn 😳 skal sies at det har blitt litt mindre søvn enn vanlig grunnet syke barn, og litt mer usunn kost. Bare merker at etter en løpeøkt er jeg nå helt tappet for energi. Må liksom legge meg nedpå litt. Og sånn pleier jeg ikke å være. Pleier jo å få mer energi.Så hva ville du gjort i mitt tilfelle?Skal sies at jeg føler meg "avhengig" både psykisk og fysisk av treningen min, og sliter litt med tanke på Løpefri. What to do? Anonymous poster hash: 7969b...977
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2015 #2 Skrevet 7. mars 2015 Du må roe ned! Og så bør du trene mer variert enn bare løping. Når man får for lite søvn i en periode så blir det - unnskyld uttrykket - idioti å trappe opp trening, når man egentlig burde trappet ned. Usunn kosthold i tillegg tapper bare kroppen ytterligere. Få deg mer søvn, tilbake til normalt kosthold og ta det med ro en periode! Du kan ikke kompensere for usunt kosthold med å trene mer når du ikke tar hensyn til kroppen din ellers. Jeg høres sikkert veldig negativ ut her, men det er ikke personlig ment. Jeg tenker at du må ta mer hensyn til de signalene du får fra kroppen din, og lære deg å se helheten i livet ditt for å tilpasse belastningene. Det er flott at du er så aktiv og trener Bare bli litt flinkere til å ta hensyn De symptomene du har nå er tegn på at du er overtrent. Overtrent kunne du blitt på den vanlige treningsmengden din også, uten å øke, hvis du har gått lenge med lite søvn og usunt kosthold. Så tenk helhetlig og ta hensyn til det. En uke løpefri nå er ingen krise, vil ikke påvirke formen din negativt, heller tvert imot. Og når du begynner på igjen, begynn forsiktig slik at du holder deg på et slikt nivå at du igjen får energi med treningen i steden for å bli tappet. Kanskje du kan finne en annen måte å koble av på, det er ikke sunt å være "avhengig" av treningen slik at du sliter med å ta fri én uke. I steden for en femte løpetur i uken, legg f.eks. inn en time med yoga i steden for. Anonymous poster hash: f2d7e...162
Berta_78 Skrevet 7. mars 2015 #3 Skrevet 7. mars 2015 Hvorfor en uke? Kan du ikke ta et par dager og se hvordan det går? Og passe på mat og søvn samtidig. Jeg løper selv like mye og er ikke på noen måte topp- eller overtrent. Kroppen har virkelig ikke vondt av en halvtimes jogg hver dag. Men er du småsyk, bør du hvile.
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2015 #4 Skrevet 7. mars 2015 Takk for fine svar En uke tenkte jeg fordi jeg skal reise bort fra torsdg til søndag og har da ingen mulighet for trening. Men må nok roe ned litt nå ja, når jeg tydelig ikke er i form Anonymous poster hash: 7969b...977
Berta_78 Skrevet 7. mars 2015 #5 Skrevet 7. mars 2015 (endret) Takk for fine svar En uke tenkte jeg fordi jeg skal reise bort fra torsdg til søndag og har da ingen mulighet for trening. Men må nok roe ned litt nå ja, når jeg tydelig ikke er i form Anonymous poster hash: 7969b...977 Da skjønner jeg :-) Høres ut som en god ide. Pass på å sove når du er borte! En uke uten løping har aldri skadet noen, ikke glem det. Viktig å ikke bli for opphengt i det - trening må ikke bli en tvangstrøye! God bedring! Endret 7. mars 2015 av Berta_78
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2015 #6 Skrevet 7. mars 2015 Takk for fine svar En uke tenkte jeg fordi jeg skal reise bort fra torsdg til søndag og har da ingen mulighet for trening. Men må nok roe ned litt nå ja, når jeg tydelig ikke er i form Anonymous poster hash: 7969b...977 Se om du greier å snu det hengeansiktet til noe positivt, Hi. Det er FLOTT at kroppen din sier fra at nå har du sammenlagt tatt det for hardt sammnlignet med hva den tåler. Det er FLOTT at du får så sterke signaler at du finner ut at du må tilpasse situasjonen. Normalt tåler du jo fint den løpingen du gjør siden det normalt gir deg energi. Det eneste du trenger nå er å bli flinkere til å lytte til kroppen din og bli bevisst totalbelastningen i hverdagen. Du kan velge mellom to ting nå - å fokusere på at du ikke greier å trene så mye som hodet ditt vil, og sette opp et hengeansikt Eller du kan tenkte - så FLOTT, jeg har fått kjempetydelige signal fra kroppen min, jeg har til og med forstått at det er totalbelastningen som er blitt for stor akkurat nå, og jeg velger nå å lære noe av situasjonen slik at jeg ikke kjører kroppen min ned ved en senere anledning. Blir man overtrent så er man jo mer utsatt for skader også, nå har du "bare" blitt tømt for energi. Så tenk positivt på dette, det er kjempeflott læring i det hvis du snur fokuset til å bli positivt Anonymous poster hash: f2d7e...162
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2015 #7 Skrevet 8. mars 2015 Hvorfor en uke? Kan du ikke ta et par dager og se hvordan det går? Og passe på mat og søvn samtidig. Jeg løper selv like mye og er ikke på noen måte topp- eller overtrent. Kroppen har virkelig ikke vondt av en halvtimes jogg hver dag. Men er du småsyk, bør du hvile. Hva spiser du i løpet ev en vanlig dag/uke da? Anonymous poster hash: 7969b...977
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2015 #8 Skrevet 8. mars 2015 Takk for fine svar En uke tenkte jeg fordi jeg skal reise bort fra torsdg til søndag og har da ingen mulighet for trening. Men må nok roe ned litt nå ja, når jeg tydelig ikke er i form Anonymous poster hash: 7969b...977 Se om du greier å snu det hengeansiktet til noe positivt, Hi. Det er FLOTT at kroppen din sier fra at nå har du sammenlagt tatt det for hardt sammnlignet med hva den tåler. Det er FLOTT at du får så sterke signaler at du finner ut at du må tilpasse situasjonen. Normalt tåler du jo fint den løpingen du gjør siden det normalt gir deg energi. Det eneste du trenger nå er å bli flinkere til å lytte til kroppen din og bli bevisst totalbelastningen i hverdagen. Du kan velge mellom to ting nå - å fokusere på at du ikke greier å trene så mye som hodet ditt vil, og sette opp et hengeansikt Eller du kan tenkte - så FLOTT, jeg har fått kjempetydelige signal fra kroppen min, jeg har til og med forstått at det er totalbelastningen som er blitt for stor akkurat nå, og jeg velger nå å lære noe av situasjonen slik at jeg ikke kjører kroppen min ned ved en senere anledning. Blir man overtrent så er man jo mer utsatt for skader også, nå har du "bare" blitt tømt for energi. Så tenk positivt på dette, det er kjempeflott læring i det hvis du snur fokuset til å bli positivt Anonymous poster hash: f2d7e...162 Men burde jeg holde meg helt i ro sånn etter jobb (jobber i bhg), eller er det lurt å bevege seg i form av gåturer istedet for løping? Eller vil det bare forskyve problemet? Anonymous poster hash: 7969b...977
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2015 #9 Skrevet 8. mars 2015 Takk for fine svar :)En uke tenkte jeg fordi jeg skal reise bort fra torsdg til søndag og har da ingen mulighet for trening.Men må nok roe ned litt nå ja, når jeg tydelig ikke er i form Anonymous poster hash: 7969b...977 Se om du greier å snu det hengeansiktet til noe positivt, Hi. Det er FLOTT at kroppen din sier fra at nå har du sammenlagt tatt det for hardt sammnlignet med hva den tåler. Det er FLOTT at du får så sterke signaler at du finner ut at du må tilpasse situasjonen. Normalt tåler du jo fint den løpingen du gjør siden det normalt gir deg energi. Det eneste du trenger nå er å bli flinkere til å lytte til kroppen din og bli bevisst totalbelastningen i hverdagen. Du kan velge mellom to ting nå - å fokusere på at du ikke greier å trene så mye som hodet ditt vil, og sette opp et hengeansikt Eller du kan tenkte - så FLOTT, jeg har fått kjempetydelige signal fra kroppen min, jeg har til og med forstått at det er totalbelastningen som er blitt for stor akkurat nå, og jeg velger nå å lære noe av situasjonen slik at jeg ikke kjører kroppen min ned ved en senere anledning. Blir man overtrent så er man jo mer utsatt for skader også, nå har du "bare" blitt tømt for energi. Så tenk positivt på dette, det er kjempeflott læring i det hvis du snur fokuset til å bli positivt Anonymous poster hash: f2d7e...162 Men burde jeg holde meg helt i ro sånn etter jobb (jobber i bhg), eller er det lurt å bevege seg i form av gåturer istedet for løping? Eller vil det bare forskyve problemet? Anonymous poster hash: 7969b...977 Det er vansklig å si sikkert, men jeg sansynlig vis vil du ikke ha vondt av noen rolige gåturer. Gi deg selv noen helt rolige dager og noen dager med rolige gåturer. Anonymous poster hash: 142e3...363
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2015 #10 Skrevet 8. mars 2015 Jeg løper 2-3 ggr i uken, og har MYE mer utbytte av det enn om jeg løper mer. så du bør roe ned. eg hr positiv effekt på løpefrie perioder. så synes du fint kan ta en uke fri og bare vent å se hvor sinnsykt deilig økt du kommer til å få etterpå. restutisjon er like viktig som selve treningen. Anonymous poster hash: e3639...d6c
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2015 #11 Skrevet 8. mars 2015 Bare sånn til opplysning man kan ha opptil 2 uker fri uten at det viser negativ effekt på treningen😊 Anonymous poster hash: bca37...ae6
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2015 #12 Skrevet 8. mars 2015 Takk for svar Anonymous poster hash: 7969b...977
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2015 #13 Skrevet 8. mars 2015 Jeg løper vanligvis ca 5-6 km 4 dager i uken. De siste ukene har jeg trappet opp til 5 økter. Merker jeg er fryktelig sliten og tung i kroppen, litt småverk her og der og kroppen samler på vann av en eller annen merkelig grunn skal sies at det har blitt litt mindre søvn enn vanlig grunnet syke barn, og litt mer usunn kost. Bare merker at etter en løpeøkt er jeg nå helt tappet for energi. Må liksom legge meg nedpå litt. Og sånn pleier jeg ikke å være. Pleier jo å få mer energi. Så hva ville du gjort i mitt tilfelle? Skal sies at jeg føler meg "avhengig" både psykisk og fysisk av treningen min, og sliter litt med tanke på Løpefri. What to do? Anonymous poster hash: 7969b...977 Sånn i tillegg til å ta en pause burde du ta en tur til legen og sjekke jernlagrene dine. Trening har en tendens til å tappe dem, og da blir man typisk utmattet! Anonymous poster hash: 8d9c1...55c
Berta_78 Skrevet 8. mars 2015 #14 Skrevet 8. mars 2015 (endret) Hvorfor en uke? Kan du ikke ta et par dager og se hvordan det går? Og passe på mat og søvn samtidig. Jeg løper selv like mye og er ikke på noen måte topp- eller overtrent. Kroppen har virkelig ikke vondt av en halvtimes jogg hver dag. Men er du småsyk, bør du hvile. Hva spiser du i løpet ev en vanlig dag/uke da? Anonymous poster hash: 7969b...977 Nei, godt spørsmål... Helt vanlig mat, grovt og grønt, endel fisk, noe kjøtt. Godteri i helgen, ganske mye. Jeg spiser kanskje større porsjoner enn andre jeg spiser sammen med. Tenker aldri over mengde, men passer på å få i meg mye variert sunn mat. Jeg har nok "innebygd" at jeg begrenser mettet fett og fine karbohydrater, og liker best mat som får meg til å føle meg vel. Endret 8. mars 2015 av Berta_78
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2015 #15 Skrevet 8. mars 2015 Hvorfor en uke? Kan du ikke ta et par dager og se hvordan det går? Og passe på mat og søvn samtidig. Jeg løper selv like mye og er ikke på noen måte topp- eller overtrent. Kroppen har virkelig ikke vondt av en halvtimes jogg hver dag. Men er du småsyk, bør du hvile. Hva spiser du i løpet ev en vanlig dag/uke da? Anonymous poster hash: 7969b...977 Nei, godt spørsmål... Helt vanlig mat, grovt og grønt, endel fisk, noe kjøtt. Godteri i helgen, ganske mye. Jeg spiser kanskje større porsjoner enn andre jeg spiser sammen med. Tenker aldri over mengde, men passer på å få i meg mye variert sunn mat. Jeg har nok "innebygd" at jeg begrenser mettet fett og fine karbohydrater, og liker best mat som får meg til å føle meg vel. Da spiser du ganske likt som meg da 😳 vet du ca hvor mange kcal du inntar? Jeg teller ikke, men tipper rundt 1800 kanskje. Og hva er vekt og høyde? Anonymous poster hash: 7969b...977
Berta_78 Skrevet 8. mars 2015 #16 Skrevet 8. mars 2015 Hvorfor en uke? Kan du ikke ta et par dager og se hvordan det går? Og passe på mat og søvn samtidig. Jeg løper selv like mye og er ikke på noen måte topp- eller overtrent. Kroppen har virkelig ikke vondt av en halvtimes jogg hver dag. Men er du småsyk, bør du hvile. Hva spiser du i løpet ev en vanlig dag/uke da? Anonymous poster hash: 7969b...977 Nei, godt spørsmål... Helt vanlig mat, grovt og grønt, endel fisk, noe kjøtt. Godteri i helgen, ganske mye. Jeg spiser kanskje større porsjoner enn andre jeg spiser sammen med. Tenker aldri over mengde, men passer på å få i meg mye variert sunn mat. Jeg har nok "innebygd" at jeg begrenser mettet fett og fine karbohydrater, og liker best mat som får meg til å føle meg vel.Da spiser du ganske likt som meg da 😳 vet du ca hvor mange kcal du inntar? Jeg teller ikke, men tipper rundt 1800 kanskje. Og hva er vekt og høyde? Anonymous poster hash: 7969b...977 Jeg gjetter ca 2000, antakelig snitter jeg noe høyere over en uke pga helgegodteriet 😁 Men jeg brukte fitbit en stund, og da så jeg at jeg burde hatt noe mer pga aktivitetsnivået. Jeg stresser ikke så veldig med det, jeg er stabil i vekt, kutter godteri helt en liten periode etter hver jul når buksen strammer litt 😀 Jeg er ikke så veldig stor, 168 cm/ 52/53 kilo.
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2015 #17 Skrevet 8. mars 2015 Hvorfor en uke? Kan du ikke ta et par dager og se hvordan det går? Og passe på mat og søvn samtidig. Jeg løper selv like mye og er ikke på noen måte topp- eller overtrent. Kroppen har virkelig ikke vondt av en halvtimes jogg hver dag. Men er du småsyk, bør du hvile. Hva spiser du i løpet ev en vanlig dag/uke da? Anonymous poster hash: 7969b...977 Nei, godt spørsmål... Helt vanlig mat, grovt og grønt, endel fisk, noe kjøtt. Godteri i helgen, ganske mye. Jeg spiser kanskje større porsjoner enn andre jeg spiser sammen med. Tenker aldri over mengde, men passer på å få i meg mye variert sunn mat. Jeg har nok "innebygd" at jeg begrenser mettet fett og fine karbohydrater, og liker best mat som får meg til å føle meg vel.Da spiser du ganske likt som meg da 😳 vet du ca hvor mange kcal du inntar? Jeg teller ikke, men tipper rundt 1800 kanskje. Og hva er vekt og høyde? Anonymous poster hash: 7969b...977 Jeg gjetter ca 2000, antakelig snitter jeg noe høyere over en uke pga helgegodteriet 😁 Men jeg brukte fitbit en stund, og da så jeg at jeg burde hatt noe mer pga aktivitetsnivået. Jeg stresser ikke så veldig med det, jeg er stabil i vekt, kutter godteri helt en liten periode etter hver jul når buksen strammer litt 😀 Jeg er ikke så veldig stor, 168 cm/ 52/53 kilo. Ca samme vekt og høyde som meg da 😁 løper du ute eller inne? Hvor langt og lenge? Anonymous poster hash: 7969b...977
kristinehufine Skrevet 8. mars 2015 #18 Skrevet 8. mars 2015 Du bør trene en gang per uke for å opprettholde kondisen. Ellers; Ro ned! ☺️
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2015 #19 Skrevet 8. mars 2015 Du bør trene en gang per uke for å opprettholde kondisen. Ellers; Ro ned! ☺️ Vil jo ikke forfalle da. Liker å holde kroppen slank og i form 😁👍 Anonymous poster hash: 7969b...977
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå