Anonym bruker Skrevet 7. mars 2015 #1 Skrevet 7. mars 2015 Her virker det som mange gjør det allerede. Barnet mitt går i første klasse så de er 6 år. Noen startet allerede i barnehagen. Datteren min har lyst men jeg ønsker det ikke så tidlig. Jeg har ikke lyst å spør de andre foreldrene om hun kan overnatte da jeg føler at det er rikelig at de besøker hverandre på dagtid. Er heller ikke så gira på å starte med å ta inn overnattingsgjester her ennå. De er jo så små! Jeg og mine søsken overnattet ikke hos venner før vi ble eldre, dessuten får hun overnatte ofte hos besteforeldrene sine, der hun har tanta si også som bare er noen få år eldre enn henne. Hun får lov å ha med venner hjem på besøk, så hun lider ingen nød tenker jeg. Hva tenker dere om saken? Anonymous poster hash: 6bf7d...9ca
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2015 #2 Skrevet 7. mars 2015 Jeg liker ikke så godt overnatting, så her har det vært uaktuelt før de ble 8-9 år og så store at jeg ikke følte vi måtte passe på dem på samme måte som med yngre barn. Anonymous poster hash: f7768...634
Gjest Julia1984 Skrevet 7. mars 2015 #3 Skrevet 7. mars 2015 Min sønn på 7 år var på sin første overnatting i går....men 22.30 ville han hjem til mamma...så for hans del er det for tidlig
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2015 #4 Skrevet 7. mars 2015 Jeg liker ikke så godt overnatting, så her har det vært uaktuelt før de ble 8-9 år og så store at jeg ikke følte vi måtte passe på dem på samme måte som med yngre barn. Anonymous poster hash: f7768...634 Jeg har forresten inntrykk av at det er litt vanligere med overnatting tidligere for de som bare har ett barn, eller der det er minstebarnet i en søskenflokk. Altså sånn som hos oss, så er litt av grunnen til at vi ikke har hatt så lyst til å ha overnattingsgjester at vi har fire tette barn, og kombinasjonen en kanskje litt engstelig ekstra 6-7-åring og baby som ikke sov om natten var ikke så fristende... Anonymous poster hash: f7768...634
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2015 #5 Skrevet 7. mars 2015 mine har begynnt i 4 års alderen, men det skjer i ofte. Eldste som nå er 7 år har også vært med på to helgeturer med venner og foreldre. Han har overnattingsbesøk ca 5 ganger i året, og er selv borte tilsvarende. han elsker det, og skulle nok gjerne gjort det oftere. Anonymous poster hash: 1b985...053
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2015 #6 Skrevet 7. mars 2015 Eldstemann startet da han var 6-7 år. Mellomste startet da han var 3. Minstemann er 3,5 og har ikke begynt enda. Anonymous poster hash: 779b7...196
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2015 #7 Skrevet 7. mars 2015 Her startet minstemann da han var 3 år. Dette var fordi moren til kjæresten i barnehagen hans, var og 100% enslig mor som meg. Så etter og ha hatt barna på besøk noen ganger, startet vi med overnatting. Både fordi begge barna ville, også for at vi skulle få barnefri iblant. Men nå går han i 2. klasse, og det er ingen av kompisene som vil overnatte her, eller ha overnatting hos seg. Eller virker mer ut som det er foreldrene som ikke vil. Anonymous poster hash: a9ae0...bc0
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2015 #8 Skrevet 7. mars 2015 Startet ved 2,5 år her, men kun med bestevennen hvor vi kjente foreldrene veldig godt. Enebarn begge to, og de syntes det var veldig stas. Med andre så blir det nok ikke før han har begynt på skolen tenker jeg. Anonymous poster hash: 68f7c...98f
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2015 #9 Skrevet 7. mars 2015 Med eldste starter vi tidlig (har jevnaldrende søskenbarn), rundt 2.5års alder, nr to var rundt 4 år første gang hun var på / hadde overnatting, minsten er 3 år og har ikke hatt overnattingsbesøk. Kjenner det var myyyye enklere når man bare hadde en, eller kanskje to. Nå syns jeg det er liiiitt mer slitsomt, spesielt fordi den yngste sliter med å finne roen i senga om kvelden, og da er det ikke så enkelt å ha ekstra barn i huset.. Kanskje når Han blir eldre. Anonymous poster hash: fc5d4...524
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2015 #10 Skrevet 7. mars 2015 Vi har gjort det fra 5 år. (Altså siste år i barnehage) Anonymous poster hash: a549f...3ae
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2015 #11 Skrevet 7. mars 2015 De første overnattingene hos venner gjorde de da de var 4. Siste året i barnehagen ble det mye mer hyppig. Anonymous poster hash: ecf0d...08f
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2015 #12 Skrevet 7. mars 2015 Min vil ikke overnatte hos andre, hun har blitt spurt flere ganger men sier bastant nei! Jeg gidder ikke overtale henne heller. Ikke vært aktuelt at noen skulle overnatte her enda, men vi har hatt venner med på hytta noen ganger. Har gått veldig bra. Jenta går i 1. klasse Anonymous poster hash: 835ea...bcf
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2015 #13 Skrevet 7. mars 2015 Eldste begynte da hun gikk i 1.klasse. Yngste går i 1.klasse nå, men har enda ikke overnattet eller hatt noen på overnatting her. Har begynt å snakke om det nå, men føler ikke for det enda. Kanskje vente til noen andre tar første. Trenger ikke alltid være vi som gjør alt først. Jeg syns egentlig det er slitsomt å ha andres barn her på overnatting. I natt har eldste en venninne her. Anonymous poster hash: 9899f...974
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2015 #14 Skrevet 7. mars 2015 Når de begynner på skolen er det ofte lurt å begynne å lære dem at overnatting ikke er farlig, hvis de ikke allerede er trygge på det. Da er det ikke lenge før det blir vanlig med overnattingsbursdager, opvernattingsturer med klassen og treningsgrupper, overnatting på sommerleir osv. Det er ikke morsomt å være den ene som ikke tør å bli med på slike ting. Anonymous poster hash: ecf0d...08f
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2015 #15 Skrevet 7. mars 2015 Begynte i 4 års alderen. Men kun et par nære venner fra barnehagen. Fra 2.klasse begynte vi å ha en del forskjellige på overnatting. Nå går hun i 4.klasse og har overnatting flere ganger i mnd. Er ikke noe ekstra jobb for oss da vi kun har ett Barn. Men skjønner at de som har flere ikke orker samme løp som vi kjører. Er derfor vi oftere har barn hos oss på overnatting enn motsatt. Og jeg har full forståelse for det men vi stiller gjerne opp ekstra for andre siden vi kun har ett barn Anonymous poster hash: cc92b...776
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2015 #16 Skrevet 7. mars 2015 Begynte i 4 års alderen. Men kun et par nære venner fra barnehagen. Fra 2.klasse begynte vi å ha en del forskjellige på overnatting. Nå går hun i 4.klasse og har overnatting flere ganger i mnd. Er ikke noe ekstra jobb for oss da vi kun har ett Barn. Men skjønner at de som har flere ikke orker samme løp som vi kjører. Er derfor vi oftere har barn hos oss på overnatting enn motsatt. Og jeg har full forståelse for det men vi stiller gjerne opp ekstra for andre siden vi kun har ett barn Anonymous poster hash: cc92b...776 Kan jeg sende deg en virtuell klem? Jeg skrev lenger oppe at vi har fire tette barn og derfor ikke alltid har orket enda flere barn om natten. Dette er noe jeg ofte synes er litt vanskelig fordi de eldste barna gjerne blir invitert bort og vi ikke alltid føler at vi klarer å gjengjelde like mye. De som inviterer er gjerne nettopp de som har ett eller to barn og/eller der minste barnet er på alder med våre eldste. Det er utrolig godt å lese at noen synes det er helt greit med en liten skjevfordeling her og viser forståelse! Jeg håper virkelig det er slik foreldrene til mine barn sine venner også tenker Anonymous poster hash: f7768...634
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2015 #17 Skrevet 7. mars 2015 Begynte i 4 års alderen. Men kun et par nære venner fra barnehagen. Fra 2.klasse begynte vi å ha en del forskjellige på overnatting. Nå går hun i 4.klasse og har overnatting flere ganger i mnd. Er ikke noe ekstra jobb for oss da vi kun har ett Barn. Men skjønner at de som har flere ikke orker samme løp som vi kjører. Er derfor vi oftere har barn hos oss på overnatting enn motsatt. Og jeg har full forståelse for det men vi stiller gjerne opp ekstra for andre siden vi kun har ett barn Anonymous poster hash: cc92b...776 Kan jeg sende deg en virtuell klem? Jeg skrev lenger oppe at vi har fire tette barn og derfor ikke alltid har orket enda flere barn om natten. Dette er noe jeg ofte synes er litt vanskelig fordi de eldste barna gjerne blir invitert bort og vi ikke alltid føler at vi klarer å gjengjelde like mye. De som inviterer er gjerne nettopp de som har ett eller to barn og/eller der minste barnet er på alder med våre eldste. Det er utrolig godt å lese at noen synes det er helt greit med en liten skjevfordeling her og viser forståelse! Jeg håper virkelig det er slik foreldrene til mine barn sine venner også tenker Anonymous poster hash: f7768...634 Vi har også ett barn og synes det er helt greit, eller nesten en selvfølge egentlig, at det blir skjevfordeling på sånne ting. Det første vi bestemte oss for da vi fant ut at vi ikke kunne få flere var at vi i alle fall skulle gjøre alt for å legge til rette for vennskap, ha åpent hus, invitere venner med på aktiviteter, turer, overnatting osv. Og selvfølgelig regner vi ikke med at de med flere barn har hverken det samme behovet eller samme kapasitet. Og det er helt greit, vi er bare glade om vi får "låne" et barn av og til. Anonymous poster hash: 68f7c...98f
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2015 #18 Skrevet 7. mars 2015 Begynte i 4 års alderen. Men kun et par nære venner fra barnehagen. Fra 2.klasse begynte vi å ha en del forskjellige på overnatting. Nå går hun i 4.klasse og har overnatting flere ganger i mnd. Er ikke noe ekstra jobb for oss da vi kun har ett Barn. Men skjønner at de som har flere ikke orker samme løp som vi kjører. Er derfor vi oftere har barn hos oss på overnatting enn motsatt. Og jeg har full forståelse for det men vi stiller gjerne opp ekstra for andre siden vi kun har ett barn Anonymous poster hash: cc92b...776 Kan jeg sende deg en virtuell klem? Jeg skrev lenger oppe at vi har fire tette barn og derfor ikke alltid har orket enda flere barn om natten. Dette er noe jeg ofte synes er litt vanskelig fordi de eldste barna gjerne blir invitert bort og vi ikke alltid føler at vi klarer å gjengjelde like mye. De som inviterer er gjerne nettopp de som har ett eller to barn og/eller der minste barnet er på alder med våre eldste. Det er utrolig godt å lese at noen synes det er helt greit med en liten skjevfordeling her og viser forståelse! Jeg håper virkelig det er slik foreldrene til mine barn sine venner også tenker Anonymous poster hash: f7768...634 Det må du ikke føle på ☺☺ Jeg har ingen problemer med at hun ikke blir invitert like mye tilbake. Vi syns det bare er koselig med et ekstra barn på besøk. Dessuten er hun den eneste som er enebarn i klassen så vet at alle har mye å gjøre så det er det minste vi kan gjøre ☺ jeg håper bare at familiene føler at de skylder oss noe når vi ofte ber barna til oss. For slik er det ikke ment hvertfall. Vi gir ikke for å få noe tilbake. Det er kun for å legge til rette for vennskap mellom barna og bidrar det til avlastning for foreldre så det bare en bonus ☺ Anonymous poster hash: cc92b...776
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2015 #19 Skrevet 7. mars 2015 Begynte i 4 års alderen. Men kun et par nære venner fra barnehagen. Fra 2.klasse begynte vi å ha en del forskjellige på overnatting. Nå går hun i 4.klasse og har overnatting flere ganger i mnd. Er ikke noe ekstra jobb for oss da vi kun har ett Barn. Men skjønner at de som har flere ikke orker samme løp som vi kjører. Er derfor vi oftere har barn hos oss på overnatting enn motsatt. Og jeg har full forståelse for det men vi stiller gjerne opp ekstra for andre siden vi kun har ett barn Anonymous poster hash: cc92b...776 Kan jeg sende deg en virtuell klem? Jeg skrev lenger oppe at vi har fire tette barn og derfor ikke alltid har orket enda flere barn om natten. Dette er noe jeg ofte synes er litt vanskelig fordi de eldste barna gjerne blir invitert bort og vi ikke alltid føler at vi klarer å gjengjelde like mye. De som inviterer er gjerne nettopp de som har ett eller to barn og/eller der minste barnet er på alder med våre eldste. Det er utrolig godt å lese at noen synes det er helt greit med en liten skjevfordeling her og viser forståelse! Jeg håper virkelig det er slik foreldrene til mine barn sine venner også tenker Anonymous poster hash: f7768...634 Det må du ikke føle på ☺☺ Jeg har ingen problemer med at hun ikke blir invitert like mye tilbake. Vi syns det bare er koselig med et ekstra barn på besøk. Dessuten er hun den eneste som er enebarn i klassen så vet at alle har mye å gjøre så det er det minste vi kan gjøre ☺ jeg håper bare at familiene føler at de skylder oss noe når vi ofte ber barna til oss. For slik er det ikke ment hvertfall. Vi gir ikke for å få noe tilbake. Det er kun for å legge til rette for vennskap mellom barna og bidrar det til avlastning for foreldre så det bare en bonus ☺ Anonymous poster hash: cc92b...776 IKKE skylder oss noe skulle det selvfølgelig stå hehe Anonymous poster hash: cc92b...776
Mor di! Skrevet 7. mars 2015 #20 Skrevet 7. mars 2015 Et par ganger borte, og et par ganger her hjemme kun. Startet siste halvdel av 1. klasse. Har vært med på helgetur en gang. Han spør ofte, men vi er ikke veldig på tilbudssiden akkurat.
Gjest Antarctica Skrevet 7. mars 2015 #21 Skrevet 7. mars 2015 Syns ikke datteren din er for liten, hvis hun har lyst selv.
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2015 #22 Skrevet 7. mars 2015 Eldste her overnattet hos en venninne fra bhg for første gang da hun var 5 år. Nå går hun i første klasse og det har blitt noen overnattinger siden det, men foreløpig bare hos de to bestevenninnene hun hadde i bhg. Vi kjenner foreldrene til begge jentene veldig godt, og føler meg helt trygg på dem. Neste helg skal hun overnatte hos en annen venninne fra den gamle barnehagen, og hun gleder seg veldig. Venter nok litt med overnattinger hos de nye bekjentskapene i klassen. (Synes forøvrig ikke man skal spørre om ens eget barn kan overnatte hos andre, man venter til man blir invitert eller inviterer selv) Anonymous poster hash: 6c3fd...1d0
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2015 #23 Skrevet 7. mars 2015 Eldste begynte i første klasse. Hun har/er på overnatting en til to ganger i måneden. Stor stas:) Anonymous poster hash: c55a4...fe5
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2015 #24 Skrevet 7. mars 2015 Mi eldste har aldri likt å overnatte hos venner, så første var en overnattinsbursdag en gang på barneskolen. Da hun gikk i tredje var hun på overnatting med korpset både en natt og lenger. Det syns hun var gøy. Det er noe hun gjør endel ganger i året så jeg tror det holderr for henne. Overnatter endel hos besteforeldre og hos tanter/onkler også, Hun minste startet med å ha overnattingsgjester engang i barnehagen. Hun liker ikke å sove hos andre, mormor og tante er de eneste. Farmor er kun om det er nød (en uke til utlandet alene med henne ville hun, men en natt hjemme hos henne nekter hun) Hun har to venner hun vil sove hos, men prøver alltid å få de til å sove her først. Så vi har funnet ut at vi må si det ikke passer innimellom slik st hun får øvd litt på å sove hos andre og ikke vi ha overnatting hele tiden. Anonymous poster hash: f10d9...38d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå