Gå til innhold

På ferie hos svigers - hvor mye husarbeide?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mine svigerforeldrene bor i utlandet og vi er nesten alltid "på ferie" der. Dette fordi vi vil så klart at våre barn skal ha mye kontakt med familien. Jeg er imidlertid ikke så overlykkelig over det, fordi jeg trenger ferie - på ordentlig. Svigermor er en rydde og vaskefreak og jeg har alltid dårlig samvittighet fordi hun rydder og jeg slapper av. Hjelper jo til litt, men jeg ønsker jo å komme bort fra hverdagen og oppvask, rydding etc. Svigerinne kommer også med "stikk" om at jeg ikke hjelper til nok. Hjemme er det jeg som gjør 90 % av husarbeide. Hva tenker dere er en god løsning her? Vi har råd til å bo på hotell så vi er ikke på noen måte avhengige av å få bo der... Irriterer meg også over at forventningene er til meg, ikke til sønnen i huset.

Anonymous poster hash: c9ad4...836

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Be mannen hjelpe til. Om dere bor hjemme hos folk må dere jo bidra, ikke skape ekstraarbeid for de dere drar til. De betaler vel all mat for dere også når dere er der? Så dere MÅ delta på husarbeidet. Iallefall etter måltider. Så be mannen din hjelpe til eller dra på hotell.

Anonymous poster hash: 9333a...63a
Skrevet

Vi hjelper så klart til med å rydde etter maten etc. (Som vi kjøper inn) men svigermor liker å ha et strøket hjem, og vi har tre barn. Det blir mye rot når man ikke har en plass til å ha ting..

HI

Anonymous poster hash: c9ad4...836

Skrevet

Gi mannen din to valg enten han hjelper til eller dere bor på hotell. Så lenge han fint overlater 90%av husarbeide hjemme så kan du si at det bare er rimelig han tar 90% når dere er hos hans familie.

Anonymous poster hash: 68d36...c76
Skrevet

Ta en uke eller noe sånt i løpet av ferien der dere reiser litt rundt og bor på hotell. Resten av tiden avtaler du med mannen at han også skal være veldig flink med husarbeidet slik at dere to delene omtrent likt.

En annen ting er at du kan snakke med din svigermor. Fortell henne at du er sliten av å gjøre alt husarbeidet hjemme samtidig som du jobber fult. Kanskje hun er lei hun også eller at hun i hvertfall forstår deg godt. Er du heldig kommer hun til å bli bare glad for at du forteller henne dette og ikke forsøker å holde den perfekte fasaden.

Anonymous poster hash: c1181...e7c

Skrevet

Vi løste det enkelt. Mannen tok en prat med mora og spurte hvordan hun ville ha det i forhold til innkjøp, matlaging og rydding.

Hun ville vi skulle rydde leker etter barna og rydde av bordet etter måltid. Resten ville hun ha kontroll på selv! Hun sa også at det var fint om vi tok ungene med ut av huset en times tid hver dag, så fikk de ro.

Enkle regler å forholde seg til. Vi er jo ute på mye, men passer på å ta en luftetur etter middag hver dag så får de litt ro i heimen.

Vi har alltid med oss en kurv med diverse lokal mat siden vi kommer fra et landbruksområdet. Et brett egg, gulrøtter, mye tomater, agurk, lokal saft og diverse grønnsaker. Legger oppi litt god sjokolade og en vin. Svigermor får også alltid en blomst. Vi setter veldig pris på at vi får bo hos dem, selv om vi og kunne bodd på hotell.

Anonymous poster hash: 4b80d...9fe

Skrevet

Vi løste det enkelt. Mannen tok en prat med mora og spurte hvordan hun ville ha det i forhold til innkjøp, matlaging og rydding.

Hun ville vi skulle rydde leker etter barna og rydde av bordet etter måltid. Resten ville hun ha kontroll på selv! Hun sa også at det var fint om vi tok ungene med ut av huset en times tid hver dag, så fikk de ro.

Enkle regler å forholde seg til. Vi er jo ute på mye, men passer på å ta en luftetur etter middag hver dag så får de litt ro i heimen.

Vi har alltid med oss en kurv med diverse lokal mat siden vi kommer fra et landbruksområdet. Et brett egg, gulrøtter, mye tomater, agurk, lokal saft og diverse grønnsaker. Legger oppi litt god sjokolade og en vin. Svigermor får også alltid en blomst. Vi setter veldig pris på at vi får bo hos dem, selv om vi og kunne bodd på hotell.

Anonymous poster hash: 4b80d...9fe

Så enkelt, så genialt! Kommunikasjon er viktig, og ved å lufte forventninger på forhånd slipper man å gå og føle på hverandre. Så hyggelig med lokale matgaver.

Skrevet

Her bor barnas besteforeldre i utlandet, ikke mine foreldre. Vi besøker de en del, jeg og sønnen er skilt. Jeg reiser da alene med barna. Første ferien ville jeg bare hjem fra. Jeg hadde sagt fra at jeg hadde en viktig eksamen jeg måtte lese til, så jeg trengte tid alene. Men nei, jeg måtte handle mat, lage middager, vaske opp, støvsuge, rydde, vaske klær osv. Og ta meg av barna hele tiden.

Syntes ikke dette var noe hyggelig, spesielt da jeg skulle ikke ha vært med. Barna skulle ha vært der alene. Men far nektet dette, så jeg måtte bli med.

Men i ettertid har det blitt bedre. Jeg tar noen runder i løpet av dagen, og rydder etter barna. Lager middag ca, annenhver dag. Og rydder alltid etter meg og barna da vi har spist, skyller og putter i oppvaskmaskinen. Vasker barna og mine sine klær selv.

Men nå er mine barn blitt ganske store, og neste gang skal vi dit i 2 uker, da tar jeg 6 dager alene i nabobyen. Så får jeg litt ferie og fri for meg selv. Barna får tid alene med besteforeldrene. Så har jeg litt mer energi til å hjelpe til, de dagene jeg da er hos de.

Anonymous poster hash: 3de4d...434
Skrevet

Vi har valgt å leie et eget sted når vi er der over lengre tid, med dørene åpne så svigerforeldrene kan komme på besøk så ofte og så lenge de vil :) Jeg holdt på å gå på veggene når jeg var "på besøk" i 3-4 uker i strekk. Det å føle at en er i veien, at en ikke hjelper nok, at man gjør ting på "feil" måte etc. Nå bor vi hos svigers hvis vi er der ca en uke, lenger enn det så leier vi vårt eget sted :)

Anonymous poster hash: 6f5c3...dad

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...