Gå til innhold

Kan noen opplyse meg? Gjelder Aap

Anbefalte innlegg

Skrevet

Beklager men jeg må spørre her.

Jeg har Aap ut mars i år, men jeg har enda verken vært på møte eller fått brev i posten om forlengelse av aap.

Begynner å bli litt nervøs jeg. Om at pengene stopper eller noe.

Er det noe jeg kan se på min side på nav?

Om de har eller ikke har forlenget Aap?

På forhånd takk!

Anonymous poster hash: af9e5...c97

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du ringt NAV for å sette opp møte? Søkt om forlengelse av aap?

Du må gjøre noe selv også.

Anonymous poster hash: 4460d...a31
Skrevet

Du må være engasjert selv også :) Tiltaksplan/ aktivitetsplan o.l

Skrevet

Hvor lenge har du gått på aap da? Det er vel maks 4 år man får.

Jeg har fått brev ca ett år i forveien ved hver automatiske fornyelse. Min går ut for godt i november i år. Fikk brev om fornyelse rundt juletider, og vet selv at dette er siste året. Vet ikke om de sender ut eget brev for å si det er avsluttet.

Anonymous poster hash: 7c9d2...340
Skrevet

Har du ringt NAV for å sette opp møte? Søkt om forlengelse av aap? Du må gjøre noe selv også. Anonymous poster hash: 4460d...a31

Nei, det har jeg ikke gjort. Var på møte i oktober i fjor med min saksbehandler som sa at vi skal ha nytt møte i feb/mars.

Og ifjor hadde jeg Aap frem til juli og fikk brev i juni om at pengene ble forlenget.

Men, skal ringe til mandag og høre. Neste uke reiser jeg til utlandet, så da må jeg nok ta tak i det når jeg kommer tilbake.

( før jeg blir kritisert, så har jeg søkt om utenlandsopphold på nav og fått lov til å dra)

Skrevet

Du må skrive en ny oppfølgingplan for å forlenge aap, du må altså få tak i saksbehandleren din, sette i stand et møte og skrive en ny plan over hva som skal skje videre i tid. Da får du automatisk forlenget aap-perioden din.

Uten ny oppfølgingsplan har du jo ikke krav på aap lenger.

Det er ikke alltid saksbehandlerne sitter og følger med på datoene og vet at du snart når din max-dato, du må følge med selv også. Nå vet du at din periode snart er over, da tar du kontakt og sier at det er på tide med et møte igjen.

Jeg har vært under nav i over 4 år og har flere ganger måtte ta initiativ til møtene selv.

Anonymous poster hash: abe8a...d5b
Skrevet

Hvor lenge har du gått på aap da? Det er vel maks 4 år man får. Jeg har fått brev ca ett år i forveien ved hver automatiske fornyelse. Min går ut for godt i november i år. Fikk brev om fornyelse rundt juletider, og vet selv at dette er siste året. Vet ikke om de sender ut eget brev for å si det er avsluttet. Anonymous poster hash: 7c9d2...340

Noen får lengre også. Kjenner folk som er på det femte eller sjette året på aap.

Så lenge det er mulighet for ut i arb, så forlenger de.

Skrevet

Du må skrive en ny oppfølgingplan for å forlenge aap, du må altså få tak i saksbehandleren din, sette i stand et møte og skrive en ny plan over hva som skal skje videre i tid. Da får du automatisk forlenget aap-perioden din. Uten ny oppfølgingsplan har du jo ikke krav på aap lenger. Det er ikke alltid saksbehandlerne sitter og følger med på datoene og vet at du snart når din max-dato, du må følge med selv også. Nå vet du at din periode snart er over, da tar du kontakt og sier at det er på tide med et møte igjen. Jeg har vært under nav i over 4 år og har flere ganger måtte ta initiativ til møtene selv. Anonymous poster hash: abe8a...d5b

Men jeg fikk forlenget pengene ifjor uten å ha vært på noe møte.

Skrevet

Jeg har fått brev ca ett år i forveien ved hver automatiske fornyelse. Min går ut for godt i november i år. Fikk brev om fornyelse rundt juletider, og vet selv at dette er siste året. Vet ikke om de sender ut eget brev for å si det er avsluttet.

Det trenger ikke bli avsluttet sånn uten videre.

Du har jo krav på hjelp til å komme deg ut i arbeidslivet nå som det går mot slutten, men treger du mer tid med behandling kan du få forlenget så du totalt har aap i mer enn 4 år.

Er det helt umulig å få deg i arbeid, skal siste tiden på aap brukes på forberedelsene til ufør. Jeg har bare gått på aap i 2 år, men det går mot ufør og det er også litt av en prosess. De krever flere legeattester, to spesialiser skal være enig i diagnosen osv, det tar litt tid alt sammen selv om det ikke er tvil om at jeg skal uføretrygdes og det er nav selv som har tatt initiativ til å søke det.

Skrevet

Du må skrive en ny oppfølgingplan for å forlenge aap, du må altså få tak i saksbehandleren din, sette i stand et møte og skrive en ny plan over hva som skal skje videre i tid. Da får du automatisk forlenget aap-perioden din. Uten ny oppfølgingsplan har du jo ikke krav på aap lenger. Det er ikke alltid saksbehandlerne sitter og følger med på datoene og vet at du snart når din max-dato, du må følge med selv også. Nå vet du at din periode snart er over, da tar du kontakt og sier at det er på tide med et møte igjen. Jeg har vært under nav i over 4 år og har flere ganger måtte ta initiativ til møtene selv. Anonymous poster hash: abe8a...d5b

Men jeg fikk forlenget pengene ifjor uten å ha vært på noe møte.

Da har legeattestene vært slik at nav ser at det ikke nytter å få deg i noe tiltak enda, det er jo helsen din som avgjør om du skal i arbeidstrening, kurs, utplassering, arbeidstrening e.l. Om du er syk på en måte som gjør at behandling, opptrening e.l. er det eneste som skal inn på oppfølgingsplanen trenger ikke du planlegge det sammen med nav, da får de grei beskjed om hva som skjer fra legen din.

Spørsmålet er om nav nå trenger ny legeattest om utviklingen din, om legen din skriver ting som gjør at de ønsker å ha deg i tiltak osv. Så uansett greit å skrive en mail til saksbehandleren og spørre om det er noe de trenger fra deg osv.

Jeg har vært i møte en gang i året, det er fordi jeg hele tiden har jobbet 30-40% og både de og jeg har håpet og ønsket at jeg skulle være i stand til å trappe opp. Det har aldri skjedd, og legene har nå konkludert med at jeg ikke kommer til å bli noe bedre enn jeg er i dag. Da har nav sagt at jeg må søke delvis ufør og den prosessen er nå i gang.

Skrevet

Det trenger ikke bli avsluttet sånn uten videre.

Du har jo krav på hjelp til å komme deg ut i arbeidslivet nå som det går mot slutten, men treger du mer tid med behandling kan du få forlenget så du totalt har aap i mer enn 4 år.

Er det helt umulig å få deg i arbeid, skal siste tiden på aap brukes på forberedelsene til ufør. Jeg har bare gått på aap i 2 år, men det går mot ufør og det er også litt av en prosess. De krever flere legeattester, to spesialiser skal være enig i diagnosen osv, det tar litt tid alt sammen selv om det ikke er tvil om at jeg skal uføretrygdes og det er nav selv som har tatt initiativ til å søke det.

Jeg er ute av behandling, og sluttet på medisiner. Det forsøkes å få meg ut i praksis nå, men jeg er blitt gravid, og skal ut i permisjon i juli, så er veldig kort tid til å få gjort noe som helst, og en praksisplass nå vil jo heller ikke lede noen plass, annet enn en referanse.

Satser på utdanning under eller etter permisjon istedet. Tror jeg har bedre sjanser da til å få kommet tilbake til arbeidslivet :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...