Anonym bruker Skrevet 6. mars 2015 #1 Skrevet 6. mars 2015 Var på oul idag og fikk beskjed om at barnet hadde forstørret nyre på høyre side.. I tillegg til dette så hun cyster på hode. Trengte ikke bety noe, men kunne også være tegn på forskjellige trisomier.. Alt annet så fint ut, 10 fingre, 10 tær, nok fostervann, ikke vann i hode ol, ørene satt der de skulle, lårbein var så lange de skulle osv osv.. Men hun var litt redd for ungen lå så vanskelig til at hun aldri fikk sett nesebeinet ordentlig. Ble henvist videre til Rikshospitalet neste uke, og da eventuelt en fostervannsprøve. Mildt sakt i sjokk nå, og merker det blir noen lange dager.. Noen som har opplevd noe liggende og alt likevel har vært fint? Var på tidlig ul i uke 11 privat og tenker om det er en trisomi eller noe burde vell hun allerede da sett at nesebeinet ikke var som det skulle, eller eventuelt forhøyet nakkefold? Håper på svar for å få roet meg ned litt.. Anonymous poster hash: b4cac...7b0
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2015 #2 Skrevet 6. mars 2015 Min sønn hadde forstørret nyre også. Jeg var bekymret hele svangerskapet, og jeg måtte på mange ekstra ul. Når han kom, var han helt frisk, og legene sjekket det ikke en gang.. Anonymous poster hash: 537ba...4c3
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2015 #3 Skrevet 6. mars 2015 Var på oul idag og fikk beskjed om at barnet hadde forstørret nyre på høyre side.. I tillegg til dette så hun cyster på hode. Trengte ikke bety noe, men kunne også være tegn på forskjellige trisomier.. Alt annet så fint ut, 10 fingre, 10 tær, nok fostervann, ikke vann i hode ol, ørene satt der de skulle, lårbein var så lange de skulle osv osv.. Men hun var litt redd for ungen lå så vanskelig til at hun aldri fikk sett nesebeinet ordentlig. Ble henvist videre til Rikshospitalet neste uke, og da eventuelt en fostervannsprøve. Mildt sakt i sjokk nå, og merker det blir noen lange dager.. Noen som har opplevd noe liggende og alt likevel har vært fint? Var på tidlig ul i uke 11 privat og tenker om det er en trisomi eller noe burde vell hun allerede da sett at nesebeinet ikke var som det skulle, eller eventuelt forhøyet nakkefold? Håper på svar for å få roet meg ned litt.. Anonymous poster hash: b4cac...7b0 Ikke at det betyr så mye nå, men har private klinikker lov til å drive organscanning på denne måten? Håper dette er funn som ikke har klinisk betydning og at du snart får svar. Lykke til! Anonymous poster hash: aa50e...97c
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2015 #4 Skrevet 6. mars 2015 Var på oul idag og fikk beskjed om at barnet hadde forstørret nyre på høyre side.. I tillegg til dette så hun cyster på hode. Trengte ikke bety noe, men kunne også være tegn på forskjellige trisomier.. Alt annet så fint ut, 10 fingre, 10 tær, nok fostervann, ikke vann i hode ol, ørene satt der de skulle, lårbein var så lange de skulle osv osv.. Men hun var litt redd for ungen lå så vanskelig til at hun aldri fikk sett nesebeinet ordentlig. Ble henvist videre til Rikshospitalet neste uke, og da eventuelt en fostervannsprøve. Mildt sakt i sjokk nå, og merker det blir noen lange dager.. Noen som har opplevd noe liggende og alt likevel har vært fint? Var på tidlig ul i uke 11 privat og tenker om det er en trisomi eller noe burde vell hun allerede da sett at nesebeinet ikke var som det skulle, eller eventuelt forhøyet nakkefold? Håper på svar for å få roet meg ned litt.. Anonymous poster hash: b4cac...7b0 Ikke at det betyr så mye nå, men har private klinikker lov til å drive organscanning på denne måten? Håper dette er funn som ikke har klinisk betydning og at du snart får svar. Lykke til! Anonymous poster hash: aa50e...97c Beklager, så nå at du var på OUL. Anonymous poster hash: aa50e...97c
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2015 #5 Skrevet 6. mars 2015 Dersom alt annet er bra, så er det sånn sett ganske uproblematisk å leve med én frisk nyre. Den som er forstørret kan undersøkes nærmere etter fødsel. Kanskje fungerer den greit, kanskje ikke. Anonymous poster hash: e4bd1...bb6
Bumblebeee Skrevet 6. mars 2015 #6 Skrevet 6. mars 2015 Jeg fikk beskjed om forstørret nyrebekken på babyen i magen. Legen la et skjema i svangerskapsjournalen slik at dette skulle bli undersøkt etter fødsel. Ny ul etter fødsel viste at alt var bra.
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2015 #7 Skrevet 6. mars 2015 Her hadde vi også forstørret nyrebekken. Ble operert da han var 5 mnd. Anonymous poster hash: d17d4...261
DetErBareMeg Skrevet 6. mars 2015 #8 Skrevet 6. mars 2015 Forstørret nyrebakken her også. Trimetoprim de første fem måneder, for så å ta videre kontroller til han blir "frisk". Gutten vår merker ingenting til det - det er kun større risiko for uvi og infeksjoner fikk vi fortalt.
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2015 #9 Skrevet 6. mars 2015 Var på oul idag og fikk beskjed om at barnet hadde forstørret nyre på høyre side.. I tillegg til dette så hun cyster på hode. Trengte ikke bety noe, men kunne også være tegn på forskjellige trisomier.. Alt annet så fint ut, 10 fingre, 10 tær, nok fostervann, ikke vann i hode ol, ørene satt der de skulle, lårbein var så lange de skulle osv osv.. Men hun var litt redd for ungen lå så vanskelig til at hun aldri fikk sett nesebeinet ordentlig. Ble henvist videre til Rikshospitalet neste uke, og da eventuelt en fostervannsprøve. Mildt sakt i sjokk nå, og merker det blir noen lange dager.. Noen som har opplevd noe liggende og alt likevel har vært fint? Var på tidlig ul i uke 11 privat og tenker om det er en trisomi eller noe burde vell hun allerede da sett at nesebeinet ikke var som det skulle, eller eventuelt forhøyet nakkefold? Håper på svar for å få roet meg ned litt.. Anonymous poster hash: b4cac...7b0 Ikke at det betyr så mye nå, men har private klinikker lov til å drive organscanning på denne måten? Håper dette er funn som ikke har klinisk betydning og at du snart får svar. Lykke til! Anonymous poster hash: aa50e...97c GJESP, det finnes ingen forbud mot å kikke. Og det er PÅBUDT å informere om evt avvik en ser, uavhengig av om det er i uke 7, 11, 34, osv. Et forstørret nyrebekken kan være helt ufarlig. Ønsker dere lykke til HI, håper alt er fint. Anonymous poster hash: db63f...753
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2015 #10 Skrevet 6. mars 2015 Takk for svar alle sammen! Men var det noen av dere som har opplevd det selv, som opplevde jordmora fant andre ting som kunne tyde på kromison feil? Er der jeg er mest bekymret .. Anonymous poster hash: b4cac...7b0
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2015 #11 Skrevet 6. mars 2015 Forstørret nakkefold er ikke noe man ser etter på tidlig ul så sang man ikke ber om det, og man oppdager ikke avvik med mindre man ikke ser etter det. Det ble jeg fortalt da jeg var på tidlig ul og ba om at det bør sjekket. Når det er sagt er min bror født med forstørret nyre, legene oppdaget det på oul, og ble bekreftet ved senere ul i svangerskapet. Fikk beskjed om at det var forenelig med liv utenfor livmor, men måtte belage seg på mange operasjoner og et liv som alvorlig syk. Han kom ut og var sprek og frisk. Måtte ta medisiner de seks første leveårene, men er i dag straks tenåring og lever et aktivt og sporty liv uten medisiner. Han har dog større fare for å få infeksjoner, spes uvi, og må på sykehus til observasjon dersom han får over 39 i feber. Lykke til:) Anonymous poster hash: f943f...8cc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå