Gå til innhold

Avvikling av NSB

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det må du regne med. Og bare se hvor godt det har fungert med privatisering av jernbane i England. (ironi)

Skrevet

Dette er bare den spede begynnelse. 

Anonymous poster hash: aa0a2...a1e
Skrevet

NSB og Jernbaneverket har jo ingen problemer med driften si nå... (Ironi)

Skrevet

Norge til salgs!

Anonymous poster hash: ccd3c...d80

Gjest Antarctica
Skrevet

Og disse tingene skal vi huske på når vi går til urnene igjen!!!

De er ute etter å ødelegge den samfunnskontrakten vi baserer det meste av vårt samfunn på. Vi har latt oss forføre, og dette er den sure svie.

Skrevet

Gresset var ikke grønnere på den andre siden!

Veldig flott å selge unna noe som ikke funker.. Slår bare tilbake på oss selv.

Anonymous poster hash: dde5f...a4f
Skrevet

NSB fungerer jo ganske bra da. Det er Jernbaneverket som sliter.

Anonymous poster hash: 1a34c...c85

Skrevet

Nå reiser jeg med NSB daglig, og opplever ekstremt sjelden forsinkelser.

Verre med bussen, den er omtrent alltid forsinket.

Anonymous poster hash: f080d...c23
Skrevet

Akkurat NSB kan vi kvitte oss med. Bare tull og faenskap hver eneste uke. Jeg tar et tog som er kronisk forsinket med 20 minutter hver dag, hele året.

Anonymous poster hash: a6f89...3c1

Skrevet

Akkurat NSB kan vi kvitte oss med. Bare tull og faenskap hver eneste uke. Jeg tar et tog som er kronisk forsinket med 20 minutter hver dag, hele året.Anonymous poster hash: a6f89...3c1

Falt deg inn å ta en tidligere avgang...?

Dette er uansett uinteressant for denne debatten. Er som å si "gode barnehager er uviktig nå som ungene mine er begynt på skolen". Ikke akkurat en måte å diskutere politikk på...

Anonymous poster hash: 0c93c...a16

Skrevet

NSB fungerer jo ganske bra da. Det er Jernbaneverket som sliter. Anonymous poster hash: 1a34c...c85

Nå er jeg heldigvis ikke lenger avhengig av tog i hverdagen, men erfaringen min tilsier at både NSB og Jernbaneverket sliter. Jernbaneverket sliter med at skinnene er fra før krigen, og at kjøreledningene detter ned i hvertfall flere ganger i mnd. NSB sliter med dårlige vogner, for lite personell, dårlig informasjon ut til publikum.. Jeg ser ikke det helt store problemet med privatisering. Men jeg mener også at for å få et stabilt togsett i Norge burde det ære en selvfølge at staten betaler det som må til for å oppgradere skinnene, mange strekninger har skinner fra krigsårene.. Det er flaut for et av verdens rikeste land!
Skrevet

Akkurat NSB kan vi kvitte oss med. Bare tull og faenskap hver eneste uke. Jeg tar et tog som er kronisk forsinket med 20 minutter hver dag, hele året.Anonymous poster hash: a6f89...3c1

Falt deg inn å ta en tidligere avgang...?

Dette er uansett uinteressant for denne debatten. Er som å si "gode barnehager er uviktig nå som ungene mine er begynt på skolen". Ikke akkurat en måte å diskutere politikk på...

Anonymous poster hash: 0c93c...a16

Det er det tidligste toget.

Anonymous poster hash: a6f89...3c1

Skrevet

Jeg syntes de privatiserer for å privatisere. Jeg ser ingen grunn til å selge Norges arvesølv bare for å privatisere. Fellesgoder bør ivaretas av fellesskapet.

Se feks på Statens vegvesen (SVV) og bygging av veier. Ble det bedre og billigere vei av å privatisere? Nei, det ble dyrere og dårligere.

De samme menneskene som før bygger veiene. Nå har de en arbeidsgiver som i tillegg gjør et påslag som heter profitt. SVV og de som bygger veiene har motstridende interesser. SVV vil ha mest mulig for pengene, mens entreprenørene hele tiden prøver å gi minst mulig tilbake. SVV bruker mye ressurser (som de tidligere ikke brukte) på å sjekke at de får det de har betalt for (og ofte får de ikke det de har betalt for) og å holde leverandørene i øra.

Det brukes i tillegg enorme summer til konsulenter (uten ansvar) for å forhåndssjekke grunnforhold mm. Leverandørene priser faste oppgaver lavt for å vinne anbudet, og så overpriser de tillegg som ikke står i kontrakten. Tillegg vil alltid komme siden man ikke kjenner grunnforholdene 100%. Entreprenørene blir rike på tilleggene. Hadde SVV bygd selv ville ikke disse tilleggene kostet like mye.

Hadde SVV lagd veiene selv ville man altså spart penger på mindre administrasjon, utgifter til kontrolltiltak, fakturering, rettssaker, innleide konsulenter, profitt, tillegg ville blitt normalt priset mm.

Nei, fellesoppgaver bør ivaretas av fellesskapet. Heller ansett dyktige ledere. Ikke la den beste legen bli leder på sykehuset. Han gjør stort sett en bedre jobb som lege. Ansett ledere.

Anonymous poster hash: c7d45...a35

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...