Gå til innhold

Dysfunksjonell jordmortjeneste


Anbefalte innlegg

Skrevet

Flyttet til ny by på nyåret, og ringte for å bestille kontroll i starten av februar. Fikk time 3 uker frem i tid - mandag denne uken. Jordmor var da syk, så timen ble avlyst, og først i dag fikk jeg melding om ny time. 16. mars...! Det blir da 9 uker mellom kontrollene. Jeg er i uke 28 med mitt første barn, og hadde satt pris på hyppigere kontroller. Hjelper ikke å ringe heller, da en bare kommer til sekretærer, som ikke kan svare på når du vil få time. Kjenner jeg blir frustrert, og at jeg mister tilliten til hele svangerskapsomsorgen her jeg bor nå, som også er hvor jeg skal føde...

 

Noen med lignende erfaringer? Synes virkelig ikke det burde være slik. I byen jeg flyttet fra fikk jeg hyppige kontroller allerede fra 12 uker, og det var jordmor man snakket med ved timebestilling.

 

Anonymous poster hash: 8089d...172

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei i Trondheim er det ikke alle som får gå til jordmor engang.

 

Får du ikke jordmortime, må du ta kontrollene hos fastlegen.

 

Så bestill time til fastlegen du.

 

Anonymous poster hash: febd6...ba9

Skrevet

Jeg flyttet også midt i svangerskapet med min andremann, og det var da ikke ledig jordmor i den byen jeg flyttet til. Men det er ikke noe problem, gikk da bare til den nye fastlegen jeg fikk der. Du velger selv om du tar alle kontroller hos jordmor eller lege, eller bytter på. Så ser ikke et problem, så lenge fastlegen ikke er helt på jordet da.



Anonymous poster hash: a6f11...44c
Skrevet

Bruk fastlegen. De er etter min mening mye dyktigere enn jormødrene på helsestasjonen. Her virker det som om helsestasjonen er et aktivitetstilbud for jormødre som ikke er dyktige nok til å få jobb på en fødeavdeling.



Anonymous poster hash: 6e685...609
Skrevet

 

Bruk fastlegen. De er etter min mening mye dyktigere enn jormødrene på helsestasjonen. Her virker det som om helsestasjonen er et aktivitetstilbud for jormødre som ikke er dyktige nok til å få jobb på en fødeavdeling.

 

Anonymous poster hash: 6e685...609

Signerer denne. Min opplevelse av jordmorkontroller var at det var veldig mye "hva føler vi nå" og veldig dårlig medisinsk nivå. Den medisinske biten blåste hun igjennom på noen minutter... Jeg måtte for eksempel nesten tvinge henne til å henvise meg til sykehuset i forbindelse med at jeg har epilepsi og hjerterytmeforstyrrelser, for hun forstod ikke hvordan det var noe å bry seg om. I tillegg skrev hun feil termin (to måneder feil...) i henvisninga, så til hjertespesialisten kom jeg ikke inn før flere uker etter fødsel. Det var en bra samtale... "jeg lurte egentlig bare på om det går greit å føde med det hjertet mitt" "ja, som du sikkert har skjønt så er det ingen ting å bekymre seg for" :-P

 

Denne gangen går jeg bare til fastlegen, som sjekker grundig alt som skal sjekkes og ikke sitter i evigheter og gnåler om hva jeg tenker og føler om livet og kroppen min og den forestående fødselen... mye bedre :-)

Skrevet

Har heller ingen god erfaring med jordmor. Fikk 3 kontroller iløpet av hele svangerskapet. Hun mente at etter uke 29 trengte jeg ikke flere kontroller siden jeg var i så god form. Fikk ikke flere kontroller hos henne.



Anonymous poster hash: bd6b9...c5d
Skrevet

Jeg valgte motsatt. Etter noen håpløse ting på legekontoret (rotet blant annet bort blodprøven min), gikk jeg over til jordmor på helsestasjonen. For en oppfølging! Hun hjalp meg også da to sykehus ikke klarte å snakke sammen (komplikasjoner) slik at jeg fikk de kontrollene jeg trengte på sykehus. Dessuten slapp jeg da å sitte blant en haug av syke å vente på en forsinket lege. Jeg var så dårlig at det var en utfordring bare å skulle oppsøke helsetjenester.



Anonymous poster hash: 78619...f06
Skrevet

Jeg ble "glemt" av helsestasjonen, og fikk en erstatningskontroll hos jordmor på fødeavd.

 

Anonymous poster hash: f62ea...d4c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...