Gå til innhold

Om å gjøre å finne rare navn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eller spesielle om man vil.

Leser i avisen om oteile, madelief, floortje. Ikke søsken alle disse altså, men alle har norsk etternavn.

Er det om å gjøre å finne navn som skiller seg ut? Bytte litt på bokstaver og lage nye navn?

(Jeg sier ikke at navnene ikke var fine, jeg syns de var rare/spesielle og navn barna nok må stave hver gang)

Anonymous poster hash: e5185...0c5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Otilie er jo et gammelt og vakkert navn. Det siste navnet høres nederlandsk ut, uten at jeg vet det. Men ja ...leser noen spesielle navn noen ganger.

Skrevet

Otilie er jo et gammelt og vakkert navn. Det siste navnet høres nederlandsk ut, uten at jeg vet det. Men ja ...leser noen spesielle navn noen ganger.

Her var det Oteile, otilie er jo et ganske vanlig navn.

Skrevet

Ja jeg tror at det for noen er om å gjøre å finne et spesielt navn til barn, navn er som kjent gratis.

Skrevet

Ja, for noen er det helt klart det. Jeg har en venninne med flere barn, som alle har navn jeg synes er rare. Før de bestemte seg for navn, sjekket de SSBs statistikker og et kriterium var at det skulle stå "Det er 3, 2, 1 eller 0 i Norge som har dette navnet". Et av navnene har økt i bruk etter at datteren fikk det, moren synes det er skikkelig irriterede.

Jeg er litt i motsatt ende av skalaen selv. Har et navn som må staves så fort man kommer utenfor landegrensene og synes det er litt plagsomt. Dessuten er jeg mer opptatt av at ungene mine skal være seg selv og derigjennom unike enn at de skal være helt spesielle fordi de har helt spesielle navn. Skjønner at de to ikke trenger å stå i noe motsetning, men tenker at det ofte er foreldrene som er opptatt av å fremstå som unike når de velger helt sjeldne navn.

Skrevet

Eg har også eit namn som stadig må stavast (og likevel bblir feil), og unnar ungane mine meir vanlige og greie namn enn eg har.

Men sjeldenhet hadde ikkje diskvalifisert namnet om det var lett å oppfatte og så fint at eg ikkje kunne forbigå det. Eg likar mange uvanlige namn, men ikkje godt nok til å påføre ungane den ulempa det kan bli.

Skrevet

Her var det Oteile, otilie er jo et ganske vanlig navn.

Det kan være slik Oldemor stavet det.

Anonymous poster hash: d88d0...812

Skrevet

Ja, for noen er det helt klart det. Jeg har en venninne med flere barn, som alle har navn jeg synes er rare. Før de bestemte seg for navn, sjekket de SSBs statistikker og et kriterium var at det skulle stå "Det er 3, 2, 1 eller 0 i Norge som har dette navnet". Et av navnene har økt i bruk etter at datteren fikk det, moren synes det er skikkelig irriterede.

Jeg er litt i motsatt ende av skalaen selv. Har et navn som må staves så fort man kommer utenfor landegrensene og synes det er litt plagsomt. Dessuten er jeg mer opptatt av at ungene mine skal være seg selv og derigjennom unike enn at de skal være helt spesielle fordi de har helt spesielle navn. Skjønner at de to ikke trenger å stå i noe motsetning, men tenker at det ofte er foreldrene som er opptatt av å fremstå som unike når de velger helt sjeldne navn.

Åh nå ble jeg veldig nysgjerrig på hvilke navn det er! :-) hva er det siste navnet som ble populært?

Har du lov å si noen av de andre?

Anonymous poster hash: bcb24...faa

Skrevet

Åh nå ble jeg veldig nysgjerrig på hvilke navn det er! :-) hva er det siste navnet som ble populært?

Har du lov å si noen av de andre?

Anonymous poster hash: bcb24...faa

Nei, det synes jeg ikke jeg kan si. Det er jo viktig for disse to foreldrene (i hvert fall for moren) at navnene skal være sjeldne, da trenger jeg ikke å dele dem sånn at andre kanskje fanger dem opp. Tror faktisk det var det som bidro til at det ene navnet ble litt mer brukt - at det ble delt her inne av en annen venninne.

Skrevet

Eller spesielle om man vil.

Leser i avisen om oteile, madelief, floortje. Ikke søsken alle disse altså, men alle har norsk etternavn.

Er det om å gjøre å finne navn som skiller seg ut? Bytte litt på bokstaver og lage nye navn?

(Jeg sier ikke at navnene ikke var fine, jeg syns de var rare/spesielle og navn barna nok må stave hver gang)

Noen av navnene tilhører sikkert barn som har utenlandsk mor eller far. Så har de fått etternavnet til sin norske forelder og fornavn fra den andre forelderens land. "Floortje" høres for eksempel litt nederlandsk ut.

Skrevet (endret)

Fordi etternavnet er norsk kan jo en av foreldrene ha en annen nasjonal bakgrunn. Det er jo en mulig forklaring på noen av navnene. Verden er langt mere internasjonal nå enn den var for 30 år siden.

Ellers tror jeg en del rett og slett faller for et navn som ikke er helt vanlig. Det er mye følelser i navn og da særlig når man går gravid/nybakt mor.

Jeg kjenner ingen som har valgt spesielle navn bare for å være unike - men jeg kjenner f eks en som gav sønnen sin et omtrent ikke brukt gammel norrønt navn fordi det var det kuleste navnet hun hadde hørt noen gang, og de er ikke slike som tror at alle barn som ikke har mainstream-navn blir mobbeofre.

Jeg har også en venninne som fikk sin første det året Emma-bølgen kom. Datteren kom selvfølgelig til å hete Emma på lik linje med mange jenter i samme årgang og blir konsekvent kalt Emma K. Da lillebroren kom noen år etterpå fikk han et ganske uvanlig navn for at ikke han skulle få samme problem.

En del finner også gamle i dag uvanlige navn langt tilbake i familien.

Der er så mange forklaringer. Jeg tror ikke på at det kun er fordi folk har lyst til å være annerledes/unike/spesielle.

Endret av Giss
Skrevet

Jeg vilmtro det er om å gjøre å finne et navn man liker, ikke alle kan hete Linnea eller Lucas.

Anonymous poster hash: 305f7...697

Gjest Antarctica
Skrevet

Madelief hadde jeg ikke hørt før, men jeg har møtt en nederlandsk Floor(tje). Endelsen er diminutiv, som det tyske -chen (Gretchen o.l.)

Otilie/Otelie er vel på linje med Amalie, Ovidie, Lorentze, Konstance o.l., gammeldamenavn som er kommet på moten igjen?

Gjest Antarctica
Skrevet

Nå ser jeg at det to ganger er skrevet Oteile og ikke Otelie. Jeg mistenkte feilstaving, for Oteile har jeg riktignok aldri hørt før.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...