Gå til innhold

Må jeg til legen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ganske sikker på at jeg har fått bakteriell vagi. Kan jeg bare be om kur over tlf, eller må jeg møte opp og legen må ta prøver. Kan det gå over av seg selv også, eller om det er noe jeg kan gjøre selv? Sitter her med beina krysset, dette er ordentlig flaut!

Anonymous poster hash: 7b627...a51

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen antibiotika uten tur til legen. 

Anonymous poster hash: aaae2...d03
Skrevet

Må det behandles med antibiotika?

Skrevet

Nei, det går ofte av seg selv. Skal legen gi deg behandling så er det snakk om antibiotika. 

Skrevet

Må det behandles med antibiotika?

Bakterier er det antibiotika som tar ja. Men det går ofte over av seg selv, om du ikke har store plager og er villig til å gi kroppens immunforsvar en sjanse kan du se det an...

Klippet fra NHI:

Bakteriell vaginose går som regel over uten behandling. Dersom legen oppdager dette hos en kvinne med små plager, eller uten plager, anbefales ingen behandling. Det vil si at man avventer at kroppens eget immunforsvar skal helbrede tilstanden. Dersom det er plagsomt og vedvarende, kan behandling bli nødvendig. Man benytter da metronidazol tabletter eller lokalbehandling (eks. Flagyl). Dette er et antibiotikum som dreper denne typen bakterier (anaerobe bakterier). Du må unngå inntak av alkohol under behandlingen, fordi det kan utløse plagsomme bivirkninger. Behandlingseffekten kan være forbigående, ca. halvparten får tilbakefall innen ett år. Ny kur kan være aktuelt, eller man kan avvente at kroppen selv ordner opp. Behandling av partner anses ikke nødvendig, heller ikke ved tilbakefall.

Anonymous poster hash: 0ff9e...427

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...