Gå til innhold

Hvordan skal jeg ta denne praten? Om overgrep.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en åtte år gammel gutt. Jeg har i flere år snakket med ham om at han aldri må bli med noen voksne han ikke kjenner, og at ikke alle voksne er snille, men jeg har aldri snakket med ham om hva som kan skje. Han er en veldig snill og blid gutt, veldig tillitsfull. Jeg sitter plutselig med følelsen av at han må "skremmes" litt mer, virkelig forstå at ikke alle voksne er snille. 

Hvordan gjør jeg dette? Jeg har aldri vært så veldig flink til å snakke om slikt. Jeg har jo ikke lyst til å skremme vettet av ham, og så ham til å tro at alle voksne er grusomme. Kan dere være så snil å fortelle meg hvordan dere tok denne praten? Hvor mye bør en åtteåring vite?

Anonymous poster hash: 5eebf...0f7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

En 8åring bør vite om grenser for egen og andres kropp,om gode og vonde berøringer, om gode og vonde hemmeligheter, om å kunne fortelle en voksen uten å bli straffet for det (mange overgripere truer med barnehjem, død osv. dersom barnet forteller), om å ikke gå med fremmede for å se etter hundevalper eller for å få gotteri, ikke sitte på fremmede i biler osv.

Dette er ting som min 5åring vet og det tenker jeg at en 8åring også burde vite.

Barn bør også vite at ikke alle mennesker er like snille og at det er ikke alle mennesker som vil være snille mot barna.

Du må ikke skremme ham, men trygge ham og støtte ham på å ta gode valg og gode avgjørelser - som å si nei til å sitte i bilen til noen han ikke kjenner, fortelle en voksen om noen har gjort noe slemt osv.

Anonymous poster hash: 5a966...47a
Skrevet

Du kan jo spør han om "hvordan ser en fremmed ut?"

Mange barn tror 'fremmede' er ensbetydende med veldig skumle menn med skjegg el.l.

Så d er viktig at de skjønner at fremmede også kan være unge menn og pene damer for den del...

Fortelle om hva som kan skje.... D er verre, både fordi d er grusomt og uforståelig for en unge! Men noe sånt som at "de kan ta deg og du får ALDRI komme hjem"... Vanskelig tema!

Anonymous poster hash: dd501...65e

Skrevet

....og at man ALDRI skal ha hemmeligheter for moren sin! Selv om noen sier d...

D kommer tidsnok uansett :)

Anonymous poster hash: dd501...65e

Skrevet

Det å ikke bli med fremmede er selvsagt viktig, men når det er snakk om overgrep er det minst like viktig å snakke om grenser i forhold til egen kropp. Det vanligste er at overgriper er en person barnet kjenner. Barn skal vite at de har lov til å si nei, og at hvis de opplever noe ubehagelig kan de alltid snakke med noen om det. Gode og vonde hemmeligheter, som nevnes over, er en fin innfallsvinkel. Det er riktig å holde på gode hemmeligheter, mens vonde hemmeligheter må man snakke om, og selv om noen skulle mene det, så er det helt greit å fortelle om en vond hemmelighet sånn at man skal få hjelp.

Du sier at du vil at gutten skal forstå at ikke alle voksne er snille. Jeg ville heller lagt vekt på at ikke alle voksne er bare snille. Før overgrep finner sted er det vanlig at overgriper bygger en relasjon til barnet (kaldt grooming). Barnet vil derfor oppleve overgriper som våde snill og slem. Det at overgriper også har gode sider gjør det vanskeligere for barnet å si ifra til andre, derfor er det ikke bra om barnet i utgangspunktet tenker på voksne som enten snille eller slemme. 

Anonymous poster hash: f3023...e28
Skrevet

Dette var veldig gode råd. Tusen takk!

HI

Anonymous poster hash: 5eebf...0f7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...