Anonym bruker Skrevet 5. mars 2015 #1 Skrevet 5. mars 2015 Jeg var på første kontroll hos lege på mandag. Ble målt til 173/100 på hans apparat. Han syns dette var altfor høyt og sendte meg hjem med døgnmåling av blodtrykket. Fikk låne et bærbart apparat av han som målte blodtrykket hver halv time. Resultatet av døgnmålingen var at blodtrykket var altfor høyt gjennom hele døgnet. Og jeg ble henvist videre til sykehuset for oppfølging/medisinering. jeg er 12 uker på vei og hadde høyt blodtrykk under de andre to svangerskapene mine også. Når jeg ikke er gravid ligger blodtrykket mitt på ca 130/70 hos legen. Så da er det normalt og fint. Jeg venter på inkalling til sykehuset og I går dro jeg på apoteket for å kjøpe meg en blodtrykksmåler slik at jeg kan kontrollere det litt selv. Målte blodtrykket mitt flere ganger I går og trykket lå på ca 106/55 med denne måleren. Dette er jo veldig lavt. Enten måler begge apparatene til legen for høyt eller så måler det jeg kjøpte I går altfor lavt. Da jeg hadde på døgnmålingen så var jeg kun hjemme å slappet av og det var likevel for høyt. Så får det liksom ikke til å stemme at jeg har såkalt hvit frakk syndrom heller ettersom jeg var hjemme å slappet av. Det var til og med høyt om natta når jeg sov. Jeg betalte 1000 kr for apparatet jeg kjøpte I går, men vet ikke om jeg kan å stole på det. Frustrert! Hvis det er sånn at jeg egentlig ikke har høyt blodtrykk så er d vel ikke bra å begynne på medisinene heller. Anonymous poster hash: 884fc...d2d
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2015 #2 Skrevet 5. mars 2015 Det er lett å bli stresset når man målet trykket hos legen. Jeg har aldri hatt døgnmåling selv,men jobbet med en som hadde det og det var bare tull. Hun stoppet opp og knøyt alle musklene i kroppen hvert gang det ble målt. Hun fin garantert målt mye høyere trykk en det som var reelt. Fortsett å måle innimellom hjemme, skriv ned når du måler og resultatene, så ville jeg tatt med målingene og apparatet når du skal kontroll og hørt hva ekspertene sier. Anonymous poster hash: de705...291
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2015 #3 Skrevet 5. mars 2015 Det hjemmeapparatet ditt, måler det rundt overarmen eller håndleddet? Sikker på at du har festet mansjetten stramt og sitter riktig? Anonymous poster hash: fcc1b...d46
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2015 #4 Skrevet 6. mars 2015 Hjemme apparatet mitt måler rundt overarmen. Alt er festet riktig så jeg skjønner ikke hvordan det kan bli så stor forskjell. Har jo veldig lavt blodtrykk med mitt aparat og høyt med begge som er legen sine. Blir helt sprø. Vil jo ikke begynne med medisiner om blodtrykket mitt I utgangspunktet er lavt om det apparatet mitt målet er rett. Anonymous poster hash: 884fc...d2d
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2015 #5 Skrevet 6. mars 2015 Jeg har hjenmeapparat, fungerer bra. Viser skyhøyt på meg og lavt på mannen. Men, det er skyhøyt på meg hos legen også da. Er ikke store forskjellen om jeg strammer mye eller lite, den pumpes opp til den blir stram nok uansett. Anonymous poster hash: 32381...867
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2015 #6 Skrevet 6. mars 2015 Det er lett å bli stresset når man målet trykket hos legen. Jeg har aldri hatt døgnmåling selv,men jobbet med en som hadde det og det var bare tull. Hun stoppet opp og knøyt alle musklene i kroppen hvert gang det ble målt. Hun fin garantert målt mye høyere trykk en det som var reelt. Fortsett å måle innimellom hjemme, skriv ned når du måler og resultatene, så ville jeg tatt med målingene og apparatet når du skal kontroll og hørt hva ekspertene sier. Anonymous poster hash: de705...291 Jeg har også prøvd døgnmåling og ble helt stresset hver gang den startet. Det var en påkjenning hele greia Pulsen gikk til himmels og blodtrykket også. Fikk ikke sove heller og til slutt bare tok jeg den av. Det jeg synes var rart var at det var ikke noen som snakket med meg etterpå. De bare tolket resultatene. Sto feks at BT var høyt når jeg sov og jeg hadde ikke sovet. Kjøpte hjemmemåler som jeg tok med til legen og målte samtidig med hans. Fikk da like resultater og da målte jeg hjemme selv etterpå. for meg blir det mer riktig. Anonymous poster hash: 7f577...d08
valkyrien Skrevet 6. mars 2015 #7 Skrevet 6. mars 2015 Er du overvektig? Jeg er, med tykke armer, og måtte ha stor mansjett for å få riktig resultat... Vanlig mansjett målte for lavt for meg.
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2015 #8 Skrevet 6. mars 2015 Slitt med dette i mange år. Problemet hos meg er at jeg også får høyt hjemme de første gangene jeg måler, før jeg klarer å slappe av. Etter min andre svangerskap gikk jeg på 8 piller trandate om dagen, selv da ble blodtrykket høyt målt hos legen. Følte selv at jeg tok de pillene forgjeves da jeg fikk høyt uansett i målesituasjoner ( utviklet angst ifht måling) . Tok saken i egne hender i samarbeid med legen. Kutter ned en og en pille, mens jeg målte gjevnelig og skrev ned resultater som jeg tok med til legen. Klarte å kutte all 8 piller og blodtrykket var fint. Nå etter tredje svangerskap så står jeg på 1 trandate om dagen. Kunne kanskje kuttet den også, men orker ikke å gå gjennom denne prosessen med målinger. For meg har det blitt en stor greie i og med at jeg har utviklet en slags angst. Hos legen er det helsesekretaren som måler. Hun gir meg altid fine svar. Måler legen like etterpå så er det høyt 😁. Utrolig hvordan en selv klarer å påvirke blodtrykket i så stor grad. Anonymous poster hash: d58cb...a1c
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2015 #9 Skrevet 6. mars 2015 Jeg er overvektig ja. Bmi på 30. Jeg har alltid fint blodtrykk hos legen når jeg ikke er gravid. 130/70. Sist målte han I desember. Dette er som sagt 3. Svangerskap og I de to andre har jeg ligget på grensa. Nå er det mye høyere målt hos legen og på døgnmåling. Jeg målte også på sykehuset i januar da jeg var inne til time for abort. (Jeg klarte ikke gjennomføre det) Da jeg var der var jeg skikkelig hauset opp. Gråt og pulsen dundret avgårde. Blodtrykket ble målt til 137/70 til tross for at jeg var ute av meg. Var ordentlig stressa under den målingen. Det høye blodtrykket mitt har kommet mellom uke 10-12 de to andre gangene også. Det er derfor jeg ikke skjønner hvorfor mitt apparat måler så lavt I forhold til legen sine. Hvis blodtrykket er høyt på sykehuset også når jeg skal inn der og de setter meg på medisiner. Hva kan skje da om blodtrykket mitt egentlig er helt normalt? Er vel ikke bra å ta medisiner med normalt blodtrykk? Jeg skal ikke til legen før sykehuset, men skal nevne det der om trykket mitt er høyt der også. (At mitt apparat måler blodtrykket mitt til å heller være lavt) Bare redd de tar utgangspunkt i døgnmålingen uansett. HI Anonymous poster hash: 884fc...d2d
Gjest MammaTilKidsa Skrevet 6. mars 2015 #10 Skrevet 6. mars 2015 1) dobbelsjekk med manuell måling fremfor digital (antar at legen din brukte manuelt apparat?) 2) ta blodtrykket tre ganger med digitalapparatet. Første måling er stort sett alltid for høy. 3) pass på at mansjetten ikke er for liten. Da måles trykket for høyt. 4) du burde blitt henvist til 24h-registrering ved sykehuset.m
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2015 #11 Skrevet 6. mars 2015 Legen brukte digetalt aparat. Hadde 24 timers måling via sykehuset I forige svangerskap og det var samme type aparat som jeg fikk låne av legen nå. Vet ikke om mansjetten er for liten, det ville kanskje legen sagt noe om? Han målet alltid trykket 3 ganger med noen minutter I mellom. HI Anonymous poster hash: 884fc...d2d
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2015 #12 Skrevet 6. mars 2015 Stress gjør at blodtrykket stiger Jeg hadde høyt blodtrykk da jeg var overvektig hos legen. Ble innlagt flere ganger pga dette. Men blodtrykket roet seg kjapt av seg selv på sykehuset og ble sendt hjem igjen Anonymous poster hash: 73b1b...237
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2015 #13 Skrevet 6. mars 2015 Stress gjør at blodtrykket stiger Jeg hadde høyt blodtrykk da jeg var overvektig hos legen. Ble innlagt flere ganger pga dette. Men blodtrykket roet seg kjapt av seg selv på sykehuset og ble sendt hjem igjen Anonymous poster hash: 73b1b...237 Og gravid så klart Anonymous poster hash: 73b1b...237
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå