Gå til innhold

Vedvarende magesmerter hos tiåring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har time til lege på mandag, men ville bare høre her om noen kjenner seg igjen.

Tiåringen vår har de siste to mnd vært plaget med sterk mageknip. Denne uken har han vært hjemme fra skolen. Smertene er verst etter måltid og etter avføring. Han kniper seg skikkelig sammen. Han har også hodepine som kommer og går, lokalisert til bakhodet (litt til venstre for midten). Han er blek og slapp og har et munnsår som har vart ca tre uker. For et par kvelder siden kaldsvettet han skikkelig, men har ellers ikke kjentes unormalt kald eller varm ut. Han elsker å spille fotball, men har de siste ukene ikke vært i stand til å trene.

Jeg blir engstelig for ham. Han er en veldig følsom type, og det kan godt være det "bare" er psykosomatisk, men er det noen som aner hva dette kan være? Jeg har en bror med ulcerøs colitt, men sønnen min har ikke blod i avføringen (i følge ham selv).

Anonymous poster hash: b8820...67b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff, stakkars!

Kan det være cøliaki?

Riktig god bedring iallfall, og ikke gi deg hos legen. Har hatt en tiåring selv med magesmerter, og har en følelse av at de ofte vil "se det an". Fikk gjennom en haugmed blodprøver, samt ultralyd av magen. Anonymous poster hash: cf869...15f

Skrevet

Takk for svar!

Fant de ut noe om din tiåring? Går det bedre med ham/henne?

Legen tenkte på cøliaki før jul. Da hadde han et utslett som ikke ville gi seg. Blodprøver viste liten sannsynlighet for cøliaki (genetisk). Fikk henvisning til hudlege, som mente det var atopisk eksem. Kortisontabletter, bad i krystallfiolett og lysbehandling hjalp, og huden er nesten fin nå.

Skrevet

Noen andre som har erfaringer eller forslag?

HI

Skrevet

Dette er alt symptomer på Cøliaki.

Så selv om ikke foreslår det, be om test for det.

Av erfaring vet jeg at mange leger har null peil på cøliaki og kun ser etter diare.

Skrevet

Dette er alt symptomer på Cøliaki.

Så selv om ikke foreslår det, be om test for det.

Av erfaring vet jeg at mange leger har null peil på cøliaki og kun ser etter diare.

Takk. Vi får be om videre utredning på cøliaki. Vondt å se ham ha det slik.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...