Anonym bruker Skrevet 4. mars 2015 #1 Skrevet 4. mars 2015 En jeg kjenner mottar uberettiget overgangsstønad. Hun har samboer, han er som far for hennes barn, følger de faktisk mer opp enn henne selv, men de har ikke registrert adr sammen. Han er registrert med adr hos sine foreldre, men de har bodd sammen i 2 år. Saken er at jeg er sjalu. Jeg mottar også os, og sliter med å få endene til å møtes økonomisk da jeg også er uføretrygdet. Samtidig sitter disse to og legger ut om dyre konserter og middager de er på hver gang de har barnefri, de leier hytter og drar på weekendferier osv. Og hun forteller åpent om at hun mottar full os. Jeg er så fristet til å melde ifra om dette, men den eneste motivasjonen jeg har er at jeg synes det er urettferdig og jeg er sjalu. I mine øyne er det skattebetalerne som sponer overgangsstønaden både for meg, henne og alle andre. Problemet mitt er bare at for meg og mine barn er det livsnødvendig, men for henne er det penger de kan bruke på luksus og unødvendigheter. Burde jeg melde ifra? Eller er det ikke min buisness? Anonymous poster hash: 31570...d34
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2015 #2 Skrevet 4. mars 2015 Jeg synes trygdesvindel er alles business. Anonymous poster hash: 8f23c...3b3
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2015 #3 Skrevet 4. mars 2015 Det synes jeg at du skal melde fra om. Hvis du er helt sikker. Anonymous poster hash: b78ff...b0e
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2015 #4 Skrevet 4. mars 2015 Knock you're self out!! Svindlere ødelegger for andre på så mange måter og vi skulle alle ha vært tøffere til å si ifra!! Anonymous poster hash: 19ffa...3d7
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2015 #5 Skrevet 4. mars 2015 Ja, jeg er helt sikker på dette. Men som sagt, min eneste motivasjon er at jeg er sjalu og synes det er urettferdig. Hvor melder jeg i så fall fra? Selv jobbet jeg 50% i syv av tolv mnd i 2014, og meldte fra om dette. Det første til at min os ble redusert. Dette er jo tross alt et system som er basert på ærlighet fra brukerne... Anonymous poster hash: 31570...d34
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2015 #6 Skrevet 4. mars 2015 Slik svindel melder man inn, om det så er sine nærmeste mener jeg Men er det ens nærmeste, gir man de muligheten til å si ifra selv før man gjør det. Så JA, du melder det inn! Anonymous poster hash: bd0c0...6cc
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2015 #7 Skrevet 4. mars 2015 Ja, jeg er helt sikker på dette. Men som sagt, min eneste motivasjon er at jeg er sjalu og synes det er urettferdig. Hvor melder jeg i så fall fra? Selv jobbet jeg 50% i syv av tolv mnd i 2014, og meldte fra om dette. Det første til at min os ble redusert. Dette er jo tross alt et system som er basert på ærlighet fra brukerne... Anonymous poster hash: 31570...d34 Du melder det ved å gå til ditt lokale Nav, i skranken der, sier bare ifra at du vet av noen som bedriver trygdesvindel (eller tror du vet om, om du ikke er helt sikker) Der får man enten et skjema man fyller ut, eller man får snakke med en av kontaktpersonene på Nav. Anonymous poster hash: bd0c0...6cc
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2015 #8 Skrevet 4. mars 2015 Skjønner godt at du er sjalu og synes det er urettferdig, der ER jo det! Meld ifra, så finner Nav raskt ut om det er uberettiget eller ikke, men så lenge du har mistanken så er det jo rett og lov å si ifra. Anonymous poster hash: 39217...56e
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2015 #9 Skrevet 4. mars 2015 Jeg hadde meldt fra! Det er tyveri av fellesskapets velferdsordninger - svindel undergraver systemet. Anonymous poster hash: 36ab9...c01
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2015 #10 Skrevet 4. mars 2015 Ja, jeg er helt sikker på dette. Men som sagt, min eneste motivasjon er at jeg er sjalu og synes det er urettferdig. Hvor melder jeg i så fall fra?Selv jobbet jeg 50% i syv av tolv mnd i 2014, og meldte fra om dette. Det første til at min os ble redusert. Dette er jo tross alt et system som er basert på ærlighet fra brukerne...Anonymous poster hash: 31570...d34 Du melder det ved å gå til ditt lokale Nav, i skranken der, sier bare ifra at du vet av noen som bedriver trygdesvindel (eller tror du vet om, om du ikke er helt sikker) Der får man enten et skjema man fyller ut, eller man får snakke med en av kontaktpersonene på Nav. Anonymous poster hash: bd0c0...6cc Har lite lyst til å fylle utskjemaer og slikt. Er så feig at jeg i så fall vil gjøre det anonymt. Vi bor også i ulike fylker, så hennes nav kontor er langt unna mitt lokale Anonymous poster hash: 31570...d34
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2015 #11 Skrevet 4. mars 2015 Er du helt sikker i din sak HI, at det er OS hun mottar og at de har bodd sammen i mer enn et år? Hvis du er det, så hadde jeg nok selv gitt damen beskjed om at NAV ville bli varslet hvis de ikke selv ordnet opp raskt. Hvis det var noen nærstående så vet jeg ikke hvordan jeg hadde reagert helt ærlig, særlig ikke dersom det var barn jeg kjente med i bildet som kunne bli skadelidende. Men håper og tror jeg hadde gjort det samme da. Anonymous poster hash: a2381...50d
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2015 #12 Skrevet 4. mars 2015 Meld fra, gjør det anonymt om mulig. Det er slike som gjør at de som trenger det kommer i et uheldig lys. Landet har ikke råd til å betale for slike snylteres luksus. Så gjør oss alle en tjeneste - meld fra! Og selv om dine motiver er som de er så er det hun gjør like ille uansett, og like ulovlig. Anonymous poster hash: 06c65...75c
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2015 #13 Skrevet 4. mars 2015 Ja, jeg er helt sikker på dette. Men som sagt, min eneste motivasjon er at jeg er sjalu og synes det er urettferdig. Hvor melder jeg i så fall fra?Selv jobbet jeg 50% i syv av tolv mnd i 2014, og meldte fra om dette. Det første til at min os ble redusert. Dette er jo tross alt et system som er basert på ærlighet fra brukerne...Anonymous poster hash: 31570...d34 Du melder det ved å gå til ditt lokale Nav, i skranken der, sier bare ifra at du vet av noen som bedriver trygdesvindel (eller tror du vet om, om du ikke er helt sikker) Der får man enten et skjema man fyller ut, eller man får snakke med en av kontaktpersonene på Nav. Anonymous poster hash: bd0c0...6cc Har lite lyst til å fylle utskjemaer og slikt. Er så feig at jeg i så fall vil gjøre det anonymt. Vi bor også i ulike fylker, så hennes nav kontor er langt unna mitt lokale Anonymous poster hash: 31570...d34 NAV har taushetsplikt og gir ikke ut eller loggfører varslere. I evt rettsak er det ikke varsleren som står i sentrum men den som faktisk står tiltalt. NAV og påtalemakt fører ikke varslere som vitner i rettsak men faktiske dokumenterte bevis i form av kontoutskrifter, skjema, etc Anonymous poster hash: bd0c0...6cc
sug lut Skrevet 4. mars 2015 #14 Skrevet 4. mars 2015 Din motivasjon er uvesentlig, det er svindel åkke som.
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2015 #15 Skrevet 4. mars 2015 Jeg har meldt fra en gang. Da sendte jeg bare et anonymt brev. Anonymous poster hash: 8f23c...3b3
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2015 #16 Skrevet 4. mars 2015 Ja vet du hva...meld fra om det. Ikke bare svindler de skattebetalerne, men de skryter av det også? De må jo være stokk dumme og fortjener å få en smekk. Anonymous poster hash: 38b1e...1a6
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2015 #17 Skrevet 4. mars 2015 Da tror jeg at jeg skal manne meg opp og melde fra. Ja, jeg er helt sikker i min sak. De sier at uten os hadde de ikke hatt råd til den Luksusen de nå unner seg, og vil derfor ikke si ifra om samboerskapet før om ett år da hun uansett ikke får os lenger. Jeg har tatt det opp med de tidligere og sagt hva jeg synes om saken og sammenlignet det med min situasjon som faktisk er enslig og er avhengig av min os. Når det er sagt har jeg også en kjæreste, han er mye med meg og barna, men vi bor ikke sammen og han betaler for sitt eget sted å bo, strøm osv. Samboeren til min venninne har flyttet inn i hennes hus, og de deler på alle kostnader selvom det kun er henne som står som eier av huset. Jeg var ikke helt ærlig i HI, de er ikke bekjente, men forholdsvis nære venner. De var hvertfall det... Vi har sklidd fra hverandre pga store avstander. Dette gjør det litt værre for meg, men sjalusien min og min oppgitthet over saken er like stor. HI Anonymous poster hash: 31570...d34
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2015 #18 Skrevet 4. mars 2015 Meld i fra. Kjenner jeg blir sint. Vi hadde ikke krav på noe annen støtte enn vanlig barnetryggd og jobbet oss opp fra ingenting til det vi har i dag. Vi har vært sammen i 8 år og den jula som var nå var første jula vi tok oss råd til å gå på julefest. Er så urettferdig at enkelte skal svindle seg til luksus, mens vi som ikke svindler ser lamgt etter alt som kan kalles luksus. Er ikke det at jeg klager på livet vårt. Jeg vet hvilken insats som ligger bak det vi har i dag og er jævlig stolt av det. Men mange ganger det fristet å endre adresse bare for å få de ekstra kronene OS gir. Anonymous poster hash: b175f...bd4
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2015 #19 Skrevet 4. mars 2015 Da tror jeg at jeg skal manne meg opp og melde fra. Ja, jeg er helt sikker i min sak. De sier at uten os hadde de ikke hatt råd til den Luksusen de nå unner seg, og vil derfor ikke si ifra om samboerskapet før om ett år da hun uansett ikke får os lenger. Jeg har tatt det opp med de tidligere og sagt hva jeg synes om saken og sammenlignet det med min situasjon som faktisk er enslig og er avhengig av min os. Når det er sagt har jeg også en kjæreste, han er mye med meg og barna, men vi bor ikke sammen og han betaler for sitt eget sted å bo, strøm osv. Samboeren til min venninne har flyttet inn i hennes hus, og de deler på alle kostnader selvom det kun er henne som står som eier av huset. Jeg var ikke helt ærlig i HI, de er ikke bekjente, men forholdsvis nære venner. De var hvertfall det... Vi har sklidd fra hverandre pga store avstander. Dette gjør det litt værre for meg, men sjalusien min og min oppgitthet over saken er like stor. HI Anonymous poster hash: 31570...d34 Ta kontakt med nav på tlf 5555 3333 og be om å få snakke med tipstelefonen angående trygdesvindel så setter de deg over. Du kan være anonym om du vil.... Kjempeflott at du vil melde fra - det er alles plikt uavhengig av om man er sjalu eller ei! Det er fellesskapets midler de "mesker" seg på og det er pga sånne at det etterhvert nok vil bli enda strengere vilkår for å få stønader fra nav! Anonymous poster hash: 39aff...b6c
Gjest Skrevet 4. mars 2015 #20 Skrevet 4. mars 2015 Men..... du svindler ikke du også da? Man er faktisk ikke berettiget både OS og uføre!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå