Gå til innhold

Prøver å lære han bokstaver

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en på 4 år som gjerne vil vite alt om hvordan ting fungerer. Tenkte nå å lære han mer bokstaver. Noen kjenner han godt igjen, andre ikke. Så det jeg har gjort er at jeg har klipt ut mange 1/4 A4 ruter og skrivd en bokstav på hver bit. Legger de utover gulvet og skal ha han til å finne en ulike bokstaver. 

I dag leste han IS siden det er bokstaver han kan godt, men når jeg snudde på de og det ble SI, da ble det bare rot for han. 

Noen andre som har prøvd å lære barna sine bokstaver før skole alder? Kom gjerne med tips for hvordan jeg kan gjøre det. Jeg kommer ikke til å presse han til noe, lar han bestemme selv om han vil eller ikke. 

Anonymous poster hash: 70fcc...bcc
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her har han lekt med en fisher price data, da skal de "fange" bokstaver. Han kan nesten alle og har akkurat klart å skrive mamma :D Han kan skrive en del bokstaver, men kan ikke lese eller skrive flere ord. Øvelse gjør mester, og så lenge de synes det er morro og vi ikke presser så er det jo kjekt :) Han er snart 4. 

Anonymous poster hash: 68010...044
Skrevet

Han har ikke sånn leke pc, men har ett nettbrett hvor han spiller ett bokstavtog, han må finne rette bokstaven, sette sammen ord  av bokstaver som er synlige,  osv for at toget skal kjøre. så lærer endel der, men ikke alle bokstavene. Slike spill spiller han på norsk og engelsk og med tall.

HI

Skrevet

Husk at dere må lære barna bokstavlydene og ikke bokstavnavnene. Mange av disse såkalte pedagogiske lekene opererer med bokstavnavn, noe som fører til at mange lærere bruker betydelig tid i første klasse på avlæring av bokstavnavn som barna har fått banket . 

Anonymous poster hash: 878bf...fac
Skrevet

Husk at dere må lære barna bokstavlydene og ikke bokstavnavnene. Mange av disse såkalte pedagogiske lekene opererer med bokstavnavn, noe som fører til at mange lærere bruker betydelig tid i første klasse på avlæring av bokstavnavn som barna har fått banket . 

banket inn.

Skrevet

Bare fortsett å la han leke med bokstavene, min jente har lekt mye med bokstavmagneter, men også med bokstavbrikkene til Scrabble.

Går mye på interesser dette, min jente kunne alle bokstavene i alfabetet da hun var 2,5 år og knakk lesekoden da hun var 4. Nå som hun går siste året i barnehagen leser hun leseløvebøker ;)

Anonymous poster hash: 303cc...b72
Skrevet

De bokstav lydene kan være forvirrende de også. Da han var knappe 3 år spurte jeg hvilken bokstav navnet hans begynte med, fikk til svar D. Sa at det er jo feil, men nei var riktig det. Hans navn begynte med D for W. Blikket hans viste tydelig at det var jeg som var helt teit her som ikke skjønte det

Skrevet

Vi laget en bok med bilder av kjente ting/personer ved siden av bokstaven som var først i navnet/ordet.

F.eks M m + bilde av mamma, H h + bilde av hest og huske osv.

Skrevet

Vi laget en bok med bilder av kjente ting/personer ved siden av bokstaven som var først i navnet/ordet.

F.eks M m + bilde av mamma, H h + bilde av hest og huske osv.

Det høres lurt ut. Kansje jeg skulle prøvd på noe sånn, han er veldig glad i å kikke i bøker. 

HI

Skrevet

Ja, det er jo i tillegg koselig å lage en helt personlige lesebok :-)

Skrevet

Min 4 åring elsker lesekorpset på nrk super. Har lært å formen og lyden til bokstavene. Anbefales! :)

Anonymous poster hash: 33c91...7f4

Skrevet

Abc serien fra goboken har falt i smak her i huset. http://www.goboken.no/Gobokens-forskole/ABC/ Leste disse for ungene, og eldste satt mye med disse alene også. Hun knakk lesekoden selv rett før hun var fem år. Sitte og lære henne bokstaverr fikk jeg ikke lov til, det var kun på hennes egene premisser og nårhun hadde lyst, men å bli lest for i disse var gøy.

Skrive syns hun var gøy, så hun lærte segbokstavene fort utrn at hun kunne lese de. Jeg sa en bokstav og hun skrev. Skrive av tekst syns hun også var gøy. At hun hadde knekt lesekoden oppdaget jeg ved en tilfeldighet. Ovehørte henne engang hn satt på kjøkkenet og leste julekort, og det sto mer enn bare god jul på det. Hun prøvde å nekte for at hun kunne lese, så jeg skrev en lapp på kjøleskapet: den som leser denne lappen kan komme til mamma og få en gave. Vips så var det noen som krevde gaven sin.

Lillesøster nyttet det ikke å lære en eneste bokstav, hun var helt uinteressert. Men tall var noe helt annet. Hun kunne regne pluss minus og gange før hun begynte på skolen. Det hadde nok litt med å gjøre at hun syns det var gøy med storesøsters lekser også. Hun ble aldri mett på å lære om tall. Serien om tall fra goboken falt skikkelig i smak hos henne. Bøkene med spill brukte de lenge, før vi gav alle bøkene vidre til tantebarnet som slet med å knekke lesekoden i førsteklasse. Disse var spennende og gav den lille puffen for å få lysten til å lære.

Anonymous poster hash: 97fde...128

Skrevet

Min fikk leselotto til 4 årsgave og var I det store veldig interessert I bokstaver/lese. Han leser nå ganske bra, et halv år Før skolen :)

Vi lekte mye med bokstaver også. F.eks. når vi gikk til bhg. Buss begynner med B, snø begynner på S. Også siste bokstaven osv :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...